مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو


مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به پیروزی الغزوانی در انتخابات موریتانی، اظهارات ترامپ پیرامون مشاورانش و جان بولتون، ابراز نگرانی گوترش درباره اتیوپی و ناپدید شدن طرافدارن داعش در آلمان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

روزنامه چینی فضا برای گفت و گو میان ایران و آمریکا را نامساعد دانست

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

روزنامه چاینا دیلی در گزارشی به تحلیل روابط ایران و آمریکا پرداخته و از قول کارشناسان، ضمن نا مناسب دانستن فضا برای گفت وگو میان تهران - واشنگتن، بر بهره مندی ایران از منافع برجام به عنوان یکی از پیش شرط های گفت وگو تاکید کرده است.

وی فضای موجود برای اجماع نظر بین آمریکا و ایران را محدود دانست و گفت: البته به نظر نمی رسد فعلاً دو طرف درگیر جنگ شوند و ایران هم تحرکاتش به شکلی بوده که درهای گفت و گو به طور کامل بسته نشود و هنوز می توان فضاهایی برای مذاکره پیدا کرد.

در همین حال روزنامه چاینا دیلی نوشته که اعزام نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه می تواند تنش ها را در این منطقه افزایش دهد و این اقدامی سازنده نیست.

گاردین:شاید انگلیس هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکند

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

روزنامه گاردین روز دوشنبه با اشاره به تبعات اجتماعی و سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) نوشت: شاید هرگز بریتانیا دست به این اقدام نزند.

به گزارش این رسانه انگلیسی، بریتانیا در سه سال گذشته چهار بار برای خروج از اتحادیه اروپا اقدام کرده، اما تمام آنها با شکست همراه بوده است.

اعضای پارلمان بریتانیا روز دوشنبه ۱۲ فروردین نتوانستند بر سر هیچیک از طرح‌های جایگزین برای خروج از اتحادیه اروپا، به توافق برسند.

پارلمان بریتانیا تاکنون سه بار با توافق «ترزا می» نخست وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.مخالفتی که باعث شد تا می روز ۳ خرداد استعفایش را از ریاست دولت و رهبری حزب محافظه‌کار اعلام کند.
به گزارش روزنامه گاردین، برگزیت همیشه یک فرآیند بوده نه یک رویداد. در همین رابطه باید بدانیم که هر آنچه که در چند ماه و سال آینده رخ دهد بدون شک سیاست و اقتصاد کلان بریتانیا را درگیر خود خواهد کرد.

نزدیک به سه سال است که از رفراندم خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گذرد، در حالی که بریتانیایی ها هنوز خود برای نحوه خروج به توافق نرسیدند.

انگلیسی ها در ژوئن (خرداد) سال ۲۰۱۶ با رای اکثریت در یک همه پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.
تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که ابتدا برای ۲۹ ماه مارس و سپس ۱۲ آوریل مقرر شده بود در نهایت به ۳۱ اکتبر (۹ آبان) تغییر پیدا کرد.

تاسیس بندرنظامی برای استقرار نیروهای آمریکایی در استرالیا

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

طبق گزارش ای‌بی‌سی، استرالیا در سواحل شمالی این کشور قصد تأسیس یک بندر نظامی برای استقرار تجهیزات دریایی آمریکا را دارد. هدف از تأسیس این بندر، مقابله با حضور فزاینده چین در منطقه عنوان شده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، این خبرگزاری دولتی استرالیا اعلام کرده است که مسئولان و مقامات دفاعی، طول این بندر را که از داروین، مرکز ایالت سرزمین شمالی استرالیا آغاز خواهد شد، ۴۰ کیلومتر عنوان کرده‌اند. این مرکز در سال ۲۰۱۵ بندر خود را به یک شرکت چینی اجاره داده بود.

بر اساس گزارش ای‌بی‌سی، بندر جدید فضایی مجزا و بهتر برای انجام عملیات ناوهای جنگی فراهم می‌کند. شایان ذکر است که پیش از این نیز بندر داروین شامل تأسیسات نظامی آمریکا بود.

واحدهای گشت دریایی آمریکا که شامل بیش از ۲۰۰۰ نیرو هستند در راستای همکاری نزدیک دو کشور به طور مکرر در بندر داروین حضور دارند.

هر دو کشور استرالیا و آمریکا حضور نظامی خود را در غرب اقیانوس آرام برای مقابله با اقدامات چین برای تأثیرگذاری بیشتر در این منطقه افزایش داده‌اند.

در همین راستا اخیراً دولت آمریکا و استرالیا از برنامه مشترک‌شان برای ایجاد پایگاه نظامی در جزیره مانوس پاپوآ گینه‌نو واقع در شمال شرقی استرالیا خبر دادند.

در ادامه این گزارش، بندر جدید در محل "گلاید پوینت" افزون بر تأسیسات نظامی، شامل فعالیت‌های صنعتی و تجاری نیز خواهد بود.

تأسیس این بندر می‌تواند در اواسط ماه ژوئیه با رزمایش استرالیا و آمریکا –موسوم به "تلیسمان سابر"- که دو بار در سال برگزار می‌شود، همزمان باشد.

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت ایالات متحده به تل آویو

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

تصمیم دونالد ترامپ برای تغییر رویه چند ده ساله آمریکا با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس هر دو حزب آمریکا را خشمگین کرد اما دموکرات‌هایی که مخالف ترامپ هستند، تمایل چندانی به بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو ندارند.

نامزدهایی که برای انتخابات سال آینده و رویارویی با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا آماده می‌شوند، گفته‌اند که دلیلی برای بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو نمی‌بینند و این اقدام را حرکتی نمادین توصیف کرده‌اند. کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، اقدام ترامپ موضوعی را که همواره تصمیم‌گیری درباره‌اش پیچیده بوده، از بررسی خارج کرد.

پیت باتیگیگ، شهردار شهر ساوت‌بند در ایالت ایندیانا در گفتگو با شبکه "اچ بی او" گفت: به نظر من کاری که انجام شده، دیگر انجام شده و فکر نمی‌کنم بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو حاصلی برای ما داشته باشد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، روسای جمهور پیشین آمریکا تلاش می‌کردند میان انتقال سفارت به قدس و حفظ آن در تل‌آویو تعادل ایجاد کنند و به هیچکدام تن ندهند.

بیل کلینتون، جورج بوش پسر و باراک اوباما سندهایی را برای چشم‌پوشی موقت از قانونی امضا کردند که به موجب این قانون، سفارت آمریکا به قدس منتقل می‌شد. این در حالی بود که آنان به طور علنی قدس را پایتخت اسرائیل اعلام می‌کردند.

امسال به نظر می‌رسید چند نامزد دموکرات تمایل دارند انتقال سفارت آمریکا به تل‌آویو را در نظر بگیرند. برنی سندرز، کامالا هریس، الیزابت ورن، امی کلوبشار، کوری بوکر و بتو اورورک که دستیاران جو بایدن، معاون سابق رییس جمهور آمریکا هستند، به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه، پاسخی نداده‌اند اما آن دسته از افراد که به این سوال جواب داده‌اند، نظر باتیگیگ، شهردار ساوت‌بند را داشته‌اند.

جان هیکن لوپر، فرماندار کلرادو در بیانیه‌ای اظهار کرد: من بر این باورم که این سفارت باید در قدس که تحت راهکار دو کشوری به طور کامل یا بخشی از آن پایتخت اسرائیل باقی می‌ماند، بماند. من و همه روسای جمهور پیشین از این طرح حمایت کرده‌اند. انتقال سفارت به تل‌آویو در شرایط فعلی غیرسازنده خواهد بود. من ترجیح می‌دهم انرژی خود را بر مذاکره درباره یک راهکار دو کشوری واقعی متمرکز کنم.

وی افزود، کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را که مسیر اولیه ارتباط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین است و دولت ترامپ آن را تعطیل کرده، بازگشایی خواهد کرد.

میکل بنت، سناتور دموکرات نیز در مصاحبه‌ای درباره بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظری نکرد اما از تصمیم یک‌جانبه ترامپ در این خصوص انتقاد کرد.

کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، نامزدهای دموکرات ممکن است شکافی را که هم‌اکنون میان اعضای حزبشان بر سر روابط نزدیک آمریکا با اسرائیل به وجود آمده، تشدید کنند.

یک نظرسنجی که از سوی مرکز تحقیقات پیو صورت گرفته، نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از مردم آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کنند و از این میان، ۷۹ درصد جمهوری‌خواه و ۲۷ درصد دموکرات هستند.

همچنین بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان یعنی ۵۲ درصد از آنان نظر مثبتی درباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارند و آمار این افراد در حزب دموکرات به ۱۸ درصد می‌رسد. تقریباً چهار نفر از هر ده دموکرات، نتانیاهو را فرد مطلوبی نمی‌دانند. جمهوری‌خواهانی که این نظر را در مورد نتانیاهو دارند ۱۵ درصد هستند که شمار آنان بسیار کمتر از تعداد دموکرات‌های هم‌عقیده‌شان است.

عدم اتفاق نظر در این باره نشان دهنده تنش‌های موجود بر سر روابط نزدیک آمریکا با اسرائیل و چندین دهه تلاش آن برای ایجاد صلح میان فلسطین و اسرائیل است.

قطار انتصاب های اشتباه ترامپ به سشنز رسید

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی گفت، انتصاب "جف سشنز" به عنوان دادستان کل ایالات متحده بزرگترین اشتباهش بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری NBC گفت: می‌خواهم بگویم اگر یک فرصت دیگر داشتم، جف سشنز را به عنوان دادستان کل آمریکا منصوب نمی‌کردم. این بزرگترین اشتباه من بود.

سشنز قائم مقام ارشد کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ و نخستین سناتوری بود که وی را مورد ستایش قرار داد اما روابط این دو پس از آن به سردی گرایید که سشنز خودش را از شر تحقیقات درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات مذکور بیرون کشید و در نهایت باعث شد تا "رود روزنستاین"، معاون سابق دادستان کل "رابرت مولر" را به عنوان بازرس رسیدگی به این پرونده منصوب کند.

سشنز در نوامبر ۲۰۱۸ و یک روز پس از انتخابات کنگره از سمت خود به عنوان دادستان کل آمریکا استعفا کرد.

آلمانی های طرافدار داعش ناپدید شدند

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

آلمان اعلام کرده است، از میان بیش از هزار آلمانی طرفدار داعش که به مناطق جنگی تحت کنترل این گروه رفته‌ بودند، گروهی به کشور بازگشته‌اند، تعدادی نیز کشته شده‌اند اما از سرنوشت ۱۶۰ نفر از آنان اطلاعی در دست نیست.

دولت آلمان نگران افرادی است که از این کشور به مناطق جنگی گروه داعش در عراق و سوریه رفته‌اند. پس از "پایان جنگ با داعش" بیم آن می‌رود که این افراد دوباره بدون کنترل به کشور بازگردند و عملیات خرابکارانه و بمب‌گذاری انجام دهند.

بر اساس گزارشی از دویچه وله دولت آلمان در پاسخ به پرسش لیندا تویته‌برگ، دبیرکل حزب دموکرات آزاد آلمان درباره سرنوشت و وضعیت آلمانی‌های طرفدار داعش توضیح داده است که اطلاعی درباره اقامت آلمانی‌های طرفدار داعش در عراق و سوریه ندارد.

مقام‌های آلمانی هم‌چنین گفتند درباره محل اقامت بیش از ۱۶۰ تن از آلمانی‌های طرفدار داعش هم اطلاعی ندارند و این افراد ناپدید شده‌اند.

دولت آلمان همچنین اعلام کرده است که ورود آلمانی‌های طرفدار داعش به کشور تقریباً غیرممکن شده است زیرا بخش بزرگی از این افراد احتمالاً در جنگ کشته شده‌اند. برخی نیز ممکن است پنهان شده باشند.

با این حال، بعید است که طرفداران داعش بتوانند بدون کنترل ماموران وارد آلمان شوند. در توضیح دولت آلمان آمده است که اگرچه ورود این افراد بدون اطلاع مقام‌های امنیتی آلمان تقریباً غیرممکن است اما استثناهایی هم در مورد احتمال ورود برخی از این افراد به کشور وجود دارد.

دولت آلمان به این هم اشاره کرده است که درباره دستگیری و ممانعت از سفر آنان چاره‌اندیشی‌هایی شده است.

تویته‌برگ، دبیرکل حزب دموکرات آزاد آلمان توجه را اما به این موضوع جلب کرده است که در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا محافظت کامل انجام نمی‌گیرد.

به گفته او این نگرانی وجود دارد که دولت چاره‌اندیشی‌های لازم برای جلوگیری از ورود افراد طرفدار داعش به کشور نکرده است. این مقام اپوزیسیون، دولت آلمان را متهم کرده است که برنامه مشخصی در برخورد با آلمانی‌های طرفدار داعش ندارد. او تاکید کرده است که دولت در ارتباط با اعضای آلمانی داعش که در سوریه و عراق زندانی هستند و همچنین ۲۰۰ داعشی سابق که به کشور بازگشتند هم هیچ برنامه‌ای ندارد.

این مقام اپوزیسیون، وزیر کشور و مسئولین مرتبط در ایالت‌ها را فراخوانده است تا کنفرانسی برای بررسی چگونگی برخورد با آلمانی‌های طرفدار داعش که از مناطق جنگی به کشور برمی‌گردند برگزار کنند. او همچنین تاکید کرده است که این افراد را به دلیل مشارکت در نبردهای داعش و جنایت جنگی در خارج از کشور در برابر دادگاه قرار گیرند.

مشاورانی که به دنبال جنگ با جهان هستند

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

رئیس‌جمهوری آمریکا به یک "معتمد" گفته است مشاوران امنیت ملی کاخ سفید قصد دارند او را به جنگ با ایران بکشانند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به یکی از معتمدانش درباره مشاوران خود گفته است این افراد می‌خواهند ما را به جنگ بکشانند و این منزجرکننده است. ما به جنگ‌های بیشتر احتیاجی نداریم.

به گزارش وال استریت، ترامپ در خفا از سرنگونی پهپاد "حدوداً ۱۳۰ میلیون دلاری" آمریکا از سوی ایران ابراز تاسف کرده اما گفته است اهمیت این پول برای رای‌دهندگان کمتر از تلفات بالقوه آن بوده است.

براساس گزارش‌ها، او به معتمدانش گفته است هر شخصی که کشته شود خانواده‌ای دارد، بنابراین صدها تن دیگر تحت تاثیر یک حمله تلافی‌جویانه آمریکا قرار می‌گیرند.

گوترش نگران وضعیت اتیوپی است

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت اتیوپی و ترور رئیس ستاد ارتش و فرماندار ایالت "أمهرا" ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوترش نسبت به رخدادهای خونینی که اخیرا در اتیوپی رخ داد، ابراز نگرانی شدید کرد.

وی در ادامه افزود: گوترش ضمن محکوم کردن این رخدادها، خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها،‌ ممانعت از خشونت و هر گونه فعالیتی است که صلح و ثبات در اتیوپی را از بین می‌برد.

دبیرکل سازمان ملل از پایبندی نخست وزیر و دولت اتیوپی در زمینه ارجاع عاملان این اقدامات به دادگاه استقبال کرد.

گوترش تاکید کرد که سازمان ملل همچنان به حمایت از تلاش‌های دولت اتیوپی در راستای مقابله با چالش‌های مداوم این کشور پایبند است.

عصر روز شنبه رئیس ستاد ارتش اتیوپی در جریان یک تیراندازی مرتبط با تلاش کودتای نافرجام کشته شد و پس از چند ساعت نیز فرماندار ایالت "أمهرا" و مشاورش در جریان این تلاش کودتا علیه دولت محلی واقع در شمال غرب این کشور ترور شدند.

پیشتر دفتر آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در بیانیه‌ای در توییتر از تلاش برای کودتایی هماهنگ‌ شده علیه دولت محلی در منطقه "أمهرا" خبر داده بود.

پمپئو: چشممان به دست کره شمالی است

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد، در صورتی که کره شمالی نشانه‌ای مبنی بر تمایلش به گفت‌وگو درباره خلع سلاح هسته‌ای رو کند، "در بازه کوتاهی" برای از سرگیری مذاکرات با این کشور آماده خواهد بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، امیدوار است نامه اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی "مبنای خوبی را برای ادامه این گفت‌وگوهای مهم با کره‌ای‌ها به منظور خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره" ایجاد کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری دولتی کره شمالی نامه ترامپ به کیم را "عالی" توصیف و گزارش کرده است که کیم در واکنش به این نامه گفته، "به طور جدی محتوای این نامه را در نظر خواهد گرفت". مشخص نیست که در این نامه به چه مطالبی اشاره شده است.

ترامپ در ماه جاری میلادی اظهار کرد، نامه‌ای "زیبا" از کیم گرفته است. او همچنین اخیراً گفته است، از کره شمالی یک "نامه تبریک تولد" به دستش رسیده است.

پامپئو که این اظهارات را پیش از ترک واشنگتن برای سفر به خاورمیانه بیان کرد، در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح کاری از سر گرفته شوند.

وی اظهار کرد: از زمان برگزاری نشست هانوی (دومین دیدار رو در روی کیم و ترامپ) روی ایجاد مبنایی (برای از سرگیری مذاکرات) کار کرده‌ایم و بر این باوریم که در جایگاه بهتری قرار داریم. من فکر می‌کنم اظهارات کره شمالی (پس از دریافت نامه ترامپ) نشان می‌دهند که فرصتی واقعی برای از سرگیری مذاکرات وجود دارد.

پامپئو در ادامه گفت: ما آماده مذاکره هستیم و اگر کره شمالی نشان دهد برای چنین گفت‌وگوهایی آمادگی دارد، در بازه اندکی برای از سرگیری مذاکرات آماده خواهیم بود.

ترامپ: از دست از این بولتون!

مخالفت دموکرات ها با بازگشت سفارت آمریکا به تل آویو

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای از جان بولتون به عنوان یکی از" شاهین‌ها" (جنگ‌طلب‌ها) در دولتش یاد کرد که به گفته‌ی ترامپ، "اگر اختیارش با خودش بود یک مرتبه با کل دنیا در می افتاد".

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با چاک تاد، مجری شبکه ان‌بی‌سی با این سوال مواجه شد که آیا احساس می‌کند افراد دیگری در دولتش با فشار او را به سمت جنگ با ایران می‌برند؟ ترامپ در پاسخ به این سوال گفت که او در دولتش هم "کبوتر" (صلح طلب) و هم "شاهین" (جنگ طلب) دارد.

ترامپ تصریح کرد: جان بولتون مسلماً یک شاهین است و اگر اختیارش دست خودش بود یک مرتبه با کل دنیا در می‌افتاد. اما از نظر من این مهم نیست چون من حضور هر دو گروه را در دولتم می‌خواهم.

چند روز پیش ترامپ در توییتی مدعی شد، ارتش آمریکا آماده بوده اقدام ایران در هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی را تلافی کند اما وقتی فهمیده که تلفات حمله تلافی‌جویانه آمریکا به چه میزان است از این تصمیم صرف نظر کرده است.

جان بولتون نیز ظاهراً روز یکشنبه گفته است، "احتیاط و ملاحظه‌کاری دولت آمریکا را با ضعف اشتباه نگیرید".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی