اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد؛ رویکرد جدید دولت


اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد؛ رویکرد جدید دولت

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: رویکرد جدید دولت در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، اجتماعی کردن اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای است.

به گزارش ایسنا، خدابخش مرادی‌نافچی ظهر امروز در جلسه نشست مشترک سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با اعتیاد و موادمخدر، اظهار کرد: از تلاش‌های خداباورانه و انسان‌دوستانه سمن‌ها در حوزه مبارزه با موادمخدر قدردانی می‌کنم. موادمخدر به‌عنوان یک بلای خانمان‌سوز، نه تنها فرد بلکه کانون گرم خانواده و محیط اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. موادمخدر سرمایه انسانی و آینده جامعه را هدف می‌گیرد و اگر امروز نوجوانان و جوانان به این بلا مبتلا شوند، یعنی آینده جامعه در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردان و زنان جوان امروز مدیران، علما، اندیشمندان، مادران و پدران آینده خواهند بود، بیان کرد: نباید کسانی که می‌توانند به پیشرفت جامعه کمک کنند، در معرض آسیب قرار گیرند، امروز پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه کشفیات ۷۶ درصدی تریاک و ۶۸ درصدی مورفین در ایران به وقوع پیوسته است، بیان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید، اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر است و صاحبان تریبون، قلم، اندیشه و فکر و هر مجموعه‌ای که به نام سمن، هیئت مذهبی و نیز ذی‌نفوذ اجتماعی است و می‌‌توانند با کلام و یا اقدام خود به جامعه آگاهی ببخشد، باید رسالت خود را در این راه انجام دهد.

این مسئول به شناسایی مخاطبان با روش‌ها و ادبیات مناسب تاکید کرد و افزود: آگاهی‌بخشی می‌تواند از سنین نونهالی در مهدهای کودک آغاز شود و همه آحاد جامعه در بخش آگاهی‌بخشی مخاطب ما هستند و افراد آگاه باید دانسته‌های خود را به دیگران منتقل کنند.

وی با بیان اینکه آحاد جامعه و دستگاه‌ها در این حوزه باید خود را مسئول بدانند، عنوان کرد: اگر به توسعه پایدار و همه جانبه و فکر می‌کنیم باید آگاهی‌بخشی و پیشگیری از معضلات را در نظر بگیریم. فعالیت‌های خوبی که در سمن‌ها در حوزه موادمخدر و اعتیاد انجام شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و نباید به اقدامات گذشته اکتفا کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه زنجان از استان‌های پاک در حوزه موادمخدر محسوب می‌شود، یادآور شد: تلاش داریم این استان را پایلوت پیشگیری از مصرف موادمخدر و اعتیاد و طلاق کنیم؛ چراکه اعتیاد یکی از موثرترین عوامل طلاق است و از سوی دیگر طلاق یکی از عواملی است که فرزندان طلاق و خانواده آن‌ها را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد.

مرادی‌نافچی ادامه داد: برای عوض کردن حال جامعه و پیشگیری از آسیب‌ها، از سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر دستگاه‌ها انتظار داریم تا مدل و طرح ارائه دهند تا آن را به شکل پایلوت به سطح کشور ارائه دهیم.

این مسئول، زنجان را بهشت خیریه‌های ایران خواند و گفت: تاکید داریم تا کاخ موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد شیشه‌ای باشد تا اعتماد مردم تقویت شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه یادآور شد: هر کجا که دستگاه‌ها و بخش دولتی جواب‌گوی مشکلات نبوده به سمت کمک‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌رویم و از ظرفیت حوزه‌های اجتماعی بهره می‌گیریم.

محمد محمدی‌قیداری خاطرنشان کرد: زمانی که معتاد را مجرم می‌نامیدیم نمی‌توانستیم از مردم برای رفع مشکلات آن‌ها کمک بخواهیم اما این مسئله امروز تا حدودی برطرف شده و با توجه به اینکه اعتیاد نخستین معضلی است که سایر آسیب‌ها قبل از آن ناشی می‌شود، باید در بحث فعالیت‌های اجتماعی در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اعتیاد فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در این زمینه کم است و نیاز به کار بیشتر دارد، تأکید کرد: از رسانه‌ها نیز تقاضا داریم که در فرهنگ‌سازی این موضوع کمک کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش