مصوبات قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده لازم‌الاجرا است


مصوبات قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده لازم‌الاجرا است

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با بیان اینکه مصوبات این قرارگاه لازم الاجرا است، گفت: اولویت اول کشور با بازسازی است و همه امکانات استان باید در خدمت بازسازی قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی زاده امروز سوم تیرماه در ششمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اولویت اول استان بازسازی مناطق سیل زده است و مهمترین جلسه‌ای که در استان برگزار می‌شود جلسه قرارگاه بازسازی است و مصوبات این قرارگاه لازم الاجرا است

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به این مساله توجه جدی داشته باشند، افزود: متأسفانه برخی از مسولان در این جلسه حضور پیدا نمی‌کنند و در این زمینه به مدیران دستگاه‌های اجرایی تذکر می‌دهیم که مدیران در بالاترین سطح اجرایی باید در این جلسه حضور پیدا کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحث بانک‌ها و همکاری بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات، تصریح کرد: بالاخره دستورالعمل اجرایی از مرکز به بانک‌های استان ابلاغ شد و عذر و بهانه‌ای در خصوص عدم پرداخت تسهیلات پذیرفته نیست.

حاجی زاده عنوان کرد: مدیران بانک‌ها در سطح استان همکاری لازم را دارند اما متأسفانه در شهرستان‌ها رؤسای شعب همکاری لازم را ندارند و این مساله مورد اعتراض همه فرمانداران و مردم است.

وی با تاکید بر تسریع در پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی تاکنون در بحث تشکیل پرونده عملکرد خوبی داشته اما در پرداخت‌ها به شدت عقب هستیم و این مساله باید به جدیت پیگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: اولویت اول بحث تخلیه آب از اراضی کشاورزی است و در این زمینه خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته آب از بسیاری از اراضی کشاورزی تخلیه شده است.

حاجی زاده گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار در اراضی سوسنگرد و هویزه به دلیل سطح پایین اراضی آب باقی مانده بود و در این زمینه یک قرارگاه فرعی تشکیل شد تا آب از این اراضی تخلیه شود.

وی ادامه داد: با کمک ۲۱۰ دستگاه و ماشین آلات مختلف در شهرهای هویزه و سوسنگرد توانستیم آب را اراضی کشاورزی تخلیه کنیم و فقط در سطح ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آب باقی مانده است.

حاجی زاده بیان کرد: اولویت اول کشور با بازسازی است و همه امکانات استان باید در خدمت بازسازی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: بحث دایک مرزی که محل تخلیه آب به سمت هورالعظیم بود را در زمان سیلاب از چند نقطه تخریب کردیم و سپس باید نسبت به بستن و ترمیم این دایک مرزی اقدام کنیم.

حدود ۷۰ میلیون مجموع پرداخت بلاعوض و تسهیلات به هر واحد سیل‌زده

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: در بحث بنیاد مسکن جدای از هماهنگی‌های انجام گرفته برای تأمین آهن و سیمان، سر جمع پرداخت بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است و این میزان در نظر گرفته شده می‌تواند اتفاقات خوبی را برای تکمیل واحدهای روستایی رقم بزند.

وی افزود: خسارت‌هایی که در حال تأمین و جبران آن‌ها هستیم در دو بخش خسارت مردمی و خسارت زیرساخت‌ها قابل پرداخت است.

حاجتی تصریح کرد: ۹۲۶ میلیارد تومان در بحث پرداخت خسارت‌های کشاورزی تخصیص ۵۰ درصدی داده شده اما تأمین نقدینگی آن به استان داده نشده است و در این زمینه هر زمان که نقدینگی تأمین شود، نسبت به پرداخت خسارت‌های حوزه کشاورزی اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به بحث خسارت مردمی تصریح کرد: بحث خسارت‌های کشت و صنعت‌های نیشکر از قلم افتاده بود و در این زمینه با توجه به همکاری‌های انجام گرفته، قرار است تا از طریق تسهیلات ارزان قیمت خسارت‌های وارد شده به این بخش جبران شود.

وی عنوان کرد: در بخش زیرساختی برای بخش تأسیسات آب کشاورزی، بخش آب و فاضلاب اهواز و روستایی، راه و عمران شهری و روستایی ۱,۴۷۴ میلیارد تومان تعیین شده است و تفکیک بخش استانی و ملی آن در حال انجام است تا بتوان نسبت به پرداخت این خسارت‌ها اقدام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان کرد: هماهنگی‌ها با بانک‌ها انجام گرفته تا تسهیلات بانک‌ها در کنار کمک‌های بلاعوض به بازسازی مناطق سیل زده کمک کند و شاهد تسریع روند بازسازی مناطق سیل زده خوزستان باشیم.

حاجتی ادامه داد: در بحث اعلام خسارت زیرساخت‌ها دقت نظر مطلوب توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی انجام نگرفته است. در این زمینه بعضاً مشاهده می‌شود که اختلاف فراوانی میان میزان خسارت‌ها و آنچه از سوی دستگاه‌ها اعلام شده وجود دارد و انتظار داریم تا همکاری‌ها با دقت بیشتری انجام گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند