هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در آب‌های زیرزمینی


هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در آب‌های زیرزمینی

رییس مرکز تحقیقات محیط زیست علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در کشور نیازمند تصفیه‌خانه‌های پیشرفته برای حذف هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها هستیم، گفت: تصفیه‌خانه‌های پیشرفته علاوه بر حذف این هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها، برای حذف سایر آلاینده‌ها شامل حشره کش‌ها، لوازم بهداشتی و کرم‌های ضد آفتاب نیز موثر هستند، اما متاسفانه تا این لحظه به دلیل نبود...

محمد مهدی امین در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه انسان‌ها یکی از دلایل ورود هورمون‌ها به منابع آبی هستند، اظهار کرد: وقتی از انسان به عنوان یک عامل نام می‌بریم یعنی اینکه هورمون‌های بدن انسان از طریق ادرار و مدفوع دفع شده و وارد فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه‌ها می‌شود.

وی افزود: البته این حجم از هورمون‌ها در تصفیه خانه سه حالت پیدا می‌کنند یا تا حدودی از بین می‌روند و یا با پساب خارج و مقداری نیز منجر به لجن در تصفیه خانه می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: حالتی که با پساب خارج می‌شود به منابع آبی زیرزمینی وارد می‌شود و منابع آب زیر زمینی را آلوده می‌کند. از طرفی حالتی که تبدیل به لجن می‌شود نیز وارد زمین‌های کشاورزی شده که مجدداً زمین و آب زیر زمینی و یا محصولات را آلوده می‌کند.

امین با بیان اینکه تصفیه خانه‌های کشور مجهز به سیستم پیشرفته برای حذف خاص هورمون‌ها نیست، افزود: در حال حاضر به صورت طبیعی درصدی از آنها در تصفیه خانه‌ها حذف می‌شود، اما احتمال اینکه در پساب مقداری از این هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها را داشته باشیم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در جلسه کارگروه علوم پزشکی مطرح شد تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب تبدیل به تصیفه‌خانه پیشرفته شود چراکه تصفیه‌خانه‌های فعلی متعلق به چندین سال پیش هستند، اضافه کرد: تصفیه‌خانه‌های پیشرفته علاوه بر حذف این هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها، برای حذف سایر آلاینده‌ها شامل حشره کش‌ها، لوازم بهداشتی و کرم‌های ضد آفتاب نیز مؤثر هستند، اما متأسفانه تا این لحظه به دلیل نبود بودجه در سازمان آب و فاضلاب این دست تصفیه‌خانه‌ها در دستور کار قرار ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه علاوه بر فاضلاب‌های شهری دامداری‌ها نیز یکی از عوامل اصلی ورود هورمون‌ها به فاصلاب‌ها محسوب می‌شوند، تصریح کرد: دامداری‌ها دوز آنتی بیوتیکی که به کار می‌برند بسیار بیشتر از مقداری است که انسان‌ها مصرف می‌کنند این در حالی است که بسیاری از دامداری‌های کشور تصفیه خانه ندارند و محیط زیست بارها در این خصوص به آنها هشدار داده، اما اقدامی انجام نداده‌اند.

امین با بیان اینکه از دیگر روش‌های ورود این ترکیبات شیلات است، افزود: حوضچه‌های پرورش ماهی نیازمند برخی آنتی بیوتیک‌ها برای رشد ماهی‌ها هستند و به دلیل اینکه حوضچه پرورش ماهی باز است و اغلب افراد شیلات دار از سر شاخه‌های زاینده رود در چهار محال بختیاری و در استان اصفهان از آب رودخانه استفاده می‌کنند این ترکیبات را بدون تصفیه به صورت باز در رودخانه تخلیه می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های ورود این ترکیبات زباله شهری است، گفت: این زباله‌ها در محل دفن طی زمانی حل شده و شیرآبه به آب‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کند، در واقع منشأ ورود آنتی بیوتیک‌ها به چرخه غذایی و سیکل آب کشور می‌تواند همین زباله شهری باشد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در