کنترل دیابت: 12 نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت


... نوشته کنترل دیابت: 12 نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

برای پیشگیری از بروز دیابت و یا کنترل دیابت باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی یک برنامه منظم زندگی سالم هم داشته باشید و از برخی دستورات لازم پیروی کنید. در رژیم غذایی کنترل دیابت باید از مصرف مواد غذایی با شاخص گلوکز بالا خودداری کنید. هم‌چنین، باید میزان کلی مصرف کربوهیدرات و قند را کاهش دهید. در رژیم سلامتی بدنی باید خواب کافی داشته باید و ورز کنید. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۲ نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت را برایتان بگوییم.

کنترل دیابت: 12 نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت

توصیه هایی برای کنترل دیابت

۱. کربوهیدرات‌ها را با دقت انتخاب کنید

کنترل دیابت به این معنی نیست که شما باید کل کربوهیدرات‌ها را به طور کامل کنار بگذارید بلکه در واقع باید کربوهیدرات‌هایی را انتخاب کنید که به آرامی در بدن تجزیه می‌شوند و انرژی پایداری را فراهم می‌کنند. غلات کامل، لوبیا، آجیل، و سبزیجات و میوه‌های تازه همگی منابع مناسبی برای کربوهیدرات هستند. بله، می‌توانید میوه بخورید حتی اگر شیرین باشد. موضوع این است که باید مقدار مناسب کربوهیدرات را در هر وعده از غذای‌تان دریافت کنید. یک متخصص تغذیه معتبر می‌تواند به شما بگوید که چه میزان کربوهیدرات برای شما مناسب است.

۲. در صورتی که لازم است، وزن‌تان را پایین بیاورید

کم کم وزن‌تان را کاهش دهید. اگر اضافه وزن دارید، حتی از دست دادن چند کیلو می‌تواند توانایی بدن را برای استفاده از انسولین بهبود ببخشد. کاهش وزن در عین حال قند خون را کاهش می‌دهد و به بهبود فشار خون و چربی خون کمک می‌کند. شما همچنین انرژی بیش‌تری خواهید داشت. آماده‌اید؟ هدف‌تان این باشد که مقدار کالری که می‌سوزانید بیش‌تر از مقدار کالری دریافتی‌تان باشد. برای شروع، سعی کنید مقدار چربی، قند و کالری را در رژیم غذایی‌تان کاهش بدهید.

۳. برای کنترل دیابت به اندازه‌ی کافی بخوابید

بیش از حد خوابیدن یا کم‌تر از حد لازم خوابیدن می‌تواند اشتها و میل شما را به خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات افزایش دهد. این روند می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، و حتی خطر ابتلا به عوارضی مانند بیماری قلبی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین هفت یا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. اگر به آپنه‌ی خواب مبتلا هستید، درمان آن می‌تواند اوضاع خواب‌تان را بهبود بخشد و سطح قند خون‌تان را کاهش دهد.

۴. فعال باشید: تمرینات ورزشی انجام بدهید

فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید – پیاده‌روی، رقص، دوچرخه‌سواری، یا حتی خیلی ساده زمانی که در حال حرف زدن با تلفن هستید، قدم بزنید. نیم ساعت در روز فعالیت داشته باشید؛ یا اگر نیاز دارید تمرینات ورزشی انجام بدهید. ورزش می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، پایین آمدن کلسترول و فشار خون کمک کند و در عین حال وزن‌تان را هم کاهش دهد. ورزش همچنین استرس را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است به شما کمک کند که مقدار مصرف داروهای دیابت را کاهش دهید.

۵. سطح قند خون‌تان را به طور روزانه چک کنید

خودتان هم می‌دانید که باید سطح قند خون‌تان را مدام چک کنید. و در واقع بررسی میزان قند خون‌تان می‌تواند به شما در جلوگیری از عوارض دیابت مانند درد عصب‌ها کمک کند یا از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کند. تحت بررسی نگه داشتن قند خون همچنین می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید غذاها و فعالیت‌ها چگونه بر شما تاثیر می‌گذارند و این‌که آیا برنامه‌ی درمانی موثر است یا نه. پزشک‌تان می‌تواند به شما در تعیین میزان گلوکز هدف کمک کند. هرچه به هدف‌تان نزدیک‌تر شوید، احساس بهتری هم خواهید داشت.

۶. برای کنترل دیابت استرس‌تان را مدیریت کنید

زمانی که به دیابت مبتلا هستید، استرس می‌تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. تا جایی که برای‌تان مقدور است از شر هر گونه تنش‌های جسمی و روحی خلاص شوید. تکنیک‌های مقابله با استرس را یاد بگیرید. اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، تکنیک‌های آرامش مانند تمرینات تنفسی، یوگا، و مدیتیشن ممکن است به طور ویژه‌ای روی شما تاثیرگذار باشند.

کنترل دیابت: 12 نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت

۷. به نمک نه بگویید

نمک موجود در رژیم غذایی‌تان را کاهش دهید. این کار ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت از کلیه‌ها کمک کند. اضافه نکردن نمک به بشقاب غذای‌تان احتمالا کافی نخواهد بود. بیش‌تر نمک موجود در رژیم‌های غذایی حاصل از غذاهای فرآوری‌شده هستند. از خوردن مواد غذایی آماده پرهیز کنید و تا جایی که ممکن است از مواد غذایی تازه استفاده کنید. در هنگام آشپزی به جای نمک، از گیاهان دارویی و ادویه جات استفاده کنید.

بزرگسالان بالای ۵۱ سال و بالاتر و کسانی که به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند باید با پزشک‌شان در مورد میزان مصرف سدیم صحبت کنند. به طور کلی افراد مبتلا به دیابت باید مقدار مصرف نمک‌شان را به کم‌تر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش بدهند، هرچند ممکن است پزشک شما مقدار کم‌تری را توصیه کند.

۸. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت

بیماری قلبی می‌تواند یکی از عوارض جدی دیابت باشد. با تحت بررسی نگه داشتن موارد زیر، ریسک بروز این بیماری را در خودتان کاهش دهید:

۱. سطح A1C. A1C برای کنترل غلظت قند خون شما در ۲ تا ۳ ماه گذشته است. شما می‌توانید آن را دو یا چند بار در سال چک کنید. درباره‌ی تنظیم یک هدف مشخص برای رقم A1C با پزشک‌تان صحبت کنید.

۲. فشار خون. هدف: زیر ۸۰/۱۴۰ mm Hg.

۳. کلسترول. هدف: LDL تا 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر یا کم‌تر؛ HDL بالای ۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در مردان و بیش از ۵۰ در زنان؛ و تری گلیسیرید کم‌تر از ۱۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر.

۳. مراقب کبودی و آسیب باشید

دیابت خطر ابتلا به عفونت را در شما افزایش می‌دهد و روند بهبودی را کند می‌کند، بنابراین حتی بریدگی‌های ساده را به سرعت درمان کنید. خوب زخم‌ها را تمیز کنید و از کرم آنتی‌بیوتیک و باند استریل استفاده کنید. اگر زخم‌تان در طول چند روز بهتر نشد حتما به پزشک مراجعه کنید. هر روز پاها را برای احتمال وجود تاول، بریدگی، زخم، قرمزی یا تورم، چک کنید. برای جلوگیری از ترک حتما پاها را مرطوب کنید.

کنترل دیابت: 12 نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت

۱۰. برای کنترل دیابت سیگار را ترک کنید

احتمال مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت که سیگار می‌کشند دو برابر کسانی است که سیگار نمی‌کشند. ترک سیگار به سلامت قلب و ریه‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب فشار خون و خطر سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی، آسیب عصبی و بیماری کلیوی کاهش خواهد یافت. در مورد ترک سیگار با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۰. ابرخوراکی‌ها را انتخاب کنید

برای دیابت تنها یک رژیم غذایی واحد وجود ندارد. اما چند اصول اولیه وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید: ابرخوراکی مانند انواع توت، سیب‌زمینی شیرین، ماهی با اسیدهای چرب امگا ۳ و سبزی‌های تیره و سبزیجات سبز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. برچسب‌های روی مواد غذایی را چک کنید و از چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس تا جایی که امکان دارد دوری کنید. در عوض، چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع مانند روغن زیتون را انتخاب کنید. یک متخصص تغذیه مجاز می‌تواند به شما مشاوره بدهد.

۱۲. به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید

برنامه‌ریزی کنید و پزشک‌تان را دو تا چهار بار در سال ببینید. اگر انسولین مصرف می‌کنید یا برای تنظیم میزان قند خون‌تان نیاز به کمک دارید، ممکن است مجبور باشید دفعات بیش‌تری به پزشک مراجعه کنید. همچنین یک تست فیزیکی و معاینه‌ی چشم سالانه داشته باشید. شما باید برای رد کردن احتمال رخ دادن هر گونه آسیب به چشم، عصب، و کلیه، و سایر عوارض نیز معاینه شوید. دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید و حتما دقت کنید که تمام ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اطلاع دارند که به دیابت مبتلا هستید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: وب مد

کنترل دیابت: ۱۲ نکته برای پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد