ریزش متقاضیان اخذ وام ازدواج


ریزش متقاضیان اخذ وام ازدواج

آرمان- معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: امسال خود جوانان تقاضا داشتند مبلغ کمتری وام ازدواج بگیرند تا بتوانند اقساط را پرداخت کنند. این یک پیام برای مجلس است که نشان می‌دهد افزایش وام ازدواج بیش از این کمکی به افزایش آمار ازدواج نخواهد کرد و در حقیقت موضوعاتی دیگری مثل اشتغال ایمن و مسکن ارزان است که می‌تواند موجب افزایش ازدواج شود. محمدمهدی تندگویان در نخستین جلسه ستاد ملی بزرگداشت هفته ازدواج که به همت دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برگزار شد، گفت: ازدواج موضوع همیشگی کشور است و منتهی به این هفته نمی‌شود اما در حقیقت روز ازدواج امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا (س) بهانه‌ای است برای گرامیداشت ازدواج و ترویج ازدواج آسان و به دور از تشریفات و تجمل. وی ادامه داد: وقتی از ازدواج آسان صحبت می‌کنیم و وقتی از ترویج فرهنگ ازدواج و ازدواج بدون تشریفات و تجمل می‌گوییم، نمونه بارز آن همین ازدواج مقدس حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) است. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در موضوع ازدواج دولت کارهای خوبی را با وجود مشکلات اقتصادی که با آن روبه‌رو بوده، انجام داده است، افزود: دولت انصافا به همه تعهدات خود در حوزه وام ازدواج به‌طور کامل عمل کرده است. سال گذشته همه متقاضیان وام ازدواج، وام خود را دریافت کردند و ۱۵هزار میلیارد تومان وام پرداخت شد. امسال هم با آماری که از بانک مرکزی به صورت منظم اخذ می‌کنیم از ابتدای سال هیچ مشکلی نداشتیم و متقاضیان طبق نوبت و با کمترین زمان وام خود را دریافت می‌کنند.

افزایش وام کمکی به افزایش ازدواج نکرد

تندگویان اظهار داشت: امسال مبلغ وام ازدواج به ۳۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که خود جوانان تقاضا داشتند مبلغ کمتری وام بگیرند تا بتوانند اقساط را پرداخت کنند. این یک پیام برای مجلس است که نشان می‌دهد افزایش وام ازدواج بیش از این کمکی به افزایش آمار ازدواج نخواهد کرد و در حقیقت موضوعاتی دیگری مثل اشتغال ایمن و مسکن ارزان است که می‌تواند موجب افزایش ازدواج شود. وی توضیح داد: اگر جوان مطمئن باشد که بعد از فارغ‌التحصیلی اشتغال ایمنی خواهد داشت و یا اینکه مسکن ارزان‌قیمت در سال‌های اول ازدواج به او تعلق خواهد گرفت تمایلش به ازدواج بیشتر خواهد شد. معاون وزیر ورزش و جوانان با مهم خواندن نقش دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده در ایجاد ازدواج مناسب و کاهش طلاق افرود: امسال خدا را شکر چالشی که سال‌ها میان ما، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی در خصوص صدور مجوز دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده وجود داشت، حل شد و از اول سال با شیب خیلی خوبی دفاتر مشاوره در سطح کشور افزایش پیدا کرده است که اگر با همین شیب به کار خود ادامه دهیم به تعهدمان در خصوص توسعه دفاتر مشاوره ازدواج تا پایان دولت عمل خواهیم کرد.

دفاتر مشاوره ازدواج

تندگویان با بیان اینکه دفاتر مشاوره ازدواج به انجام ازدواج مناسب و جلوگیری از ازدواج نامناسب و کاهش طلاق کمک شایانی می‌کند، افزود: درخواستی که ما از دولت داریم این است که آموزش‌های قبل از ازدواج، یک دوره اجباری برای متقاضیان ازدواج شود و تا این دوره طی نشود، ازدواج تحقق پیدا نکند. این موضوع هم باعث آشنایی اولیه جوانان با یکدیگر خواهد شد و شناخت بهتری از هم پیدا خواهند کرد و هم اینکه از ظرفیت خانواده‌ها که متاسفانه در ازدواج‌های امروز نقش‌شان کمرنگ شده است توسط مشاوران ما استفاده بهینه خواهد بود و خانواده‌های دو طرف را درگیر ماجرای ازدواج جوانانشان و کمک به تشکیل زندگی مشترکشان خواهد کرد. وی افزود: امیدواریم تا پایان دولت جایی در کشور نباشد که مرکز مشاوره ازدواج نداشته باشیم و باید به سمت توسعه این دفاتر در شهرستان‌ها و مناطق محروم‌تر هم برویم. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با طرح صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان تاسیس و یا توسعه دفاتر مشاوره ازدواج وام پرداخت می‌کنیم، گفت: از سال گذشته این کار را آغاز کردیم و امیدواریم مورد استقبال متخصصین و مشاورین ازدواج قرار بگیرد. موضوع دیگری که هم درخواست ما و هم خواست مشاورین ازدواج بوده، این است که مراجعه‌کنندگان دفاتر مشاوره، بتوانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که این امر باعث افزایش مراجعه مردم و جوانان به مراکز مشاوره و دریافت خدمات مشاوره خواهد شد.

مجمع خیرین ازدواج تشکیل شود

تندگویان در بخش دیگری از سخنانش به حوزه خیرین ازدواج اشاره کرد و گفت: با همت دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان و پیگیری‌های به عمل آمده، امیدواریم هرچه زودتر مجمع خیرین ازدواج تشکیل شود. خیرین در حال حاضر استان‌ها کارهای خوبی در حوزه ازدواج انجام می‌دهند اما برای اینکه کار شکل قانونی بگیرد و بتوانیم از تسهیلات دولتی و سایر ارگان‌ها و نهادها استفاده کنیم امیدواریم با کمک وزارت کشور این مجمع تشکیل شود. معاون امور جوانان همچنین به موضوع فرهنگ‌سازی ازدواج در کشور تاکید کرد و گفت: از رسانه ملی و شبکه‌های استانی انتظار می‌رود با ساخت و تولید برنامه‌ها، گزارش از برنامه‌های اجراشده توسط ما و سمن‌ها در سطح کشور و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی با اساتید حوزه ازدواج و خود جوانان در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی به فرهنگ‌سازی ازدواج کمک کند. وی افزایش سن ازدواج و طلاق را دو بحران حوزه ازدواج کشور دانست و گفت: 70درصد از متقاضیان طلاق زیر ۵سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد که این نشان از شناخت پایین زوجین از یکدیگر می‌دهد و اهمیت فرهنگ‌سازی و نقش دفاتر مشاوره ازدواج در شناخت زوجین از یکدیگر را می‌رساند. در حقیقت موضوعات مهم‌تری از اقتصاد وجود دارد که باعث طلاق می‌شود که باید به آنها ورود کنیم. تندگویان در پایان با گزارش کلی از برگزاری هفته جوان گفت: هفته جوان امسال با وجود وقوع سیل در استان‌های کشور بسیار خوب برگزار شد و اتفاقا خیلی به سیل‌زدگان کمک شد. لازم است بگویم هنوز جوانان و فعالان سمن‌های جوانان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و به آسیب‌دیدگان کمک‌های مختلفی ارائه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد