رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی


رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

مراسم رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقهی شامل کتاب درس خارج و گام های اجتهاد اثر احمد مبلغی، درآمدی بر مکتب فقهی قم ونجف به کوشش حسین ایزدی و روش شناسی فقهی؛ نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی با آثاری از اکبر ترابی، منصوری مهدوی و سعید هلالیان در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه عمق گرایی، کیفی گرایی و آزاداندیشی از شاخصه‌های درس خارج است، گفت: با توجه به اینکه، درس خارج برای اجتهاد است، باید شیوه‌ای را برای شکل دادن به درس خارج در پیش بگیریم که با روش اجتهاد هماهنگ و در خدمت توضیح، تبیین و تطبیق آن باشد.

آیت‌الله مبلغی در زمینه روش شناسی فقهی خاطرنشان کرد: هنگامی که دیدگاه فقیهان نسبت به پاره‌ای از عناصر روش اجتهاد، تفاوت پیدا می‌کند، مکاتب اجتهادی شکل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم کتاب "درس خارج و گام‌های اجتهاد"، پرداختن به گام‌های اجتهاد و تعبیه آن در درس خارج است، گفت: این گام‌ها آنقدر دقیق و معنادار تنظیم شده اند که با انجام آنها می‌توان به تمامی ابعاد و زوایای بحث نسبت به یک مسئله به صورت اجتهادی و مستوفا پرداخت.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه مسیر اجتهاد از درس خارج می‌گذرد، افزود: درس خارج آمده است تا در خدمت اجتهاد و تحقق آن باشد، بر این اساس، لازم است روش آموزشی و پژوهشی درس خارج منبعث از روش اجتهادی و هماهنگ با آن باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری درس خارج را از امتیازات آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه دانست و گفت: درس خارج مولفه‌هایی دارد که برخی از آنها در هیچ نظام آموزشی دیگری مشاهده نمی‌شود.

آیت‌الله مبلغی عمق گرایی و کیفی اندیشی را از ویژگی‌های درس خارج برشمرد و گفت درس خارج، نقطه جمع بین آموزش و پژوهش و جایگاه تعامل هم افزای این دو با یکدیگر جهت پیشرفت و پیشبرد علم است.

وی گفت: حوزه علمیه برای اینکه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندی‌های خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیق‌تری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیت‌های نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند.

فعال کردن روش شناسی اجتهاد، به افزایش قدرت پاسخگویی حوزه به مسائل معاصر منتهی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر حوزه علمیه بخواهد، تحولات مثبت و سازنده‌ای را بر پاشنه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روش شناسی اجتهاد به دو صورت عام و خاص (یعنی معطوف به رشته‌های تخصصی فقهی) به انجام برساند.

وی افزود ضرورت پرداختن به روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و شامل و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.

آیت‌الله مبلغی افزود: روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم می‌شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد (و نه صوری و ظاهری) به رشته‌های تخصصی فقهی فراهم می‌آید.

وی افزود: در غیر این صورت ورود به رشته‌های تخصصی، یک حرکت عقیم و بی ثمر است و این حرکتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارتهای بسیاری متوجه شما خواهد شد.

وی ادامه داد: باید میان روش و روش‌شناسی تفاوت قائل شد آنچه که امروزه در حوزه وجود دارد روش‌های عمیق فقهی است ولی آنچه که وجود ندارد شناخت تفصیلی این روش‌ها و تبدیل آن به یک دانش است تا حوزه‌های علمیه در سایه این دانش امکان قدرت مانور اجتهادی بیشتر و توسعه فراورده‌های اجتهادی بیشتر را پیدا کنند.

وی افزود: روش شناسی اجتهاد و استوار کردن دانش آن در حوزه‌های علمیه می‌تواند تحولی بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیت‌های دست ناخورده فقه ایجاد کند.

ایجاد دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط تر، پرابتکارتر و پاسخگوتر می‌کند

آیت‌الله مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که ما دانش اصول داریم، دانش روش شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط تر و پرابتکارتر خواهد کرد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه روش شناسی به مثابه یک دانش باید در حوزه شکل بگیرد، گفت: با این کار، قدرت پاسخگویی به مسائل معاصر افزایش پیدا می‌کند و اجتهاد، کیفی‌تر و پرابتکارتر خواهد شد و این نیاز امروز حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی همچنین نظام آموزشی حوزه را چابک تر، دقیق‌تر، علمی تر و به دورتر از زوائد خواهد کرد، گفت: شناخت تراث و تجارب عمیق فقهی گذشتگان و بزرگان فقه در سایه روش شناسی امکان پذیر تر و علمی تر می‌گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی