آبی به سوی تالاب گاوخونی نمی‎رود


آبی به سوی تالاب گاوخونی نمی‎رود

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان گفت: مطابق با ضوابط قانونی پس از آب شرب، حقابه زیست محیطی جزو خطوط قرمز آبی زاینده رود محسوب می شده، چرا که محیط زیست رکن توسعه است، برای همین از اولویت دوم برخوردار است، اما متاسفانه در عمل به حق آبه زیست محیطی پرداخته نشده است.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حق آبه زیست محیطی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است، این در حالی است که آب رها شده تاکنون به تالاب نرسیده است و آن درصدی هم که به سوی تالاب حرکت کرده در میانه راه برداشت شده و به تالاب نمی رسد.

وی افزود: در ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری تالاب برداشت‌های آب اجازه نمی دهد آب به سوی تالاب حرکت کند و مقدار ناچیزی آب به تالاب رسیده و کمتر از یک متر مکعب آب بر ثانیه است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: همیشه و از مدت‌ها قبل مطابق با ضوابط قانونی پس از آب شرب، حقابه زیست محیطی جز خطوط قرمز آبی زاینده رود محسوب می شده، چرا که محیط زیست رکن توسعه است، برای همین از اولویت دوم برخوردار است، اما متاسفانه در عمل به حق آبه زیست محیطی پرداخته نشده است و هر بار که با کم آبی مواجه بوده‌ایم روی حق آبه زیست محیطی و آب تالاب گاوخونی خط قرمز کشیده شده است.

محیط‌ زیست حقابه خود را از دست داده است

اکبری اضافه کرد: انتظار و عدالت این بود که حقابه های زیست محیطی زاینده‌رود به نسبت همه حق آبه‌ها کم شود، ولی متاسفانه اینگونه نشد و محیط‌ زیست همواره هنگام خشکسالی حقابه خود را از دست داده است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز شاید در سخن گفته باشد که حق آبه محیط زیست را در نظر گرفته، اما در عمل تاکنون برای تالاب آبی در نظر نگرفته، این در حالی است که رودخانه با تالاب تفاوت دارد هر چند که می‌توان آن را در قالب یک اکوسیستم دید.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان گفت: وزارت نیرو حق آبه تالاب را همان حرکت آب به سوی سمت شرق می داند در صورتی که حق آبه تالاب باید بعد از بند شاخ در نظر گرفته شود.

مجوز چاه جدید داده نشده است

اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجوز حفر چاه عمیق در اطراف تالاب گاوخونی داده شده است یا خیر؟ گفت: مجوز چاه جدید داده نشده و این موضوع را نه تنها محیط زیست، بلکه آب منطقه ای اصفهان هم کنترل می کند، چاهی در شاخ کنار و در ۱۱ کیلومتری تالاب و ۳۰۰ متری رودخانه زاینده رود دارای مجوز است که محیط‌ زیست در حال بررسی تکمیلی است تا ببیند این چاه بر تالاب اثر دارد یا خیر؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر