مراجعه افزون بر 150 بیمار فاویسمی به بیمارستان 17 شهریور رشت


مراجعه افزون بر 150 بیمار فاویسمی به بیمارستان 17 شهریور رشت

رشت - ایرنا- در سه ماه اول سال جاری، افزون بر 150 بیمار فاویسمی به مرکز تخصصی کودکان 17 شهریور رشت مراجعه کرده و از خدمات این مرکز درمانی بهره مند شدند.

گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان به ایرنا حاکیست، در فروردین ماه سال جاری، ۳۸ نفر، اردیبهشت ۶۲ نفر و خرداد ۵۰ نفر در مرکز درمانی ۱۷ شهریور رشت تحت معالجه و آموزش قرار گرفتند.

تعداد مراجعان مبتلا به فاویسم به این مرکز، به عنوان تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی کودکان در استان گیلان، در سال‌های ۹۵، ۹۶ و۹۷ به ترتیب ۱۸۶، ۱۳۵ و ۲۷۱ نفر بوده که این میزان در سال ۹۸ با آموزش اساتید پزشکی و پرستاری این مرکز به والدین و مراجعه کنندگان، کاهش چشمگیری را نشان می هد.

فاویسم یک بیماری خونی، فصلی، ارثی و تغذیه‌ای است که به شکل کم خونی و بیشتر در اثر خوردن باقلای سبز خام به وجود می‌آید، این عارضه، در اثر کمبود آنزیمی به نام گلوکز۶ فسفات دی هیدروژناز (G۶pd) به صورت ارثی معمولاً از مادر به پسر منتقل می‌شود، ژن این آنزیم روی کروموزوم X سوار می‌شود، ولی اگر در این امر خللی پیش آید فرد؛ مبتلا به فاویسم خواهد شد، این بیماری ارثی است که توسط کروموزم Xمنتقل می‌شود، افراد مبتلا در حالت عادی طبیعی هستند و هیچ گونه علامتی ندارند مگر آنکه باقلا بخورند که در این صورت دچار علائم حاد بیماری می‌شوند.

در ایران فاویسم، بومی سواحل خزر است، کانون‌هایی از بیماری هم در سواحل خلیج فارس به ویژه مناطق جنوب و جنوب شرقی ماهدشت، فسا و فیروزآباد فارس و روستاهای شمالی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان نیز دیده می‌شود، این بیماری بیشتر در پسرها شایع است چرا که پسرها دارای یک کروموزوم X و دخترها دارای دوکروموزوم Xهستند، این در حالیست که وجود تنها یک کروموزم معیوب برای ابتلا پسران به این بیماری کافی است اما این دلیل نمی‌شود که دختران اصلاً به این بیماری مبتلا نشوند.

فاویسم در برخی از کودکان با نشانه‌های تقریباً مشابهی بروز می‌کند که به طور کلی خستگی، کوفتگی، استفراغ،، تهوع، رنگ پریدگی، گاهی تب، ادرار پررنگ، ضعف شدید و زردی از علائم این بیماری است، شدت و علائم این بیماری در افراد، مختلف است و این علائم معمولاً به طور ناگهانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از خوردن ماده اکسیدان بروز می‌کند. اگر فرد دچار نوع مزمن و شدید کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز باشد، علاوه بر علائم بالا ممکنست دچار سنگ کیسه صفرا، بزرگی طحال، نارسایی کلیه، گلبول‌های ناقص سفید خونی و آب مروارید هم شود.

فاویسم که در زیرگروه بیماری‌های عفونی قرار می‌گیرد، در همه افراد و بخصوص در کودکان باید بسیار جدی گرفته شود چراکه کم خونی ناشی از این بیماری در صورت عدم کنترل به موقع می‌تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند.

۷۲۸۶ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی