­­آکنه یکی از رایجترین بیماری های پوستی است که بیش از 80 درصد افراد را­­­­ در طول زندگی شان تحت تاثیر قرار می دهد و بین نوجوانان رایج تر است البته که می تواند برای بزرگسالان نیز در هر سنی برو­ز پیدا کند به علت خواص سلامتی فراوانی که روغن نارگیل به همراه دارد، بعضی از افراد شروع به استفاده از آن برای درمان آکنه می کنند و این شیوه استفاده شامل مالیدن این روغن مستقیما به پوست و همچنین خوردن آن می شود. با این حال، گرچه روغن نارگیل برای خواص متفاوت اش مطالعه شده است اما تحقیقات کمی توانایی آن را برای مقابله با آکنه بررسی کرده است. در این مقاله از طب سنتی دکتر سلام به بررسی روغن نارگیل و فواید آن برای درمان آکنه می پردازیم.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

زمانی که چربی یا سلول های پوستی مرده منافذ پستی را می بندند، آکنه شکل می گیرد. منافذ حفره های کوچک پوستی هستند که اغلب به عنوان فولیکول های مویی معرفی می شوند. هر فولیکول مویی به یک غده چربی متصل شده است که ماده روغنی به نام سبوم تولید می کند. وقتی سبوم زیادی تولید شود می تواند فولیکول های مویی را پر و مسدود کند و منجر به باکتری شود که به نام آکنه پروپیوای باکتریوم یا آکنه P شناخته می شود.روغن نارگیل برای درمان آکنه

این باکتری در داخل فولیکول ها به دام می افتد و باعث حمله گلبول های سفید خون به آنها می شود و در نتیجه آن پوست ملتهب شده که باعث آکنه می شود. نشانه های آکنه شامل جوش های سر سفید و سرسیاه و کورک می شود. بعضی از موارد شدید تر از الباقی هستند.

فاکتورهای گوناگونی در توسعه آکنه مشارکت می کنند که از آن جمله می توان تغییرات هورمونی، ژنتیک، رژیم غذایی، استرس و عفونت را نام برد.

اسید های چرب در روغن نارگیل به کشتن باکتری هایی که باعث آکنه می شوند، کمک می کند:

روغن نارگیل تقریبا شامل تمام اسید های چرب با زنجیره متوسط (MCFAs) می شود. MCFAs تاثیرات ضد میکروبی قوی دارد و بدین معناست که می تواند بیماری هایی که بر اثر میکروب ها و جانداران ریز ایجاد می شود را از بین ببرد.

حدود 50 درصد اسید چربی که در روغن نارگیل است لوریک اسید با زنجیره متوسط می باشد. لوریک اسید ممکن است به کشتن باکتری های مضر، قارچ و ویروس های داخل بدن کمک می کند. اسید لوریک به تنهایی نشان داده شده است که آکنه P را از بین می برد. در یک مطالعه نشان داده شد که لوریک اسید در کشتن این باکتری ها از بنزول پروکسید که درمان متداول آکنه ست، موثرتر می باشد و همچنین پتانسیل درمانی نیز در مقابل التهاب هایی که به وسیله باکتری ها ایجاد شده است، دارد.روغن نارگیل برای درمان آکنه

در مطالعه دیگری، لوریک اسید با رتینوئیک اسید ترکیب شد. این ترکیب، رشد باکتری هایی که باعث آکنه پوستی می شود را مهار می کند. روغن نارگیل همچنین حاوی اسید های چرب با زنجیره متوسط است. در حالی که به همان اندازه لوریک اسید قدرت ندارند، اما بعضی از این انواع اسید های چرب نیز در مقابل باکتری هایی که باعث آکنه می شوند، موثر است. این ویژگی تنها زمانی کار می کند که روغن نارگیل را مستقیما به پوست و مکانی که باکتری های آکنه وجود دارند، بمالید.

مالیدن روغن نارگیل به پوست می تواند آن را مرطوب کرده و به التیامش کمک کند:

بسیاری از افرادی که آکنه دارند از آسیب های پوستی بیشتر رنج می برند و می تواند منجر به آن شودکه جای جوش باقی بماند. مرطوب کردن پوست یک گام مهم در سالم نگه داشتن آن است و این بدان علت است که پوست به رطوبت کافی نیاز دارد تا با عفونت ها مقابله کرده و آن را به درستی بهبود بخشد.

تحقیقات نشان می دهد که مالیدن روغن نارگیل به پوست می تواند در عین مبارزه با باکتری ها، خشکی پوست را از بین ببرد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده به اندازه روغن های معدنی یا حتی بیشتر از آنها موثر است.روغن نارگیل برای درمان آکنه

به علا.ه روغن نارگیل ممکن است به درمان پوست و جلوگیری از به جای ماندن جای جوش ها کمک کند. در یک مطالعه، موش هایی که جراحت داشتند و با روغن نارگیل درمان شدند، التهابات کمتری را تجربه کرده و تولید گلیکوژن که جزء اصلی پوست است، در آنها افزایش یافت. در نتیجه جراحات سریعتر التیام پیدا کرد. مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است خطر به جای ماندن آکنه بر روی پوست را کاهش دهد.

خوردن روغن نارگیل ممکن است به مقابله با التهابات کمک کند:

اسید های چرب موجود در روغن نارگیل ممکن است همچنین به مقابله با التهابات ناشی از آکنه کمک کند. آزمایش های چندگانه و مطالعات حیوانی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن نارگیل را نشان داده اند. این یافته ها پیشنهاد می دهد که خوردن روغن نارگیل ممکن است به کاهش قرمزی و تورم آکنه های التهابی کمک کند. با این حال، این تاثیر باید در مطالعات انسانی نیز تائید گردد.