اپل استرا هاچبک از دیروز تا امروز


اپل استرا هاچبک از دیروز تا امروز

هر چند در ایران، کورسا به عنوان هاچبک اصلی تولیدی اپل شناخته می‌شود اما اپل استرا هاچبک نیز حضوری کما‌بیش در بازار خودروی ایران دارد. نوشته اپل استرا هاچبک از دیروز تا امروز اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

یکی از دلایل اصلی موفقیت کارخانه اپل در بازارهای جهانی خودرو، به تنوع بالای محصولات این مجموعه عظیم خودروسازی مربوط می‌شود. اپل در تمام کلاس‌های سدان، هاچبک، کراس‌اوور و با ظرفیت‌های مختلف پیشرانه تولیدات خود را عرضه می‌کند. هر چند در ایران، کورسا به عنوان هاچبک اصلی تولیدی اپل شناخته می‌شود اما اپل استرا هاچبک نیز حضوری کما‌بیش در بازار خودروی ایران دارد.

اولین مدلی که از هاچبک‌های استرا به ایران وارد شد در بازار جهانی با نام استرا F شناخته می‌شود و تولید آن بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ ادامه داشت. این خودرو در استرالیا با نام هولدن استرا، در اندونزی با نام اپل اوپتیما، در آفریقای جنوبی با نام اپل کادت و در برخی کشورها نیز با نام اپل کلاسیک شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این نسخه هاچبک، به کارگیری پیشرانه اکوتک در ساخت آن از سال ۱۹۹۵ بود. این پیشرانه که در کارخانه جنرال موتورز طراحی و ساخته شده بود، در زمان خود یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها برای کنترل میزان آلاینده‌ها و کاهش مصرف سوخت به شمار می‌رفت.

وقتی امروز به این استراها نگاه می‌کنیم شاید طراحی بدنه آن چنگی به دل نزند، اما دو دهه قبل همین طراحی یکی از دلایل اصلی جذابیت اسراهای هاچبک به شمار می‌رفت. بخش جلویی کشیده، چراغ‌های ساده و شکستگی‌های منحنی‌وار بخش انتهایی خودرو چیزی نبود که از چشم ماشین‌بازهای آن زمان دور بماند.

در حال حاضر در بازار ایران، تعداد زیادی از این خودرو برای عرضه وجود ندارد و همان تعداد محدودی نیز که به چشم می‌خورند دارای تنوع بالایی در قیمت هستند. برای مثال نمونه این خودرو با ۳۷۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲۲ میلیون تومان و نمونه‌ای با کارکرد ۲۶۰ هزار کلیومتر، ۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

از خیر اپل استرا هاچبک ساخت دو دهه پیش که بگذریم، نوبت می‌رسد به نمونه‌های به‌روز و مدرن‌تر این خودرو که به شکلی بسیار محدود و در چند سال گذشته به بازار ایران وارد شدند. این نمونه‌ها تولید سال ۲۰۱۴ هستند و در طبقه‌بندی بین‌المللی انواع اپل با نام استرا J شناخته می‌شوند که تولید آنها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ در جریان بود.

این خودرو نیز در بازار خودروهای کارکرده حضور کم‌رنگی دارد اما برخلاف سلف بیست و چند ساله خود، قیمتی به مراتب بیشتر دارد و در رده قیمتی ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

این مدل از استرا دارای شش دنده اتوماتیک است و نمونه‌های آن در بازار ایران از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱۶ سوپاپه بهره می‌برند که به آن امکان می‌دهد در مدت ۹.۱۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو مانند دیگر نمونه‌های اپل دارای مصرف پایینی در حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.

از نظر امکانات جانبی و ایمنی نیز اپل استرا هاچبک جایگاه ویژه‌ای در جهان خودرو دارد و وجود کیسه‌های هوا در داخل اتاق خودرو و استفاده از سیستم ترمز ABS، EBD و ESP در آن، موجب تحکیم ایمنی این سواری اپل شده است. ضمن آنکه این خودروی خوش‌ساخت و کم مصرف از سیستم تهویه اتوماتیک سود می‌برد و دارای سنسور پارک، سنسور باران، کروز کنترل و پنجره‌های برقی است.

منبع : ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز