راه طولانی بیسبال ایران برای حضور در المپیک


راه طولانی بیسبال ایران برای حضور در المپیک

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی گفت: بیسبال و سافتبال المپیکی هستند و برای کسب سهمیه در این رشته ها راه طولانی را در پیش داریم اما با برنامه‌ای هشت ساله می‌توانیم این رشته‌ها را به المپیک برسانیم.

«محمد علیپور» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در بیسبال و سافتبال اتفاق‌های خیلی خوبی رخ داد و رئیس فدراسیون جهانی برای نخسین بار به ایران آمد و چند دوره مربیگری بین المللی در این ۲ سال اخیر در ایران برگزار شد. همچنین پنج نوجوان زیر ۱۶ سال، با هزینه فدراسیون جهانی به ایتالیا اعزام شدند و مربی ژاپنی برای بیسبالیست ها آوردیم اما ما نمی‌توانیم انتظاراتی را که همه از فوتبال و وزنه برداری برای مدال آوری دارند، از این ۲ رشته داشته باشیم.

وی افزود: بیسبال رشته دشواری است و لوازم آن در ایران تولید نمی‌شود و برای تهیه این لوازم چندبار به فدراسیون جهانی درخواست دادیم و آنها کمک‌های خوبی به ما کردند. فعالیت‌هایی که برای رشد بیسبال و سافتبال انجام دادیم در رشته‌های دیگر صورت نپذیرفته است.

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در پاسخ به این پرسش که رشته‌های بیسبال و سافتبال المپیکی هستند و برای کسب سهمیه این بازی‌ها تاکنون اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: کسب سهمیه حرف بزرگی است و امکانپذیر نیست زیرا ما از جایگاه تیم‌های خود در سطح آسیایی و جهانی با خبر هستیم و می‌دانیم در چه سطحی قرار داریم. برای کسب سهمیه در این رشته‌ها راه زیادی را در پیش داریم زیرا بسیاری از غول‌های جهانی در آسیا هستند، کشورهایی چون هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن، کره جنوبی و چین به دنبال کسب سهمیه بازی‌های المپیک هستند.

راه طولانی بیسبال ایران برای حضور در المپیک

وی ادامه داد: در این دوره بی سال و سافتبال المپیکی نمی‌شوند اما برای دوره‌های بعد حتماً تلاش می‌کنیم تا به المپیک برسیم. این رشته‌ها المپیکی هستند و باید به آنها کمک کنیم گرچه از زمان تشکیل این تیم‌ها، شاهد پیشرفت آن بوده‌ایم اما یک مشکل اساسی در این رشته‌ها تهیه تجهیزات آن است. ما با چندین تولید کننده داخلی مذاکره کردیم اما برای تولید لوازم این تیم‌ها انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد نشد.

علیپور عنوان کرد: از دوستان خارجی نیز خواهش کردیم تا مقداری لوازم برای ما بیاورند. ورزشکاران این ۲ تیم حق دارند که اعتراض کنند زیرا خیلی‌ها این رشته را نمی‌شناسند حتی کسانی که در کار تهیه لوازم ورزشی هستند. به تازگی به وزارت ورزش نامه‌ای فرستادم تا ارز قابل توجهی را برای چنین رشته‌هایی در نظر بگیرند. در زمینه تهیه تجهیزات در هشت رشته مشکل داریم و اگر بتوانیم این ارز را دریافت کنیم حداقل برای سه سال تجهیزات داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم.

وی درخصوص جذب حامیان مالی برای چنین رشته‌هایی، گفت: در زمستان سال گذشته در رایزنی که با صدا و سیما انجام دادیم توانستیم فینال لیگ باشگاه‌های بیسبال را پخش کنیم اما باز هم جدب حامی مالی به این آسانی نیست و باید برای این رشته هدف بلند مدتی را طراحی کنم.

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی افزود: در رشته سافتبال متأسفانه تاکنون اعزام به مسابقات آسیایی نداشتیم و تنها ۲ بار بازی دوستانه برای آنها تدارک دیده شد. تعداد مسابقه‌های سافتبال بسیار کم است و هر چهار سال یکبار در آسیا برگزار می‌شود که ما از روند برگزاری این مسابقات هم گله مند شدیم.

راه طولانی بیسبال ایران برای حضور در المپیک

وی درباره برنامه اردوها و بازی‌های تیم‌های سافتبال و بیسبال گفت: اردوهای سافتبال از هفته گذشته آغاز شده و اردوی تیم ملی بسیبال نیز از ۲ روز دیگر آغاز می‌شود و ملی پوشان باید در مسابقات آسیایی سریلانکا حضور یابند که این رقابت‌ها ۲۲ تیرماه برگزار خواهد شد. حامی مالی خوبی را اکنون برای تیم پیدا کردیم و باید تیم ملی حداقل سالی یکبار در چنین مسابقاتی شرکت کند.

علیپور اظهار داشت: برای توسعه بیسبال نیازمند یک برنامه هشت ساله خوب هستیم زیرا رشته سنگینی است و مسابقات جهانی سطح بالایی دارند ابتدا باید در آسیا خود را پیدا کنیم و جایگاه تیم را مستحکم سازیم و برای کسب سهمیه المپیک بعدی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

ریس فدراسیون انجمن‌های ورزشی یادآور شد: زنان در راگبی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند و سال گذشته تیم زنان برای دیدار با آلمان راهی این کشور شد و تیم راگبی آلمان نیز به ایران آمد. در واقع مراودات ما با تیم‌های اروپایی در این رشته مناسب و راگبی در حال توسعه و شرایطش بهتر از بیسبال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی