ایران دارای رتبه نخست شاخص های انتقال خون در مدیترانه شرقی است


ایران دارای رتبه نخست شاخص های انتقال خون در مدیترانه شرقی است

سنندج - ایرنا - مدیرکل دفتر مستندات سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران در بسیاری از شاخص های اهدا و انتقال خون رتبه اول منطقه مدیترانه شرقی را دارد.

آرزو موحدی روز دوشنبه در بازرسی از سازمان انتقال خون کردستان که با هدف آماده سازی این مرکز برای حضور ممیزین شرکت داروسازی اوکتافارما اتریش برای کیفیت انجام فرآیند های فنی انجام شد، اظهار داشت: ارسال پلاسما به کشورهای اروپایی، نقطه عطفی در ارتقا کیفی محصولات و فرآیند های سازمان انتقال خون است.

وی گفت: هدف سازمان انتقال خون ایران از اجرای برنامه جمع آوری پلاسما رسیدن به خودکفایی و مدیریت اقتصاد سلامت در تامین داروهای مشتق از پلاسمای سالم و با کیفیت ایرانی است.

موحدی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت های تولید داروی اروپایی بازرسی می شود، ادامه داد: این بازرسی های بین المللی نشان از توانایی و جایگاه رفیع این سازمان در منطقه دارد.

مدیرکل دفتر مستندات سازمان انتقال خون ایران افزود: در منطقه مدیترانه شرقی متوسط نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت عدد ۱۴.۹ بوده و در ایران با اختلاف حدود ۲ برابری به ۲۵ رسیده است.

وی به سلامت فرآورده های خون در ایران نیز اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۱۲ سال است که ۱۰۰ درصد خون های اهدایی در ایران توسط اهداکنندگان بدون چشمداشت و داوطلبانه تهیه می شود در صورتی که این رقم در منطقه در حدود ۵۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، در جریان این بازرسی ۲ روزه آزمایشگاه ها، کلینیک اهداکنندگان خون، گروه های آموزش و تضمین کیفیت، اداره کنترل کیفی، سردخانه های نگهداری محصولات، انبارهای نگهداری مواد و تجهیزات و آرشیو مستندات مورد بازرسی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مستندات سازمان انتقال خون ایران هدف نهایی این بازرسی را تصحیح و بهبود بخشی مستمر فرآیندها جهت آماده سازی انتقال خون کردستان برای ورود ممیزین شرکت تولید دارو اوکتافارما اتریش بیان کرد.

پیشتر کیفیت محصولات تولیدی انتقال خون کردستان توسط شرکت MIC، سازمان بین المللی صادر کننده گواهینامه و ارائه دهنده خدمات آموزشی و Csl Plasma، یکی از معتبرترین شرکت های اروپایی تولید داروهای مشتق از پلاسما مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است.

انتقال خون کردستان در آینده ای نزدیک میزبان ورود ممیزین وزارت بهداشت اتریش است و در صورت کسب تاییدیه از آنان برای دومین دوره پیاپی مجوز ارسال فرآورده های پلاسمایی به اروپا را کسب خواهد کرد.

۹۹۳۷ / ‏‬ ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403