انتقاد سنا از شرکت در نشست صلح در پاکستان


مجلس سنا، از سفر سیاستگران افغانستان به پاکستان انتقاد کرده و شرکت آنان را در «نشست صلح افغانستان» در لاهور را برخلاف منافع ملی دانستند. این سناتوران، می‌گوید که از برگزاری این چنین نشست‌ها، تنها حکومت پاکستان سود...

مجلس سنا، از سفر سیاستگران افغانستان به پاکستان انتقاد کرده و شرکت آنان را در «نشست صلح افغانستان» در لاهور را برخلاف منافع ملی دانستند.
این سناتوران، می‌گوید که از برگزاری این چنین نشست‌ها، تنها حکومت پاکستان سود می‌برد.

بازمحمد زرمتی، یکی از سناتوران گفت: «این جلسه، به حکومت [افغانستان] جفا است؛ چون کلید صلح، یا نزد حکومت است یا نزد طالبان.»
محمد رحیم حسنیار، سناتور دیگر نیز افزود: «امیدوارم این‌ها به واقعیت‌های عینی جامعه پی ببرند و هیچ وقت دیگر گُل پاکستان را نخورند.»

به گزارش طلوع، در حدود ۵۰ سیاستگر افغانستانی مشمول، عطامحمدنور، حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار، محمد محقق و کریم خلیلی دو روز است که در لاهور پاکستان در نشست صلح افغانستان شرکت کرده‌اند.

حنیف اتمر، در پایان نشست دیروز به خبرنگاران گفت که آ‌ن‌ها دربارۀ گفت‌وگوهای صلح و بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد گفت‌وگو کرده‌اند. او تأکید کرد که این نشست «متمم تلاش‌های صلح حکومت افغانستان است.»

فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا امروز گفت اینگونه نشست‌ها باید از سوی حکومت مدیریت شود: «حکومت باید از روش‌های انضباطی خود، کار بگیرد و در هر زمان به هرکس اجازه ندهد که در هر نشست شرکت کنند.»

در نشست لاهور اما هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان حضور ندارد. طالبان هم در آن شرکت نکرده‌اند.
با این همه، شماری از سناتوران امیدوارند که سیاست‌گران کشور بتوانند مقام‌های پاکستان را متقاعد سازند تا دست از پشتیبانی از طالبان بردارند و یا هم آن‌ها را به میز گفت‌وگو با حکومت افغانستان بکشانند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: «من امیدوار استم که این سفر یا سفرهای دیگر، بتواند پاکستان را متقاعد به همکاری صادقانه به افغانستان و جامعۀ بین‌المللی سازد.»

نشست لاهور در حالی برگزار می‌‎شود که قرار است تا چند روز دیگر رییس‌جمهور غنی نیز به پاکستان برود.

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403