غربالگری سرطان روده بزرگ بر روی 26 هزار کردستانی انجام شد


غربالگری سرطان روده بزرگ بر روی 26 هزار کردستانی انجام شد

سنندج - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ سال گذشته بر روی 26 هزار نفر از جمعیت 50 تا 69 سال روستایی این استان انجام شد.

فرزام بیدارپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این غربالگری آزمایش خون در مدفوع این افراد به منظور تشخیص زودهنگام سرطان کلورکتال در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام شد.

وی افزود: ۴۳۰ نفر از این افراد مشکوک تشخیص داده شده و برای آزمایشات دیگر و انجام کولونوسکوپی به مراکز بیمارستانی استان ارجاع داده شدند که اگر مشکل جزیی باشد قبل از ابتلا به سرطان روده بزرگ درمان شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: پیشگیری های به موقع و غربالگری هایی که در پایگاه های بهداشتی و مراکز درمانی انجام می شود یکی از برنامه های مهم کنترل سرطان های مختلف به شمار می‌رود.

وی با اشاره به گسترش طرح غربالگری ژنتیک در سال جاری اضافه کرد: اگر برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که غربالگری جنینی در همان مراحل اولیه بیشتر و با کیفیت بالاتر انجام شود در آینده از مرگ و میر و یک سری اختلات زنتیکی و انوع سرطان ها جلوگیری میشود.

بیدارپور اظهار داشت: هم اکنون بیشترین تعداد بیماران این استان در زمینه های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان و بیماری های تنفسی بوده و منشا آن به مسایل اجتماعی از جمله رژیم غذایی نامناسب، تحرک فیزیکی کم، مصرف الکل، مواد مخدر، آلودگی هوا و سلامت روان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سرطان کولورکتال از سرطان‌هایی است که در راست روده یا روده بزرگ بوده و هر دو این اندام ها در قسمت های پایین تر از دستگاه گوارش قرار گرفته است و وقتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

این سرطان اول به صورت پولیپ (غده های خوش خیم در سطح داخلی روده بزرگ) ظاهر می شود، پولیپ ها در رشد سلول ها و ترمیم دیواره روده بزرگ اختلال ایجاد می کنند.

بیشتر پولیپ ها خوش خیم هستند، اما برخی از آنها سرطانی می شوند و اگر این پولیپ ها زود تشخیص داده و از روده بزرگ خارج شوند از سرطان کولورکتال جلوگیری می‌شود.

۷۳۴۸ / ‏‬ ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !