به گزارش افکارنیوز،

«مایک پنس» روز یکشنبه مدعی شد یکی از دلایل انصراف ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، این بود که او تردید داشت که دستور حمله به پهپاد جاسوسی آمریکا یی از سوی رده‌های بالای جمهوری اسلامی ایران صادر شده باشد.

اخبار سیاسی- وی که با شبکه «سی‌ان‌ان» صحبت می‌کرد، ابتدا ادعا کرد که اطلاع ترامپ از میزان کشته‌های احتمالی حملات، دلیل اصلی لغو این حمله بوده است. وی سپس گفت: «علاوه بر این، رئیس‌جمهور شک داشت که مجوز ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین ما واقعا توسط بالاترین رده‌ها صادر شده باشد. نمی‌توانم درباره اطلاعاتی که در این مورد داشتیم صحبت کنم... اما ما متقاعد نشدیم که اجازه این کار از بالاترین سطوح صادر شده باشد.»

پنس افزود: «رئیس‌جمهور جان افراد را در وهله نخست قرار داد و ضمنا این مسئله را مطرح کرد که ما برای مردم ایران خوبی می‌خواهیم، اما ایران هم باید درک کند که آمریکا هرگز به آن‌ها اجازه نمی‌دهد یک سلاح اتمی قابل استفاده داشته باشند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا آماده است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند، گفت: «رئیس‌جمهور شفاف گفته است که او کاملا آماده است. گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها.»

وی البته سپس پیش‌شرطی مطرح کرد و گفت: «البته یک پیش شرط هست، آن هم اینکه لازم است آن‌ها از تسلیحات هسته‌ای دست بکشند. الان می‌شنویم که ایران می‌گوید ظرف چند روز فراتر از محدودیت‌های برجام غنی‌سازی خواهند کرد. هیچ کدام از این‌ها قابل قبول نیست.»

اظهارات پنس درباره توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که این کشور بیش از یک سال است که از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع‌شده ذیل آن را احیا کرده است. واشنگتن همچنین کشورهای مختلف جهان را برای عدم پایبندی به توافق هسته‌ای و اعمال فشار اقتصادی به ایران تحت فشار قرار داده است. این کشور در یکی از تحریم‌های اخیر خود، انتقال مازاد اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران به خارج از کشور را نیز ممنوع کرد و عملا راه را برای اجرای دو بند از برجام مسدود کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مصاحبه گفت: «رئیس‌جمهور همواره می‌گوید که - همه باید درک کنند - بحث نفت نیست. در حمله به نفتکش‌ها در تنگه که هفته پیش اتفاق افتاد. این روزها ایالات متحده، ما، کمتر از ۱۰ درصد نفت خود را از خلیج فارس تأمین می‌کنیم، چراکه رک بگویم، ما الان یکی از صادرکنندگان پیشروی انرژی در جهان هستیم. چین، هند و دیگران هستند که به این منطقه وابسته‌اند. بحث امنیت و صحت ایالات متحده، اسرائیل و متحدان ما در سرتاسر جهان است. و به همین دلیل است که هرگز به ایران اجازه نمی‌دهیم که به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

وی افزود: «ما به اعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک به آن‌ها ادامه می‌دهیم و کاملا تصریح می‌کنیم که ارتش ایالات متحده از نیروهای ما و منافع ما در آن منطقه دفاع می‌کند.»

پنس در بخش دیگری از صحبت‌هایش در دفاع از سیاست دولت ترامپ در قبال ایران مدعی شد که تحریم‌ها اقتصاد ایران را به وضعیت وخیمی روبرو کرده و تهران را در انزوای سیاسی و دیپلماتیک قرار داده است. وی گفت روز دوشنبه بسته تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران وضع می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اشاره‌ای مجدد به ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور، گفت: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور از اینکه ایران اعلام کرد که یک هواپیمای نظارت دارای سرنشین آمریکایی را ردیابی کرده‌اند، اما با وجود آنکه معتقد بوده‌اند که در حریم هوایی آن‌هاست، آن‌ را هدف قرار نداده‌اند، دلگرم شد.»

وی با بیان اینکه واشنگتن این را نشانه‌ای از شناخت ایران از توانایی‌های ارتش آمریکا تعبیر کرده، در مورد دلیل خودداری واشنگتن از درگیری نظامی با ایران، گفت: «این رئیس‌جمهوری است که همیشه هزینه‌ها را سبک سنگین می‌کند... رئیس‌جمهور این را مد نظر قرار داد که ممکن است به خاطر یک هواپیمای بدون سرنشین، کسانی کشته شوند، و این متناسب نبود.»

با وجود ادعای ترامپ و معاونش مبنی بر اینکه نگرانی از کشته شدن افراد عامل انصراف از حمله بوده، روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی نوشته است که نگرانی از تبعات گسترده نظامی و سیاسی اقدام نظامی علیه ایران عامل اصلی صرف نظر کردن ترامپ از این تصمیم بوده است. علاوه بر این، دولت آمریکا نگران است که پهپاد ساقط شده واقعا آنطور که ایران اعلام کرده، وارد حریم هوایی ایران شده باشد.