اشتباه دوباره استقلال/ احتمال تکرار اتفاقات لیگ هجدهم، در لیگ نوزدهم


اشتباه دوباره استقلال/ احتمال تکرار اتفاقات لیگ هجدهم، در لیگ نوزدهم

امیرحسین فتحی مدیرعامل استقلال، چند روز پیش هدف این تیم در فصل آینده را قهرمانی در لیگ برتر اعلام کرد البته اندره‌آ استراماچونی سرمربی جدید آبی‌پوشان در نشست خبری خود قولی برای قهرمان شدن نداد و فقط...

امیرحسین فتحی مدیرعامل استقلال، چند روز پیش هدف این تیم در فصل آینده را قهرمانی در لیگ برتر اعلام کرد البته اندره‌آ استراماچونی سرمربی جدید آبی‌پوشان در نشست خبری خود قولی برای قهرمان شدن نداد و فقط وعده داد که تیمش برای قهرمانی همه تلاشش را خواهد کرد اما واقعیت این است که هواداران استقلال در لیگ نوزدهم با چیزی جز قهرمانی راضی نخواهند شد و به همین دلیل این تیم باید برای قهرمانی بسته شود. اما آیا نقل و انتقالات استقلال در همین راستا و با هدف رسیدن به قهرمانی در حال انجام است؟

ابتدا به لیست خروجی استقلال در پایان فصل گذشته نگاه می‌کنیم: سیدمهدی رحمتی، اللهیار صیادمنش اسماعیل گونکالوس، گادوین منشا، پژمان منتظری، آیاندا پاتوسی، امید نورافکن و علی کریمی! جدایی ۵نفر اول از استقلال قطعی است و سه نفر بعدی هم به احتمال زیاد به تیم‌های دیگری خواهند رفت. از این ۸ نفر، ۷بازیکن نقشی کلیدی در ترکیب فصل گذشته استقلال به ویژه در نیم‌فصل دوم و دوران اوج استقلال داشتند. فقط منشا بود که به دلایل مختلف در ترکیب تیم جا نیفتاد و کمک خاصی به استقلال نکرد اما سایر بازیکنان، جزو بهترین بازیکنان فصل از نظر آماری بودند. پژمان و رحمتی نقش کاملا موثری در شکسته شدن رکورد تاریخی کمترین گل خورده در یک فصل لیگ برتر را در استقلال ایفا کردند. گونکالوس در نیم‌فصل دوم از خوب‌های استقلال بود و هواداران، جدایی‌اش از این تیم را یک اتفاق بد قلمداد کردند. پاتوسی کلیدی‌ترین بازیکن استقلال در این فصل و بهترین بازیکن نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم بود و پیشنهادهای مختلف او از آسیا و اروپا نشان از اهمیت حضور او در استقلال فصل قبل دارد. امید نورافکن هم پس از بازگشت به استقلال در نیم‌فصل دوم، عصای دست شفر و مجیدی شد و در پست‌های مختلف برای این تیم به میدان رفت. علی کریمی هم در پست خود یکی از بهترین‌های لیگ هجدهم بود و پیشنهادهایش از کشورهای عربی نشان می‌دهد که کار او در استقلال کاملا دیده شده است. صیادمنش هم یکی از بهترین‌های استقلال در فصل گذشته بود و با نمایش‌های خوبش، هم توسط مارک ویلموتس به تیم ملی ایران دعوت شد و در اولین بازی ملی‌اش گلزنی کرد و هم توجه فنرباغچه ترکیه را به خود جلب کرد و سرانجام با قراردادی نسبتا قابل توجه راهی این تیم شد. جدایی چنین بازیکنانی علاوه بر به هم ریختن هارمونی مناسب فصل گذشته، باعث ایجاد ضعف در پست‌های آنها خواهد شد و یافتن جایگزینانی که در حد آنها باشند اصلا کار ساده‌ای نیست. این را مرور خریدهای تا حدودی قطعی استقلال در روزهای گذشته نشان می‌دهد.

لیست ورودی احتمالی استقلال در تابستان ۱۳۹۸ فعلا شامل این بازیکنان است: سیاوش یزدانی، محمد بلبلی، مسعود ریگی، میلاد باقری و محمدرضا اخباری. ظاهرا جانشین موردنظر استقلال برای پژمان منتظری باتجربه، سیاوش یزدانی مدافع جوان و پرحاشیه سپاهان است. البته یزدانی از نظر کیفی و فنی در سطح خوبی قرار دارد اما با منتظری فاصله دارد و البته حاشیه‌های متعددی هم که در فصل گذشته ساخت، کیفیت فنی او را کاملا تحت تاثیر قرار داد. ادامه این روند در استقلال می‌تواند مشکلات زیادی را در طول فصل برای این تیم ایجاد کند و جای خالی منتظری را بیش از پیش یادآوری کند. یکی دیگر از بازیکنانی که پیوستنش به استقلال قطعی است، مسعود ریگی هافبک دفاعی پدیده مشهد است که ظاهرا قرار است جانشین علی کریمی شود. او در فصل گذشته یکی از بهترین‌های تیمش بود و بیشترین دقایق حضور در ترکیب اصلی پدیده را به نام خود ثبت کرد. در بالا بودن کیفیت فنی او تردیدی نیست و می‌تواند یکی از بهترین خریدهای فصل باشد اما جا افتادن در ترکیب تیمی مثل استقلال برای هر بازیکنی آسان نیست و اگر این اتفاق برای ریگی رخ دهد عملا خط هافبک استقلال دچار مشکل بزرگی خواهد شد. جنجالی‌ترین چهره نقل و انتقالات هم محمد بلبلی هافبک جوان و تکنیکی سپیدرود است که در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم درخشش فوق‌العاده‌ای در ترکیب این تیم داشت. پروسه جذب او شباهت‌های زیادی به ماجرای جذب مهدی قائدی در لیگ هفدهم دارد و این نگرانی وجود دارد که جنجال‌ها در پیوستن او به استقلال و تعریف و تمجیدها از او در رسانه‌ها باعث افزایش کاذب اعتماد به نفس او شود و در نهایت اتفاقی که برای قائدی در استقلال رخ داد برای او هم رخ دهد. میلاد باقری ناشناخته‌ترین خرید استقلال است که به نظر می‌رسد در بهترین حالت یک بازیکن نیمکت‌نشین باشد. محمدرضا اخباری هم اگر چه افت کرده و در سطح مهدی رحمتی نیست اما اگر به استقلال بپیوندد یکی از خریدهای خوب این تیم البته به عنوان دروازه‌بان دوم خواهد بود.

این لیست ورود و خروج استقلال در فصل هجدهم لیگ برتر است.

لیست ورودی: مرتضی آقاخان، فرشاد محمدی‌مهر، روح‌الله باقری، محمد دانشگر، سینا خادم‌پور، اللهیار صیادمنش، میثم تیموری، رضا آذری، امیرحسین اسماعیل‌زاده، علی کریمی، مرتضی تبریزی، مارکوس نیومایر، طارق همام، الحاجی گرو!

لیست خروجی: لئوناردو پادوانی، امید نورافکن، محمدجواد محمدی، میلاد یزدانی، بهنام برزای، ارشیا بابازاده، امید ابراهیمی، فردین نجفی، سرور جپاروف، مجید حسینی، مامه بابا تیام، بویان نایدنوف، علی قربانی

همانطور که می‌بینید، از ۱۴خرید استقلال در ابتدای لیگ هجدهم، تنها دانشگر، کریمی و تا حدودی صیادمنش توانستند خودشان را به سطح مناسب برسانند، سایر آنها یا به تیم امید استقلال منتقل شدند یا تقریبا یک فصل تمام در استقلال نیمکت نشین و سکونشین شدند. مقایسه آنها با خروجی‌هایی مثل جپاروف، امید ابراهیمی، تیام و حسینی به خوبی دلایل ناکامی استقلال در فصل گذشته را نشان می‌دهد. این همان چیزی است که شفر در طول فصل بارها به آن اشاره کرده بود. حالا همین اتفاقی که در فصل هجدهم باعث عقب افتادن زودهنگام استقلال از پرسپولیس در نیم‌فصل اول و ناکامی در رسیدن به قهرمانی شد، با کمی شباهت در فصل نقل و انتقالات لیگ نوزدهم در حال رخ دادن است. کیفیت جداشده‌ها حداقل تا امروز، اصلا با کیفیت جذب‌شده‌ها قابل مقایسه نیست و به همین دلیل احتمال تکرار اتفاقات لیگ هجدهم، برای استقلال در لیگ نوزدهم وجود دارد و اصلا بعید نیست سرنوشت وینفرد شفر برای استراماچونی هم تکرار شود، چه بسا، بسیار زودتر از هفته‌های پایانی لیگ هجدهم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس