مردم فریب ظاهر آرام رودخانه زیاران را نخورند


تهران (پانا) - با فرا رسیدن فصل تابستان در حریم رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده زیاران و رودخانه‌ها و کانال‌های آب در روستاهای شهرستان آبیک به دلیل خطرناک و مرگ‌آفرین بودن، شاهد حوادث تلخ و مرگ افراد بوده‌ایم.

مردم فریب ظاهر آرام رودخانه زیاران را نخورند

تهران (پانا) - با فرا رسیدن فصل تابستان در حریم رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده زیاران و رودخانه‌ها و کانال‌های آب در روستاهای شهرستان آبیک به دلیل خطرناک و مرگ‌آفرین بودن، شاهد حوادث تلخ و مرگ افراد بوده‌ایم.

به‌گزارش ایلنا، هر ساله و با آغاز فصل گرما و تابستان شاهد حضور مردم و مسافران زیادی از مسیر گردشگری زیاران - طالقان هستیم.

در سال‌های اخیر برخی از مسافران و مردم با نزدیکی به مسیر رودخانه‌های بالادست زیاران و کانال‌های آب کشاورزی شهرستان آبیک به‌لایل مختلف از جمله شنا و آب‌تنی، شست و شوی دست و صورت، گرفتن عکس سلفی و... جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که بارها از سوی مسئولان و رسانه‌های شهرستان آبیک و استان قزوین ورود به نقاط مذکور خطرناک و مرگ‌آفرین ذکر شده، هشدارهای لازم ارائه شده و تابلوها و علائم هشداردهنده هم در مسیرها نصب شده اما کم‌توجهی یا بی‌توجهی برخی هم‌وطنان موجب شده هر ساله شاهد حادثه تلخ غرق شدن برخی افراد باشیم.

هنوز یادمان نرفته است یک دختر و پدر، پسر دانشجوی تک‌فرزند خانواده، دختر دانشجو، پسر نوجوان 16 ساله، خانم جوان 30 ساله جوان، آقای جوان 28 ساله و نمونه‌های دیگری از این دست در مسیر رودخانه و سد زیاران و همچنین رودخانه‌ها و کانال‌های آب کشاورزی از جمله روستاهای خوزنان، فالیزان، جزمه و دارالسرور و غیره به‌هر دلیل و وقوع حادثه‌ای جان خود را از دست داده‌ و و موجب عزادار شدن خانواده‌های‌شان شدند. اگرچه اوج تعداد غرق‌شدگان در سال 92 و به گفته دادستان عمومی وقت در آن سال ۱۴ نفر در رودخان هزیاران جان خود را از دست دادند اما این اتفاق همچنان به‌دلیل بی‌توجهی ساکنان بومی منطقه ومسافران به توصیه‌های مسئولان ادام هدارد. اگر چه نقش مسئولان وزارت نیرو و جهادکشاورزی و دیگر نهادهای مربوط را هم نباید در این میان نادیده گرفت.

مردم به تابلوها و علائم هشداردهنده توجه کنند

شهرام احمدپور فرماندار شهرستان آبیک - قزوین اظهار کرد: در کمیته برنامه‌ریزی امسال شهرستان آبیک برای بخشی از رودخانه زیاران و برخی نقاط برای ایمن‌سازی و فنس‌کشی اعتبار پیش‌بینی شده که باید توسط شرکت آب منطقه‌ای جذب و عملیات اجرایی شود.

او افزود: با توجه به حجم زیاد آب در رودخانه و کانال زیاران و خروشان شدن بیش از حد رودخانه با توجه به بارندگی‌های امسال، لازم است مردم به علائم و تابلوهای هشداردهنده در مسیر رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده روستای زیاران توجه لازم را داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: باید توسط دهیاری‌ها اطلاع‌رسانی در زمینه جلوگیری از ورود مردم و مسافران به حریم رودخانه زیاران و رودخانه‌ها و کانال‌های آب کشاورزی صورت گیرد و مردم هم باید با پرهیز از بی‌توجهی به هشدارها و علائم هشداردهنده، دچار حادثه نشوند.

فرماندار شهرستان آبیک با اشاره به کاهش غرق‌شدگی در رودخانه و سد زیاران در سال گذشته متذکر شد: از مردم و مسافران درخواست می‌شود به هیچ‌عنوان در مسیر رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین واقع در محدوده روستای زیاران و کانال‌های آب کشاورزی و رودخانه‌های روستاها ارتزاق نکنند و در مکان‌های امن به تفریح و استراحت بپردازند.

تهیه نیوجرسی و نصب در مسیر کانال و رودخانه زیاران

فضل‌علی عبداللهی رئیس اداره منابع امور آب شهرستان آبیک در قزوین اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخشی از مسیر رودخانه و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده روستای زیاران فنس‌کشی شده که در حال‌حاضر، تعدادی نیوجرسی‌ خریداری و تهیه شده که در مسیر زیاران منتقل و نصب می‌شود.

او افزود: در سال 97 با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، علائم هشداردهنده در مسیر رودخانه و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده روستای زیاران نصب شد و گروه‌های گشت در منطقه زیاران حضور جدی داشت که موجب شد غرق‌شدگی‌ها به حداقل برسد.

رئیس اداره منابع امور آب شهرستان آبیک اضافه کرد: با همکاری مسئولان راهداری نصب گاردریل در مسیرهای کانال‌های انتقال آب و محل تقاطع بین جاده‌‎های روستایی و کانال انتقال آب در دست اقدام قرار دارد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: پروژه‌های جدیدی برای مسیر و کانال زیاران پیش‌بینی شده که با توجه به تخصیص اعتبار از کمیته برنامه‌ریزی شهرستان آبیک، امیدواریم بتوانیم مانند سال 97 و حتی بهتر از سال گذشته غرق‌شدگی‌ها را به صفر برسانیم.

او یادآور شد: در نقاط حادثه‌خیز ایمن‌سازی و فنس‌کشی صورت گرفته و سرکشی مجدد ازمسیر کانال و رودخانه زیاران انجام می‌شود تا در صورت لزوم، اقدامات لازم در زمینه اصلاح صورت گیرد.

مسافران متوجه سرعت بالای آب باشند

رئیس اداره منابع امور آب شهرستان آبیک ادامه داد: با توجه به توپوگرافی منطقه رودخانه زیاران و شبکه آبیاری دشت قزوین در محدوده روستای زیاران و سرعت بالای آب، خانواده‌ها باید متوجه و مراقب فرزندان خود باشند چرا که در بسیاری از موارد غرق‌‍شدگی‌های رخ داده در سال‌های گذشته ناآگاهی فرزندان بوده که موجب شده داخل رودخانه یا کانال بیفتند و یکی از والدین هم برای نجات فرزند خود وارد رودخانه و کانال شده و جان خود را هم از دست بدهند.

عبدالهی مطرح کرد: همه اعم از دهیار، شورا، اهالی روستا و مسافران بومی و غیربومی باید تمام تذکرات و هشدارهای مسئولان و نصب شده در مسیر رودخانه و کانال زیاران را جدی گرفته و رعایت کنند و به مسائل ایمنی توجه داشته باشند تا حادثه تلخی برای فردی رقم نخورد.

این مسئول افزود: در تمام نقاط حادثه‌خیز و مسیر راه‌های کانال‌های آب کشاورزی شهرستان آبیک نیوجرسی و گاردریل نصب شده و نصب تابلوهای هشداردهنده در مسیرهای مورد نیاز و ضروری هم صورت گرفته است.

رئیس اداره منابع امور آب شهرستان آبیک با بیان اینکه مردم و مسافران نباید به بهانه شنا در کانال‌ها و رودخانه‌های این شهرستان جان خود را به خطر بیندازند، ادامه داد: از مردم و مسافران درخواست می‌شود فریب جذابیت و ظاهر آب رودخانه‌ها و کانال‌های آب کشاورزی و رودخانه زیاران را نخورند چرا که جریان آب شدید و چگالی آب این رودخانه‌ها و کانال‌های آب کشاورزی بسیار پایین است و در سال‌های اخیر افراد متعددی را به کام مرگ کشانده‌اند.

حضور عوامل امداد و نجات غریق‌ها

محمدرضا رحیمی، رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان آبیک در قزوین با اشاره به‌حضور عوامل امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان قزوین و شهرستان آبیک در عملیات‌ مشترک جستجو غریق‌ها اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان درمسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها، می‌طلبد که مردم و مسافران هم به تابلوهای هشداردهنده توجه و دقت لازم را داشته باشند و از نزدیکی و شنا در هر کانال و رودخانه خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر