ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!/ اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!


ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!/ اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!

اصلاح‌طلبان به اصالت دستاورد هیچ اهمیتی نمی‌دهد و می گویند که در هر شرایطی باید به مذاکره اهمیت دهیم. ما در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده و به توافق رسیدیم، در نهایت هسته‌ای رفت و تحریم ماند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «ماشه تهدید، ماشه فرصت» به قلم «غلامرضا نظربلند» نوشت: «سرنگونی یک فروند پهپاد نظامی فوق‌مدرن آمریکا توسط نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران در بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد گذشته قریب ۲۴ ساعت همه رویدادهای خبری جهان را تحت‌الشعاع قرار داد و نگرانی شدیدی را از احتمال واکنش کاخ سفید به این حمله موجب شد…تا اینکه توییت دونالد ترامپ در ساعات پایانی شب با این عبارت که "ما دیشب دست به ماشه بودیم که به ایران حمله کنیم. پرسیدم چند نفر کشته می‌شوند؛ یک فرمانده گفت ۱۵۰ نفر. ۱۰ دقیقه قبل از حمله، فرمان توقف حمله را صادر کردم؛ چون کشته‌شدن ۱۵۰ نفر جواب مناسبی به سرنگونی یک پهپاد بدون سرنشین نیست"، از التهابات کاست و قدری فضا را عادی کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قرائن و شواهد نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی کشور عملکرد مقبول و مناسبی در این زمینه داشته و به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است…این حقیقت که داشتن عمق استراتژیک، اقدام موفق نظامی و دیپلماسی و سیاست‌ورزی فعال هیچ‌کدام به‌تنهایی کارساز و کارگشا نیست، شاهد ادعای خود را سه روز پیش دریافت کرد…رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا و پیامدها و پس‌لرزه‌های آن را باید نقطه عطفی در روابط به‌شدت متشنج ایران و آمریکا بدانیم که می‌تواند از خاکستر آن ققنوس طلایی فرصتی طلایی بسازد و در جهت رفع تشنج از روابط آن دو، کارسازی کند».

شرق در ادامه نوشت: «می‌توان سخن پندآموز دیزرائیلی سیاست‌مدار نامی انگلیسی قرن نوزدهم که می‌گفت: "چوبی در دست بگیر و آرام صحبت کن! " را آویزه گوش قرار داد. اینک چوب ما توانمندی اثبات‌شده‌مان در دفاع از حریم کشور حتی در برابر تقرب هوایی ارتش اول جهان است…و سخن آرام ما همان شکوه و شکایت‌ها است که با "زبان لیِّن" و در جای خود بیان می‌کنیم. می‌توانیم درعین‌حال همین ادعای ترامپ را که به دلیل وجود خطر جانی برای ایرانی‌ها دستور حمله را لغو کرده است، مصلحت‌اندیشانه به خوش‌بینی برگزار کنیم و به‌این‌ترتیب، راهی جلوی پای آمریکایی‌ها قرار دهیم تا اگر حرفی برای گفتن دارند و آداب و مناسک لازم هم به جا می‌گذارند، به آن گوش بسپاریم و بر اساس شرایط میدانی، تصمیم مقتضی بگیریم...در فارسی می‌گویند: فرصت را مغتنم شمار! اما در بیان انگلیسی، از قاپیدن (فرصت‌ها) سخن به میان می‌آید... این گزاره که اغتنام فرصت‌های درست در زمان درست، بزرگ‌ترین توفیق برای هرکس است، به طریق اولی در مورد کشورها هم ساری و جاری است. اگر ترامپ ماشه تهدید را نچکاند؛ ما باید ماشه فرصت را بچکانیم».

ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!/ اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!

درباره این یادداشت، گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آن اشاره می‌کنیم.

اول اینکه، این روزنامه اصلاح طلب از به کاربردن کلیدواژه «پهپاد جاسوسی» امتناع کرده است و به جای آن از تعابیری همچون «پهپاد نظامی فوق مدرن» و «پهپادِ قیمت طلایی» استفاده کرده است. این میزان حقارت در طیف اصلاح طلب در مقابل آمریکا در نوع خود شاهکار است.

دوم اینکه، این روزنامه اصلاح طلب که در شماره دیروز نیز اقدام سپاه را تنش آفرین نامیده بود، در این یادداشت نیز مدعی شده است که رفتار دو طرف- ایران و آمریکا- فضا را متشنج و نگران کننده کرد و در نهایت توئیتِ ترامپ فضا را عادی کرد! این در حالی است که یک پهپاد به حریم هوایی کشورمان تجاوز کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، غیورمندانه از حریم کشور دفاع و پهپاد متجاوز را ساقط کرده است؛ کدام عقل و منطقی می‌پذیرد که این دو اقدام را در یک کفه ترازو قرار داده و هر دو را تنش آفرین و متشنج کننده فضا بنامیم؟!

سوم اینکه، نویسنده یادداشت مذکور با ادبیاتی حقارت آمیز نوشته است که «اگر ترامپ ماشه تهدید را نچکاند؛ ما باید ماشه فرصت را بچکانیم». این روزنامه اصلاح طلب، استیصال و ناتوانی آمریکا در مواجهه با اقتدار ایران را لطفِ ترامپ جا زده و مدعی شده است که حالا که ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، از فرصت مذاکره استفاده کنیم!

چهارم اینکه، این روزنامه اصلاح طلب ازعملکرد دستگاه دیپلماسی در ماجرای پهپاد تقدیر کرده است. واکنش دستگاه دیپلماسی در ماجرای پهپاد، قاطع و مقتدرانه بود. هر وقت قاطع و مقتدرانه عمل کنیم و از انفعال بپرهیزیم، نتیجه مثبت می‌گیریم؛ خسارت وقتی رخ می‌دهد که همزمان با عهدشکنی‌های آمریکا در توافق هسته‌ای، تیتر اصلی روزنامه را «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» انتخاب کنیم.

پنجم اینکه، طیف اصلاح طلب به «اصالت دستاورد» هیچ اهمیتی نمی‌دهد و حرفش این است که در هر شرایطی باید به «اصالت مذاکره» اهمیت دهیم. ما در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده و به توافق رسیدیم، در نهایت «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها ماند»؛ اما این نتیجه خسارت بار هیچ اهمیت برای طیف اصلاح طلب ندارد.

ششم اینکه، نویسنده یادداشت امروز روزنامه شرق به سخن پندآموز یک سیاستمدار انگلیسی اشاره کرده که می‌گوید: «چوبی (مؤلفه قدرت) در دست بگیر و آرام صحبت کن». طیف اصلاح طلب می‌گوید، چوب (هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و…) را (به آمریکا) بده و دهانت را هم ببند!

** اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!

«علی بیگدلی» فعل سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «عدم تصویب FATF به مفهوم از دست دادن اروپاست. از این رو نباید اتحادیه اروپا را از دست داد. از دست دادن اروپا منجر می‌شود که ایران تحت فشار خردکننده‌ای قرار بگیرد...اگر اتحادیه اروپا خواهان پیوستن ایران به لوایح چهارگانه است به دلیل تمایل این کشور برای حفظ ارتباط است. از سویی الحاق ایران به FATF از مسدودشدن شبکه‌های بانکی جلوگیری می‌کند و عدم الحاق، باب نقل و انتقالات بانکی و مالی را می‌بندد».

روحانی در سال ۹۴ و در آستانه امضای برجام تاکید کرد که «ایران هیچ توافقی را امضا نمی‌کند، مگر اینکه تمام تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شوند». روحانی همچنین تیرماه ۹۴ گفته بود: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود».

اکنون قریب به چهارسال از آن مقطع سپری شده است. نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه با تحریم‌هایی همچون «آیسا» و «کاتسا ۲۰۱۷» دامنه گسترده‌تری پیدا کرد. ظریف در هفته‌های گذشته گفت که اروپا تنها چیزی در حدود یک درصد از تعهدات برجامی خود را انجام داده است.

ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!/ اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!

ظریف همچنین سال گذشته تاکید کرد که «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به کنوانسیون پالرمو (از لوایح مرتبط با FATF) مشکلات حل خواهد شد».

مقامات ارشد دولت تاکید کرده‌اند که اروپا هیچ اقدامی در راستای تعهدات برجامی خود انجام نداده و FATF نیز مشکلات را حل نمی‌کند. با اینحال فعالین اصلاح طلب با منجی سازی از اروپا و هراس افکنی و سیاه نمایی وضعیت کشور، در پی جاده صاف کنی برای اجرای لوایح خسارت بار مرتبط با FATF هستند.

** سلطان سکه و خودرو، محصول دلار ۴۲۰۰ تومانی است

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «تکثیر سلاطین با دلار ۴۲۰۰» با اشاره به اظهارات «عبدالرضا مصری» نماینده مجلس در مراسم روز ملی اصناف نوشت: «وقتی ارز به فردی می‌دهیم که کالا وارد کند، او حقوق کارگر خارجی را به دلار می‌پردازد؛ بنابراین حقوق کارگر خارجی را نیز ما از جیب مردم می‌پردازیم. ارز ارزان‌قیمتی که دولت ارائه می‌دهد منجر به شکل‌گیری سلاطین اقتصادی از جمله سلطان سکه و خودرو می‌شود. باید جلوی این سلاطین را گرفت، چراکه رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی سخت می‌کند. کاش سلطان تولید داشتیم».

ترامپ لطف کرد و به ایران حمله نکرد، حالا وقتِ مذاکره است!/ اگر اروپایی‌ها بروند، ایران خُرد می‌شود!

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی نوشته بود: «بزرگ‌ترین اشتباه (دولت روحانی)، نه تنها در یک سال گذشته که در ۶ سال گذشته، سیاست ارزی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) بوده است».

گفتنی است دلار ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را هدر داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل