فشار خون 430 هزار کردستانی پایش شد


فشار خون 430 هزار کردستانی پایش شد

سنندج - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از زمان آغاز طرح بسیج ملی فشارخون بالا 430 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال شهری و روستایی این استان در این طرح شرکت کردند.

فرزام بیدارپور روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: از این تعداد مراجعه کننده به پایگاه ها بیش از ۱۳۵ هزار نفر یعنی حدود یک سوم این افراد دارای فشار خون بالا، پیش فشارخون و یا مشکوک به فشار خون تشخیص داده شدند.

وی با اشاره به استقبال مردم مناطق شهری و روستایی استان از این طرح ملی افزود: در این مدت ۹۰ درصد جامعه هدف ساکن در مناطق روستایی و ۴۰ درصد مردم مناطق شهری زیرپوشش طرح قرار گرفتند و در حالت کلی در مجموع تاکنون ۵۴ درصد جامعه هدف زیرپوشش طرح قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده جامعه هدف این طرح در استان در مجموع حدود ۸۰۰ هزار نفر هستند که تمام افراد بالای ۳۰ سال استان و بیماران نارسایی کلیوی و مادران باردار بدون محدودیت سنی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۹۶ ایستگاه در استان تا ۱۵ تیر آماده ارائه خدمت در این طرح هستند، یادآور شد: در این ایستگاه ها یک هزار و ۹۰۰ نفر از افراد آموزش دیده به مراجعه کنندگان خدمت ارائه می دهند و علاوه بر این تعداد حدود ۲ هزار نفر از پرسنل دانشگاه نیز در این طرح فعالیت دارند.

بیدارپور اظهار داشت: طبق مطالعات انجام گرفته ۲۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند که این رقم در کردستان بسیار بیشتر بوده و رتبه اول را در کشور داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هر چهار نفر مبتلا به فشار خون بالا در کردستان سه نفر از بیماری خود اطلاع ندارند ضمن اینکه ۹۵ درصد دلایل ایجاد فشار خون مشخص نیست اما برخی عوامل مثل مصرف بالای نمک در این زمینه تاثیرگذار است.

اورژانس کردستان بیش از ۱۱ هزار ماموریت انجام داد

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست گفت: از اول امسال تا پایان خرداد جاری ۱۱ هزار و ۲۹۳ ماموریت توسط اورژانس و فوریت های پزشکی استان انجام شده است.

مصطفی فرامرزی افزود: از این تعداد ماموریت انجام شده ۲ هزار و ۳۱۱ مورد حوادث با حمل و نقل، ۹ مورد غرق شدگی، یک هزار و ۲۵۴ مورد مربوط به تصادفات و تروما، یک هزار و ۱۷۴ مورد مربوط به بیماری قلبی، ۱۵۰ مورد مادران باردار و ۶ مورد هم زایمان داخل بیمارستان بود.

وی تعداد فوتی های قبل از رسیدن آمبولانس بر سر بالین بیمار را ۳۳ مورد اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۷ مورد از این تعداد مربوط به حوادث جاده ای و ۶ مورد نیز درون شهری بوده است.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: ۲۵ پایگاه شهری اورژانس ۱۱۵، ۳۲ پایگاه جاده ای و ۲ پایگاه موتورلانس در استان فعال هستند که از اول امسال تاکنون ۳۴ ماموریت هوایی و ۱۰۱ ماموریت توسط موتورلانس ها انجام شده است.

وی اظهار داشت: در جاده های استان در هر ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر یک پایگاه دایر شده و در مناطق شهری نیز براساس جمعیت پایگاه ایجاد می شود که استاندارد آن در استان کردستان رعایت شده است.

فرامرزی با بیان اینکه استاندارد زمان حضور بر بالین مصدومان و بیماران در مناطق شهری هشت دقیقه و در جاده ها ۱۵ دقیقه است، اضافه کرد: این میانگین در استان کردستان امسال در مناطق شهری ۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه و در جاده ها نیز ۹ دقیقه و ۴۳ ثانیه بوده است.

اورژانس ۱۱۵ کردستان دارای ۵۸ پایگاه شهری و جاده ای، ۲ پایگاه موتورلانس، یک پایگاه اورژانس هوایی و یک اتوبوس آمبولانس است.

۷۳۴۸ / ‏‬ ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس