15 درصد سنجش شدگان فشار خون بالا دارند


15 درصد سنجش شدگان فشار خون بالا دارند

کرج – ایرنا -رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که 15 درصد از افرادی که تاکنون تحت سنجش فشار خون قرار گرفته‌اند دارای فشار خون بالا هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر حسین کریم روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای طرح سنجش فشار خون در استان البرز تا کنون ۱۴۸ هزار نفر مورد پایش قرار گرفته‌اند که ۴۱.۳ درصد از این افراد در مرحله پیش فشاری خون قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ درصد افراد می بایست ۲ تا سه مرحله دیگر سنجش فشار خون را انجام دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه افرادی بالای ۳۰ سال می بایست در این طرح شرکت کنند، بیان داشت: حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۳۰ سال سن دارند.

وی گفت: بیماری فشار خون سن خاصی ندارد و حتی یک نوزاد نیز می تواند به آن مبتلا شود.

کریم افزود: ۲ نوع فشار خون در افراد دیده می شود که فشار خون اولیه و ثانویه نام دارد و افرادی که دلیلی برای کشف فشار خون ندارند فشار خون اولیه دارند.

به گفته وی، در صورتی که دلیلی برای بالا رفتن فشار خون وجود داشته باشد بیمار دارای فشار خون ثانویه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه ۹۵ درصد افراد دارای فشار خون بالا فشار خون اولیه دارند که از سن ۳۰ سال به بالا آغاز می شود، گفت: تنها پنج درصد از افراد پر فشار به دلایل دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت تشخیص و درمان بیماری فشار خون نیز کنترل می شود.

این مسئول با بیان اینکه اگر فشار خون در نوسان باشد فرد بیمار نیست، اظهار داشت: معمولاً فشار خون افراد بین ۱۲ تا ۱۴ طبیعی و بیشتر از آن می بایست مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

کریم به بهداشت روان افراد تاکید کرد و بیان داشت: بالا بردن سلامت بهداشت روان در جامعه به تنهایی کار دانشگاه علوم پزشکی نیست چرا که عامل اصلی آن معمولاً استرس است که باید توسط خود افراد کنترل شود.

وی ادامه داد: علت اصلی برای بالا رفتن فشار خون نمک نیست بلکه درسایر افراد کنترل نکردن استرس عامل فشار خون بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرزدر بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند احداث بیمارستان حضرت سید الشهدا (ع) البرز گفت: این بیمارستان درمرحله اول قرار بود توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث شود که روند ساخت آن به کندی پیش رفت و همین امر سبب شد تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه عملیات احداث را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته مصوبه ای در مجلس به تصویب رسید که تمام پروژه هایی مانند بیمارستان حضرت سید الشهدا (ع) دوباره به اداره کل مسکن و شهرسازی سپرده شود که ادامه احداث بیمارستان متوقف شد.

کریم تاکید کرد که اکنون ۴۰ بیمارستان در کشور نیمه کاره با این وضعیت وجود دارد که ادامه احداث آن در اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و بر اساس قانون دست سازمان مجری قرار دارد.

وی بیان داشت که دانشگاه علوم پزشکی افزود: با توجه به اینکه استان البرز در موقعیت خاصی قرار گرفته و نیازمند راه اندازی این بیمارستان است مسئولان و متولیان امر می بایست اولویت ادامه احداث بیمارستان را در دستور کار قرار دهند.

طرح غربالگری فشار خون از ۱۸ خرداد ماه جاری در البرز همراه با سایر استان های کشور آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد.

۷۴۱۰/‏۶۹۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟