یک هزار و 520 نفر در سامانه الکترونیکی سجام استان مرکزی عضو شدند


یک هزار و 520 نفر در سامانه الکترونیکی سجام استان مرکزی عضو شدند

اراک - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: یک هزار و 520 نفر از اقشار مختلف مردم این استان در سامانه الکترونیکی سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) عضو شدند.

به گزارش ایرنا، حجت الله درودگر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اعضای سامانه سجام استان مرکزی در ۲ هسته تخصصی در قالب گروه های پیشگیری از فساد مالی، تولید و توزیع مواد مخدر، جرایم اقتصادی، تخلفات کارگری، روحانیان اندیشه ورز و تخلفات انتخاباتی و گروه عادی ساماندهی شده اند.

وی ادامه داد: ۱۷ نشست تخصصی با حضور ۲۰۴ عضو سامانه سجام استان پارسال با ۲۹ مصوبه و چهار کارگاه آموزشی برگزار شد و امسال نیز تا کنون ۲ کارگاه تخصصی برای اعضای این سامانه برگزار شده است.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی اظهار داشت: ۸۰ گزارش مردمی در جرایم مربوط به مواد مخدر، احتکار و آلودگی های زیست محیطی در سامانه سجام این استان ثبت شده که به تمام این گزارش ها رسیدگی شده است.

درودگر اضافه کرد: طرح ملی الکترونیکی سجام پلی ارتباطی بین مردم و دادگستری به منظور دریافت اخبار است که مردم می توانند در این خصوص نقش مهمی در تامین امنیت اجتماعی داشته باشند.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی استفاده از ظرفیت های مردمی در راستای پیشگیری از وقوع جرم را مهمترین هدف راه اندازی این سامانه عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ استفاده این سامانه از سوی رسانه ها در جامعه تبیین شود.

وی اظهار کرد: انتظار می رود با راه اندازی این سامانه و بهره گیری از ظرفیت های مردمی سرعت عمل در بررسی موضوعات اجتماعی و قضایی افزایش یابد.

درودگر گفت: با راه‌اندازی این سامانه مردم استان می‌توانند با ورود به سامانه سجام و ثبت در این سامانه اخبار و اطلاعات بروز خود را وارد کنند و با این اقدام به نوعی از وقوع جرایم در سطح جامعه پیشگیری کنند.

وی بیان کرد: شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی سال گذشته ۶ نشست در مرکز استان و ۴۷ نشست در شهرستان ها برگزار کرد که ترتیب ۴۹ و ۲۴۸ مصوبه به دنبال داشت که بخش قابل توجهی از این مصوبات اجرایی و بخشی نیز در دست اجرا است.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به قاچاق گوشت قرمز در اوایل امسال و فزایش فزآیند قیمت این کالا، برای جلوگیری از فعالیت دلال ها و خروج گندم استان از کشور یکی از برنامه اصلی شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نظارت بر این امر مهم است که در این راستای سیاست های تشویقی بسیاری نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

درودگر گفت: سال های گذشته همزمان با انتقال پول گندم کشاورزان بخش مهمی از این پول در بانک های عامل به دلیل بدهکاری کشاورزان از حساب آنها کسر می شد اما امسال بانک کشاورزی به تمامی شعب خود در سراسر استان دستورالعملی ابلاغ کرده که بر اساس آن هیچ بانکی حق برداشت از حساب کشاورزان را بدون هماهنگی را ندارد.

وی صیانت از منابع آب و جلوگیری از برداشت های بی رویه و آلودگی آب استان را یکی دیگر از رویکردهای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان عنوان کرد و گفت: سال گذشته چهار هزار و ۳۴۳ کنتور فهام بر درب چاه های کشاورزی استان نصب و ۳۹۱ حلقه چاه غیر مجاز نیز در نقاط مختلف استان مسدود شد.

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی توضیح داد: پیگیری برای ساخت تصفیه خانه از سوی واحدهای تولیدی الکل سازی در یکی از شهرک های صنعتی اراک و ساخت تصفیه خانه کشتارگاه صنعتی این شهر از دیگر فعالیت‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در راستای جلوگیری از آلودگی منابع آبی استان است.

درودگر بیان کرد: آشکارسازی و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای نیز یکی دیگر از اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی در سال گذشته است که در این رستا ۳۲ نقطه حادثه خیز در استان آشکار و با نصب تابلوهای مختلف و اضافه کردن ۴۵ دوربین پلاک خوان به ۲۶ دروبین قبلی ایمن سازی شدند.

وی گفت: اجرای شیوه نامه راه اندازی مراکز مشاوره خانواده با هدف کاهش طلاق نیز از دیگر اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی در سال گذشته است که هم اکنون سه مرکز در اراک، ۲ مرکز در ساوه، یک مرکزر دلیجان، ۲ مرکز در خمین، ۲ مرکز در محلات و یک مرکز نیز شازند فعالیت می کنند.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم استانداری مرکزی اظهار داشت: یک هزار و ۱۶۸ پرونده تمکین، ۳۰۴ پرونده طلباق به درخواست زوج، یک هزار و ۱۸۵ پرونده به درخواست زوجه و یک هزار ۹۲۸ فقره پرونده طلاق توافقی به مراکز مشاوره نقاط مختلف استان ارجاع داده شده که در مجموع ۴۷۲ پرونده به صلح و سازش کشیده شد.

درودگر برگزاری کارگاه آموزش افزایش مهارت های ایرانی و اسلامی موسوم به کارگاه مهر را از دیگر اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال گذشته عنوان کرد و گفت: ۶۵ کارگاه تخصصی در این زمینه در استان برگزار شد که ۹۴۰ نفر زن و مرد در این کارگاه ها شرکت کردند و ۱۳ درصد از این میزان به صلح و سازش رضایت دادند.

وی افزود: اجرای الگوی داوری با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و ریش سفیدان نیز از دیگ اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در راستای کاهش طلاق بود که هشت کارگاه آموزشی برای ۱۴۹ نفر برگزار شد و از مجموع پرونده های ارجاعی به این افراد ۸۲ مورد به صلح و سازش کشیده شد.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی مراکز ملاقات مهر خانواده (ملاقات والدین با بچه های طلاق) با بهره گیری از کارشناسان روانشناسی در اراک، ساوه و خمین نیز از مهمترین اقدامات این معاونت در سال گذشته بود که توصیه های روانشناسان این مراکز باعث شد که ۱۵ زوج به زندگی مشترک خود بازگردند.

درودگر اظهار داشت: برگزاری ۱۹ کارگاه آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان مهدهای کودک، پیگیری و اجرای عمل پیشگیری از خشونت، اجرای ۱۱ عنوان برنامه فرهنگی و ۴۵۲ کارگاه آموزشی، ۵۳ همایش و سخنرانی برای ۵۲ هزار و ۹۰۴ نفر و راه اندازی اطلس جامعه جرم استان از دیگر برنامه های شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی در سال گذشته است.

وی بیان کرد: استان مرکزی سال ۹۴ رتبه نخست شمار اتهامات کشور را به خود اختصاص داد اما با برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس های کاربردی با استفاده از اساتید برجسته کشور و استان این رتبه در سال ۹۷ به هشت رسید که موفقیت چشمگیری در کنترل و کاهش میزان اتهامات محسوب می شود.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: برگزاری کارگاه های سبک زندگی اسلامی ویژه متقاضیان طلاق، اجرای برنامه جامعه کنترل و کاهش خشونت، توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق، برگزاری کارگاه های اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان، هماهنگی و مشارکت در نهادینه سازی آموزش های پیش از ازدواج از مهمترین برنامه های این معاونت در سال جاری است.

درودگر ادامه داد: برگزاری کارگاه های سبک زندگی اسلامیایرانی ویژه سربازان، برگزاری کارگاه های پیشگیری رشد مدار ضمن خدمت فرهنگیان برای معلمان و کادر اجرایی مدارس، اجرای الگوی مصلحین و حکمیتی قرآنی با استفاده از منتخبین، گروه های مرجع سران ایل و طایفه و قبیله، مشارکت در اجرای طرح صیانت از منابع آب استان و هدایت، راهبری و سازماندهی دیده بانان استانی پیشگیری از وقوع جرم و اجرای طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات از دیگر برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم استانداری کل استان مرکزی در سال جاری است.

۲۱۲ شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه‌های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ مؤسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضائی ارایه می‌کنند.

۳۰۱۷/‏۶۰۱۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است