دانشگاه پیام‌نور در سطح ملی نیازمند یک بازنگری جدی است


دانشگاه پیام‌نور در سطح ملی نیازمند یک بازنگری جدی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با بیان اینکه منظومه آموزش عالی کشور فاقد پیمایش علمی است، گفت: دانشگاه پیام‌نور در سطح ملی نیازمند یک بازنگری جدی است.

به گزارش ایسنا، بهروز اکرمی در جلسه رؤسای دانشگاه‌های پیام‌نور در استان مرکزی بیان کرد: رویکرد ما به همه موضوعات باید علمی باشد و از قوانین علمی بهره‌مند شویم چراکه هر گونه رویکرد غیرعلمی به پدیده‌ها، نتیجه غیرعلمی در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه منظومه آموزش عالی در کشور ما بدون هر گونه پیمایش علمی ایجاد شده است، افزود: در کنار وجود دانشگاه دولتی و آزاد، دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی کاربردی و … فعال هستند و حتی وزارتخانه‌ها هم دانشگاه ایجاد کرده اند و وضعیت آموزش عالی وضعیتی شد که نباید می‌شد و همه اینها حاصل نگاه غیر علمی به موضوع است.

اکرمی تصریح کرد: امروز افراد علمی از وضعیت آموزش عالی کشور ناراضی هستند، درآمدزایی دانشگاه‌ها کاهش یافته، مشکلات فضای فیزیکی، مشکلات زیرساختی، تعداد دانشجو، اساتید و اعضای هیأت علمی مطرح است و در این شرایط باید درخصوص آموزش عالی بازنگری عمیق انجام گیرد در غیر این صورت این ره ما را به ناکجا آباد می‌برد.

وی با اشاره به کارکرد دانشگاه درخصوص تولید علم توسط محققان دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی گفت: سوال اینجاست که امروز در دانشگاه‌های کشور تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارشناس تا چه میزان انجام می‌گیرد؟ وضعیت دانشجویان ما و تولید علم خوب نیست، علم فقط تولید مقاله نیست. تولیدات امروز صنایع ما به مانند ۲۰ سال پیش است و این به معنای توقف تولید علم و حتی پسرفت است.

معاون استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه را به جایگاه و کارکرد اصلی خود بازگرداند، افزود: چین با یک میلیارد نفر جمعیت ۲۸۰۰ دانشگاه دارد و ایران با ۸۰ میلیون نفر ۲۶۰۰ دانشگاه دارد. اگر در زمان افزایش تعداد دانشگاه‌ها در مقابل آن می‌ایستادیم امروز وضعیت ما این نبود.

وی با اشاره به لزوم اثرگذاری دانشگاه بر جامعه، تولید، اقتصاد و مباحث اجتماعی گفت: سوال این است که چقدر مسائل مختلف و مبتلابه یک منطقه در دانشگاه بررسی و حل می‌شود؟ چه میزان کیفیت‌بخشی به بحث آموزش در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود؟ اگر به وجدان خود مراجعه کنیم قطعاً به این می‌رسیم که وضع آموزش در دانشگاه‌ها خوب نیست و علل این وضعیت را باید رؤسا بررسی کنند. آیا اینقدر که در پی افزایش تعداد دانشگاه بودیم به فکر ارتقای آموزش در مراکز آموزش عالی بوده‌ایم؟ دغدغه مدیران همواره زیرساخت، درآمد، منابع مالی و … است و به امر آموزش توجه نمی‌شود و این بی‌توجهی حتی از سوی دانشجو و اساتید نیز صورت گرفته است. کافیست تمامی فارغ التحصیلان PHD استان را جمع کنیم و بخواهیم تنها برای ۱۰ دقیقه رشته خود را به زبان انگلیسی معرفی کنند، چند نفر از این آزمون سربلند خارج می‌شوند؟

اکرمی تصریح کرد: زمانی که دانشگاه ایزوله شود و با دنیا ارتباط علمی نداشته باشد قطعاً اثربخشی نخواهد داشت، علم جغرافیا و مرزبندی ندارد و تا زمانی که به آموزش توجه نشود وضعیت بهبود نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور در سطح ملی نیازمند یک بازنگری جدی است، گفت: رشته فیزیک را چطور می‌توان غیرحضوری برگزار کرد؟ فلسفه دانشگاه پیام‌نور، آموزش نیمه حضوری و برگزاری کلاس‌های رفع اشکال بود درحالی که امروز کلاس برگزار می‌شود و با وجود این همچنان مشکلات وجود دارد.

معاون استاندار با طرح این سوال که اثرگذاری دانشگاه در موضوعات مختلف در استان مرکزی چه بوده است؟ افزود: دانشجویان ما باید مرتبط با رشته خود در فضای عملی حاضر شوند. دانشجویان رشته شیمی قبل از انقلاب بمب دست‌ساز درست می‌کردند، اما آیا امروز دانشجویان PHD چنین عمل می‌کنند؟

اکرمی تصریح کرد: این وضعیت، واقعیت‌های موجود در نظام آموزش عالی کشور است و باید برای آن فکر شود. حداقل برای استان مرکزی با کمک یکدیگر باید راهکار علمی تعریف کنیم، کیفیت آموزش را افزایش دهیم، پروژه‌های اجتماعی به جای استانداری باید در دانشگاه دنبال شود و حتی جای پروژه‌های صنعتی، اقتصادی و موضوعات کارآفرینی در مراکز آموزش عالی است. باید خود را با تغییرات وقف داد. طبق آمار دو سال پیش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور است که باید از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در طراحی و اجرای پروژه‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی