منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید/ دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز افزایش درآمدی نداشته است


منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید/ دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز افزایش درآمدی نداشته است

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز افزایش درآمدی نداشته و نتیجه عملکرد این بانک در بازار منفی بود، یعنی خرید ارز بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بود، گفت: این بانک به دنبال این است که فشار معیشتی بر مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین را به حداقل برساند و مقابل فشار حداکثری مقاومت حداکثری داشته باشد.

منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید/ دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز افزایش درآمدی نداشته است

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک گفت: نرخ ارز یکی از متغیرهای کلان اقتصادی است که روی هزینه‌های تولید و بقیه بخش‌های اقتصادی اثر تعیین کننده دارد. هر زمان نرخ ارز افزایش پیدا کرده به دنبال آن تورم و شوک ارزی ایجاد شده و آثار خود را بر زندگی مردم گذاشته است.

وی افزود: بانک مرکزی به دنبال این است که فشار معیشتی بر مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین را به حداقل برساند و مقابل فشار حداکثری مقاومت حداکثری داشته باشد و اجازه نمی‌دهیم که وضع بدتر شود. بخشی از فشاری که به ارز وارد می‌شود تقاضاهای است که بیشتر در کشورهای همسایه انجام می‌شود و نرخ‌سازی در کشورهای همسایه با انجام تقاضاهای سنگین در هرات و سلیمانیه برای خرید درهم ایجاد می‌شود. هدف بانک مرکزی این است که در بازار ارز اجازه آربیتراژ ندهد و در زمان‌هایی که تلاش می‌کنند، نرخ ارز را بالا ببرند بانک مرکزی ورود می‌کند. مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند، چرا که ممکن است ضرر سنگین بکنند، اکنون مردم عادی در بازار نیستند و تعدادی نوسان‌گیر هستند که فعالیت‌هایی را در بازار انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: وضعیت ارزی در حواله بسیار خوب است و زمانی که در حواله دست بالا را داشته باشیم، نرخ ارز بازار اسکناس و بازار صرافی‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد از ابتدای سال ۱۱ میلیارد دلار تأمین ارز کردیم که رقم کمی نیست و فقط ۵ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان کالاهای اساسی را تامین کردیم.تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی محوریت تعیین قیمت نرخ اسکناس ارز را به داخل کشور بیاوریم و نرخ ارز واقعی شود. متاسفانه بازار تهران دنباله‌روی کشورهای حاشیه کشور شده و هدف ما این است که این محوریت را به بازار تهران برگردانیم.

همتی اضافه کرد: هدف بانک مرکزی این است که بازار نیما (حواله) و بازار متشکل (اسکناس) بر روی یک پلت‌فرم قرار گیرد و در میان مدت این موضوع اجرایی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی