مسلمانان اویغور به دنبال مامن هستند/ نگرانی پکن از افزایش احساسات ضد چینی در قزاقستان


مسلمانان اویغور به دنبال مامن هستند/ نگرانی پکن از افزایش احساسات ضد چینی در قزاقستان

اقلیت مسلمان چین این روزها به دنبال یافتن جایگاهی امن و مقدس برای خود در قزاقستان هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»،دولت چین مدت هاست که متهم به نگهداری بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور از جمله گروه های قومی قزاق ها و قرقیزها در اردوگاه هایی است که به اصطلاح اردوگاه های آموزشی نامیده می شود.

تلویزیون دولتی چین، «مرکز آموزش فنی-حرفه ای» در غرب این کشور واقع در ایالت سین کیانگ را شبیه یک مدرسه مدرن نمایش داده است که دانش آموزان خوشحال در آن مشغول مطالعه هستند،مهارت های شغلی خود را کسب می کنند و سرگرمی هایی مانند ورزش را دنبال می کنند.

این در حالی است که فعالان حقوق بشری این اردوگاه ها را به عنوان اردوگاه های بازآموزی سیاسی توصیف می کنندکه یک میلیون نفر از اویغورها و دیگر اقلیت های مسلمان در آنها نگهداری می شوند.

تبلیغات دولتی بر این تاکید داشت که هدف از ایجاد این مراکز ،مقابله با گسترش جدایی طلبی،خشونت و افراط گرایی مذهبی از طریق تحصیل رایگان و آموزش های شغلی است اما بررسی ها بر روی 1500 سند دولتی موجود نشان می دهد که این مراکز بیشتر شبیه زندان هستند .

به همین دلیل است که اقلیت مسلمان چین این روزها به دنبال یافتن جایگاهی امن و مقدس برای خود در قزاقستان هستند.

دولت پکن هم آنچه در قزاقستان در حال اتفاق افتادن است را از نزدیک زیر نظر دارد و به شدت نگران افزایش احساسات ضد چینی در این کشور است.

گروه های حقوق بشری در قزاقستان تلاش می کنند تا اقلیت مسلمان که به دنبال نجات خود هستند را در این کشور سکنی داده و این افراد را با اعضای خانواده هایشان پیوند بدهند.

مسلمانان ترک ‏تبار «اویغور» ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)