فرهنگ را به معنی واقعی در کشور، تفسیر نکرده ایم/ لزوم پرهیز از دوقطبی شدن و امنیتی شدن فضای دانشگاه ها


فرهنگ را به معنی واقعی در کشور، تفسیر نکرده ایم/ لزوم پرهیز از دوقطبی شدن و امنیتی شدن فضای دانشگاه ها

نمکی گفت: در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، شاید تنها وزیری باشم که تغییرات حداقلی در سطح معاونین این وزارتخانه داشتم چون همکاران زحمت کش و دانشمندی در این وزارتخانه مشغول به خدمت هستند و به جز در مواردی اندک، احساس کردم که نیازی به تغییر ت

به گزارش خبرگزاری شبستان: «سعید نمکی» در مراسم تکریم و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: در حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی، دکتر فراهانی در طول چندین سال گذشته زحمات زیادی کشید و تحولات چشمگیری در این حوزه ایجاد شد، اما به دلایلی بعد از چندماه به جمع بندی رسیدیم که تغییر در این معاونت، اجتناب ناپذیر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: خانم دکتر لاری معاون جدید فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت هم یکی از همکاران دلسوز، فهیم و خردمند ما است که در حوزه معاونت فرهنگی تجارب ارزشمندی دارد و کاملا به تفکرات و خط مشی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط، نزدیک است و همواره تلاش بنده این بوده که از استانها، افراد برگزیده را در وزارت بهداشت به کار بگیریم.

وزیر بهداشت از حوزه فرهنگ به عنوان یکی از حوزه های مظلوم و حتی مغفول در طول سالهای پس از انقلاب یاد کرد و افزود: فرهنگ را به معنی واقعی در کشور، معنا نکرده ایم. فرهنگ یک کشور همانند ملات بین آجرهای ساختمان یک کشور و باعث پیوند بخش های مختلف است و در کشوری با تفاوتهای اقلیمی، فرهنگی و تنوع خرده فرهنگ ها، مانند ایران، بسیار مهم است که بتوانیم با ابزار فرهنگ، وحدت ملی را تقویت کنیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا کنون از مقوله فرهنگ برای مبارزه با هجمه های بیرونی، به درستی استفاده نکرده ایم و بعضا مراکز فرهنگی ایجاد کرده ایم که بیشتر موجب گسست اجتماعی شده اند. متاسفانه گاهی احساس می شود دانشگاه ها دچار بی خویشتنی می شوند و دانشجویان علوم پزشکی از دیرینه فرهنگی کشور، کم اطلاع هستند و چه بسا شناخت بسیار خوبی از اندیشمندان خارجی دارند اما از اندیشه ابن سینا، سعدی، حافظ و فردوسی اطلاع چندانی ندارند.

وی اضافه کرد: بزرگان گذشته کشور را به جوانان امروز نمی شناسانیم و این ظلمی است که به این نسل مظلوم، روا می داریم. علمای توسعه معتقدند توسعه در کشورهایی که دیرینه فرهنگی خودشان را نشناخته باشند، پایدار نخواهد بود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید ببینیم چه کرده ایم که برخی فرزندان و نخبگان ایرانی را به راحتی از دست می دهیم و چرا برخی از ناب ترین دانشجویان ما، هنوز مدرک خود را دریافت نکرده اند، پا در رکاب رفتن به خارج از کشور هستند؟ چرا هر روز با ناب ترین اندیشه های این سرزمین، بانک ژنتیک دنیای پیشرفته را تقویت می کنیم؟ چرا این افراد می روند؟ برای فرار این اندیشه های ناب و بکر این کشور، چه کرده ایم؟ چرا سیل فرار مغزها را در کشور داریم؟ طبیعتا مقداری از آن به کمبود امکانات و زیرساخت ها بر می گردد ولی این همه ماجرا نیست.

دکتر نمکی افزود: وقتی استاد دکتر فاضل از آمریکا به ایران آمد، در حوزه پیوند در کشور، هیچ زیرساختی نداشتیم اما عشق، وی را به ایران کشاند و وی توانست، پیوند اعضا را در این سرزمین تقویت کند و اینکه بگوییم چون زیرساخت های لازم برای نخبگان وجود ندارد، آنها در کشور نمی مانند، لزوما درست نیست و آنچه در دل آنها پرورش نداده ایم، عشق ناب به سرزمینی بنام ایران است و البته همه ما مقصر یا قاصر هستیم چون اسطوره های این مردم را از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت ساختمان به مردم خدمت ارائه نمی کند، گفت: این نیروی انسانی ماهر و عاشق مردم و سرزمینش است که به خدمت می کند و چرا باید این افراد را از دست بدهیم؟

وزیر بهداشت با اشاره به فضای دلمردگی، یاس و روان نژندی که گاهی در دانشگاه های کشور مشاهده می شود، یادآور شد: چرا دانشجویان ما، افسرده هستند و آمار آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها افزایش پیدا می کند؟ جایگاه معاونت فرهنگی در دانشگاه ها کجا است؟ چقدر توانسته بر ایجاد فضای روانی بانشاط و شاداب در دانشگاه ها، تاثیر بگذارد؟

دکتر نمکی یکی از مشکلات دانشگاه ها را مسائل معیشتی و رفاهی دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: برخی از دانشجویان با مشکلات جدی، امرار معاش می کنند و رزیدنت ها و دستیاران در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند و گرفتاری های معیشتی زیادی دارند و اگر بخواهیم به رزیدنت ها و اینترن ها، حداقل معیشتی پرداخت کنیم، تاثیری هم در منابع عمومی و کلان کشور ندارد.

وی یادآور شد: در مسائل فوق برنامه برای اینکه روح تک بعدی در دانشجویان تقویت و غول یک چشم، تربیت نشود که به جز کتاب درسی، چیز دیگری را ندیده است چقدر در دانشگاه ها سرمایه گذاری کرده ایم؟ ابن سینا سال 372 هجری به دنیا آمد و تنها بعد از 58 سال عمر، در سال 430 فوت کرد و از او به جز آثاری که در کتابخانه اصفهان به دست غزنویان به آتش کشیده شد، در رشته های مختلف از جمله موسیقی، فلسفه، حکمت، ادبیات و طب آثار زیادی به جا مانده است اما امروز متاسفانه نیروهای زیاد تک بعدی تربیت می کنیم، چقدر می توانیم در تقویت جنبه های درونی نخبگان دانشگاه ها نقش داشته باشیم؟ چقدر برای ایجاد و تقویت زیرساخت های فرهنگی در دانشگاه ها منابع و وقت اختصاص داده ایم و آیا اصلا به حوزه فرهنگ، اعتقاد داشته ایم یا خیر؟

وزیر بهداشت تصریح کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت می تواند تاثیرگذاری زیادی در جامعه محور کردن دانشگاه ها داشته باشد چون بین دانشگاه ها و جامعه، دیوارهای بتنی کشیده شده و آموزش های ما مبتنی بر مولفه های اجتماعی نیست و از مردم دوریم و با آنها فاصله داریم.

دکتر نمکی یادآور شد: بحث های مربوط به سیاست های جمعیتی، دغدغه مهم مقام معظم رهبری و بزرگان نظام است و همه دغدغه داریم که جمعیت به چه سمتی حرکت می کند و چند مقاله در مورد جمعیت آینده کشور، منتشر کرده ایم؟ معاونت فرهنگی و دانشجویی می تواند پیام های دغدغه های فرهنگی را به سایر معاونت ها انتقال دهد تا برای آن برنامه ریزی و اقدام شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از دوقطبی شدن و امنیتی شدن فضای دانشگاه ها، گفت: امروز باید سعی کنیم دیدگاه ها را بجای منازعه و مشاجره، به مفاهمه رهنمون کنیم. به عنوان نمونه وقتی زمان انتخابات در کشور است، جریانات سیاسی فعال می شوند، یکی از نقش های معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت این است که گفتمان مفاهمه را زیرخیمه انقلاب حفظ کند و نگذارد دانشجویان، از این خیمه خارج شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از دوران بچگی، مباحثه و مکالمه را درست نیاموخته ایم و می بینیم که در میان برخی بزرگان کشور هم در تلویزیون در میزگرد بعد از چند کلمه صحبت، فضا به سمت مشاجره، مجادله و منازعه می رود و یاد نگرفته ایم به همدیگر احترام گذاشته و بحث علمی و کارشناسی کنیم. کرسی های آزاد اندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید در دانشگاه ها تقویت شود و اجازه ندهیم دانشجویان، ابزار سیاسی کاری برخی افراد بیرون از محیط دانشگاهها شوند که صرفا می خواهند برای انتخابات، رای جمع کنند.

دکتر نمکی اظهار داشت: دانشگاه باید زنده باشد و حیات سیاسی داشته باشد اما دانشگاه نباید محلی برای سیاسی کاری و مغلطه شود و دانشجو نباید ابزار سیاسی برخی افراد برای جمع کردن رای، شود و ضمن نگهداری فضای زنده و پویای سیاسی در دانشگاه و پرهیز از مردگی سیاسی و وادادگی، باید مراقبت کنیم که دانشگاه ها، محل منازعه های سیاسی و گروهی نشود البته مدیران دانشگاه باید توانایی اداره دانشگاه ها در حوزه فرهنگ بدون مداخله سایر نیروها را داشته باشند و نباید اجازه دهیم به دلیل برگزاری یا لغو آن، پای نیروهای غیراز مدیریت دانشگاه ها به محل دانشگاه ها باز شود.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز