آغاز عملیات صدور ویزای الکترونیکی برای زائران حج 98


آغاز عملیات صدور ویزای الکترونیکی برای زائران حج  98

رشیدیان با اشاره به هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده از آغاز عملیات اجرایی صدور ویزای الکترونیکی برای زائران حج 98 خبر داد و گفت: سهمیه امسال جمهوری اسلامی ایران 86 هزار و 550 زائر تعیین شد که در قالب 573 کاروان اعزام می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: «علی رضا رشیدیان» در نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر مراجع تقلید که دوشنبه، 27 خرداد در محل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت قم برگزار شد، گفت: موضوع ویزای زائران و صدور به موقع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بدین منظور برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم برای تسریع در صدور و انجام به موقع کار صورت گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه هر چند روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان قطع است، اما در یک توافق نانوشته از دو سال قبل روابط دو کشور در حوزه سیاسی و در موضوع حج تفکیک‌ شده چنانکه در مذاکرات حج سال 1398 که به عربستان سفر کردیم، فضای مذاکرات از سال گذشته بهتر بود و تفاهمات خوبی در این حوزه انجام شد.

وی راه‌اندازی دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان را از جمله این تفاهم ها عنوان و ذکر کرد: این دفتر از مدت‌ها قبل فعالیت خود را در سرزمین وحی آغاز کرده است و طی برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم به موقع در زمینه اسکان، تغذیه، تدارکات و حمل نقل مناسب برای زائران کشورمان اقدامات لازم را انجام دهیم.

رشیدیان با تاکید بر اینکه انجام امور به صورت بهنگام و به‌ موقع در حوزه حج و تدارکات لازم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: امسال با وجود افزایش قیمت‌ها در عربستان چنان که در حوزه حمل‌ و نقل بین‌شهری هزینه ها از حدود 700 ریال به بیش از 1100 ریال سعودی برای هر نفر رسیده است که حاکی از رشد 80 درصدی نسبت به سال قبل است اما ما با اقدام و پرداخت‌های به‌موقع در هزینه های این حوزه، توانستیم حدود هشت درصد در قیاس با پارسال صرفه‌جویی کنیم در عین آنکه اتوبوس های جدیدی را هم وارد این فرآیند کردیم که می تواند شرایط مطلوبتری را برای تردد حجاج فراهم کند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: همچنین در بخش تغذیه و تدارکات هم طی فراخوان مزایده ای که در روزنامه رسمی عربستان برگزار شد در واگذاری امور در حدود پنج درصد و در حوزه مسکن هم هشت درصد کاهش هزینه و در واقع صرفه جویی داشتیم .

وی در ادامه در موضوع خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج هم گفت : در این راستا امسال در بحث انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان برای خدمت رسانی بهتر به زائران ایرانی با طرف سعودی تفاهم شد و هم اکنون داروها و تجهیزات مربوطه را به عربستان سعودی منتقل کرده ایم ضمن آنکه بر اساس مذاکراتی که صورت گرفت قرار شد از ظرفیت های پزشکی عربستان برای خدمات دهی به زائران ایرانی بهره گیریم و مقدمات این موضوع و تعیین رابطان مربوطه هم انجام گرفته است. در قالب 573 کاروان عازم این سفر معنوی می شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به سهمیه امسال جمهوری اسلامی ایران که 86 هزار و 550 زائر تعیین شد که در قالب 573 کاروان اعزام می شوند، گفت : از این تعداد 84 هزار نفر زائر و 2550 نفر هم کارگزاران و عوامل اجرایی حج هستند تلاش شد در حج 98،دربحث عملیات حج با سیاست‌های انقباضی کاهش نیرو و کاهش هزینه را داشته باشیم که تا حدودی هم موفق بودیم.

رشیدیان با بیان اینکه متوسط سن زائران 56 سال و عموما از بانوان هستند، ابراز کرد: بر اساس برنامه ریزی ها 309 کاروان مدینه‌ قبل و 264 کاروان مدینه‌ بعد هستند امسال بیش از ۹۰ هتل را در سرزمین وحی برای اسکان زائران اجاره کردیم که اسکان آنان در 22هتل اجاره شده در مدینه منوره و 76 هتل در مکه مکرمه انجام می شود.

به گفته وی، امسال فراخوان حجاج از اسفندماه صورت گرفت که در روزهای نخست استقبال زائران بسیار خوب بود و در همین ایام در بیشتر شهرها کاروان‌های حج تکمیل شد ضمن آنکه درخواست خود را برای افزایش زائران تمتع امسال و اختصاص سهمیه مازاد 10 هزار نفری به طرف سعودی ارائه داده ایم که قرار است 15 شوال نتیجه نهایی را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند.

وی اضافه کرد: درصورت اعلام این سهمیه، هماهنگی‌های لازم برای نام‌نویسی زائران انجام شده است.

رشیدیان بیان کرد پس از نام‌نویسی زائران و تکمیل کاروان‌ها، طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با بعثه مقام معظم رهبری آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت انجام شد و امسال شاهد حضور بسیار خوب زائران در جلسات آموزشی بودیم.

وی با بیان اینکه همه پروازهای زائران را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند، ادامه داد: اعزام زائران و انجام پروازها از 17 تیرماه آغاز می‌شود وپروازهای بازگشتی هم 17 شهریورماه به انجام می شود.

رشیدیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای زائران ایرانی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع در مذاکرات بحث و قرار شد که برنامه‌های فرهنگی و دعای کمیل زائران درمحل اقامت شان برگزار شود؛ همچنین، مراسم برائت از مشرکین را امسال باشکوه‌تر از سال گذشته در سرزمین عرفات برگزار خواهیم کرد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده