به گزارش افکارنیوز،

خواص صابون مراغه چیست که آن را با صابون‌های شیمیایی متمایز می‌کند؟ چرا این صابون هنوز هم یکی از محبوب‌ترین شوینده‌ها نزد مردم ایران است؟ اگر از مصرف صابون‌های شیمیایی به هر دلیلی خسته شده‌اید، بهتر است با صابون مراغه بیشتر آشنا شوید. در این مقاله درباره نحوه تهیه صابون مراغه و تشخیص اصل آن، همچنین خواصی که دارد سخن خواهیم گفت. این مطلب را از دست ندهید.

صابون مراغه چیست؟

اخبار اجتماعی- زادگاه صابون مراغه همان‌گونه که از نام آن مشخص است شهر بزرگ مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی است. این صابون سنتی که قدمتی حدود ۱۵۰ سال دارد، از سود سوزآور و دنبه گوسفند تهیه می‌شود. به دلیل این که هیچ ماده شیمیایی در مواد اولیه صابون مراغه دیده نمی‌شود، افرادی که از آن استفاده می‌کنند نگرانی درباره این که پوست و موهایشان در اثر تماس با مواد شوینده شیمیایی صدمه ببیند و دچار حساسیت‌های پوستی یا ریزش مو شوند نخواهند داشت.
طرز تهیه

برای تهیه صابون مراغه ابتدا دنبه گوسفند با سود سوزآور و آب شیرین ترکیب می‌شود. این مرحله در صابون سازی به عنوان جفت شدن یا شیرین شدن شناخته می‌شود.
پس از جفت شدن مواد، آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت درون دیگ می‌پزند. در مرحله پخت رنگ‌های سفید، زرد و حنا یا صدر به صابون اضافه می‌شود. سپس صابون را درون قالب‌های آماده می‌ریزند و حدود ۱۸ ساعت به آن‌ها زمان می‌دهند تا خشک شده و شکل بگیرد.
در این مرحله صابون‌ها به محیطی که در آن هوای آزاد جریان دارد منتقل می‌شوند و ۷ تا ۱۰ روز در مقابل خورشید می‌مانند. سپس صابون‌ها را روی قفسه‌های چوبی که فاصله مناسبی با زمین دارد قرار می‌دهند تا در اثر گردش هوای آزاد به طور کامل خشک شوند.

نحوه تشخیص صابون اصلی مراغه

برای این که بتوانید از خواص صابون مراغه استفاده کنید، باید درباره رنگ‌های این صابون اطلاعات کسب نمایید. صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه در عطاری‌ها وجود دارد. دو رنگ سفید و زرد دارای قابلیت پاک‌کنندگی مناسبی هستند. اما صابون مراغه به رنگ مشکی معمولا از ضایعات سایر صابون‌ها تهیه می‌شود و قدرت پاک‌کنندگی آن نیز کمتر است. البته گاهی حنا یا صدر به صابون مراغه اضافه می‌کنند و این موضوع سبب تیره شدن رنگ این محصول است و قدرت پاک‌کنندگی صابون مراغه مشکی با صابون‌های سفید و زرد تفاوتی ندارد.
اگر تشخیص صابون اصلی مراغه برای شما دشوار است، حتما آن را از مراکز معتبر خریداری نمایید تا بتوانید صابون اصل را برای استفاده در اختیار داشته باشید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

خواص صابون مراغه

حال که با طرز تهیه و تشخیص صابون مراغه آشنا شدید، باید درباره خواص صابون مراغه نیز دانش مناسبی کسب کنید تا بتوانید با اطمینان خاطر این صابون را به جای صابون‌های شیمیایی برای استفاده طولانی مدت انتخاب کنید. در این قسمت برخی از خواصی که این صابون طبیعی سنتی ایرانی دارد ارائه شده است.

۲. از بین بردن جوش

اگر در قسمت‌های مختلف بدن یا صورتتان دارای جوش‌های متعدد هستید و می‌خواهید از آن‌ها رهایی پیدا کنید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان صابون مراغه خواهد بود. با توجه به این که در خواص صابون مراغه ذکر شده که این محصول چربی پوست را کاهش می‌دهد، استفاده مداوم از صابون سبب از بین رفت جوش‌ها می‌شود و پس از استفاده از آن همیشه پوستی صاف خواهید داشت.

۳. کاهش ریزش مو

عوامل زیادی از جمله استرس و اضطراب می‌تواند سبب چرب شدن پوست سر شده و ریزش موها را به همراه داشته باشد. برای درمان ریزش مو و کاهش شوره سر، به شما پیشنهاد می‌کنیم صابون مراغه را استفاده کنید. این صابون چربی سر را کاهش می‌دهد، خشکی مو را برطرف کرده و شوره سر را از بین می‌برد. به همین دلیل پس از استفاده از این محصول می‌توانید از یک مورد از خواص صابون مراغه که داشتن موهایی نرم، خوش حالت، پرپشت و زیبا است بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

افرادی که قصد خرید این صابون را برای برخورداری از خواص صابون مراغه دارند، با پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند. در این قسمت برخی از این پرسش‌ها را به همراه پاسخ آن‌ها ارائه کرده‌ایم تا اگر شما نیز با این سؤالات مواجه هستید پاسخ آن‌ها را پیدا کنید.

معایب صابون مراغه چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید صابون مراغه تهیه آن به روش سنتی می‌باشد. با وجود این روش تولید، صابون مراغه شناسنامه، مجوز بهداشت و پروانه بهره‌برداری ندارد. همین موضوع سبب شده که نمونه‌های تقلبی مشابه صابون مراغه در بازار عرضه شود.

چه افرادی نباید صابون مراغه را استفاده کنند؟

به دلیل این که صابون مراغه چربی پوست را می‌گیرد، افرادی که دارای پوست خشک هستند بهتر است محصول دیگری را به جای این صابون برای پاک‌سازی پوستشان در نظر داشته باشند.

چرا صابون سنتی مراغه بهتر از سایر صابون‌هاست؟

برای تهیه صابون‌های مختلف موجود در بازار از عطرها و اسانس‌های مختلفی استفاده می‌شود، این مواد به مرور به پوست و مو صدمه وارد می‌کنند. از جمله عوارضی که صابون‌های شیمیایی دارند؛ می‌توان به خشکی پوست و مو و ریزش مو اشاره کرد. صابون مراغه به دلیل این که از مواد اولیه طبیعی تشکیل شده هیچ کدام از این مشکلات را به همراه ندارد.

جمع بندی

خواص صابون مراغه نشان دهنده برتری این محصول نسبت به صابون‌های شیمیایی مختلف موجود در بازار است. با استفاده از این صابون می‌توانید حساسیت‌های پوستی که نسبت به شوینده‌ها دارید را برطرف کنید و همیشه پوست و مویی شاداب و جوان داشته باشید.