آیا می دانید جفت در بارداری چه نقشی دارد؟ جفت، اندام موقت و در عین حال مهمی است که نقش های متعددی در دوران بارداری ایفا می کند و نه تنها کودک داخل شکم تان را سالم نگه می دارد، بلکه وظایف بسیاری در طول نه ماه بارداری بر عهده دارد. آیا شما علاقه ای به کسب اطلاعات پیرامون جفت دارید؟ در این مقاله از بخش زنان و زایمان، پیرامون وظایف مهم جفت در بارداری ، عوامل محتمل موثر بر عملکرد آن و هرگونه مشکل مرتبط با جفت، مطالبی ارائه شده است.

اهمیت جفت در بارداری چیست؟

نقش اصلی جفت در بارداری تغذیه جنین است. معمولا حدود یک ششم از وزن نوزاد متولد شده مربوط به جفت است. جفت، فاقد سلول عصبی است. همچنین تحت کنترل مستقیم نخاع یا مغز نمی باشد. در دوران بارداری، حدود 550 میلی لیتر خون در هر دقیقه وارد رحم می شود تا مواد مغذی مورد نیاز جنین را با جفت مبادله کند.

جفت در بارداری؛ 10 نقش مهم جفت در بارداری

10 نقش مهم جفت در بارداری

نقش جفت در طول 9 ماه بارداری حیاتیست و سلامت نوزادتان را تضمین می کند. مجموعه ای از وظایف جفت عبارت اند از:

وظیفه اصلی جفت، تغذیه مناسب جنین است. قبل از اینکه خون تان به جنین برسد، از جفت عبور می کند تا به بند ناف برسد که رابط بین جنین تان با شماست. یکی دیگر از وظایف مهم جفت، این است که مانند کلیه عمل می کند و مواد مضری که ممکن است برای سلامتی نوزاد خطرناک باشند را از خونتان تصفیه می کند. جفت همچنین به عنوان ریه عمل می کند و اکسیژن را به جنین منتقل می کند. جفت، خروجی های کودک شما را به سیستم گردش خون تان منتقل می کند، تا از طریق ادرار از بدن شما دفع می شود. جفت هم چون فیلتری، از طریق جدا کردن خون شما از کودک، از او در برابر هر گونه عفونت احتمالی محافظت می کند. بسیاری از هورمون های بدن شما از طریق تعداد بی شماری از لاکتوزهای جفتی تولید می شوند تا گلوکز خون تان را به سطح کافی برسانند و باعث انتقال آن به نوزادتان شوند. جفت ذرات غذای مصرف شده شما را هضم می کند تا غذا هرچه سریع تر به جنین تان برسد. جفت، اکسیژن استنشاقی شما را بالا می برد تا وارد خونتان شود و بتواند از بند ناف عبور کرده و به سیستم گردش خون کودک تان برسد. این یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف جفت است، زیرا مانع ورود مایع آمنیوتیک به ریه نوزاد می شود، چرا که این مهم، می تواند بسیار خطرناک باشد. جفت، به منظور جلوگیری از انقباضات احتمالی رحم- قبل از کامل شدن رشد جنین- شمار کثیری از هورمون های زنانه مانند پروژسترون و استروژن را پنهان می کند. همچنین بافت های مادر و رحم را برای زایمان آماده می کند. جفت در طی مراحل بارداری، با رشد وگسترش رحم، حرکت می کند. این حرکت روتین جفت، در مراحل اولیه حاملگی کم است، اما در مراحل بعدی، جفت به سمت بالای رحم حرکت می کند تا دهانه رحم را برای شروع زایمان باز نگه دارد.

جفت در بارداری؛ 10 نقش مهم جفت در بارداری

عوامل موثر بر عملکرد جفت در بارداری

اگرچه جفت، اندام قوی است، با این حال عوامل مختلفی ممکن است بر سلامت جفت در مراحل بارداری تأثیر بگذارند و مادر باردار را با مشکلات و خطراتی مواجه سازند. اگر چه برخی از این مشکلات را می توان درمان و اصلاح کرد، با این حال علم پزشکی مدرن هنوز در حال برای پیدا کردن پاسخی برای شرایط زیر است:

تروما در شکم: تروما، ناشی از زمین خوردن و یا هر نوع صدمه دیگریست که به شکم مادر باردار وارد می شود. مسائل مربوط به لخته شدن خون: بعضی از شرایط پزشکی (بیماری ها) مانع لخته شدن خون می شود. فشار خون بالا: افزایش فشار خون مادر باردار می تواند سلامت جفت را شدیدا به خطر بیندازد. بالا بودن سن مادر باردار: مادران باردار بالای 40 سال با مشکلات مربوط به جفت مواجه اند. بارداری های چندقلو: معمولا مادرانی که دو یا چندقلو باردارند، جفت ضعیفی دارند. پارگی زودرس غشاء: غشایی که با مایع پر می شود و تحت عنوان کیسه آمنیوتیک شناخته می شود ممکن است در مراحل اولیه بارداری تخریب شود. سابقه مسائل جفتی: مادر باردار سابقه مشکل جفتی در دوران بارداری قبلی خود داشته باشد. جراحی رحم: هر نوع جراحی که قبلا بر روی رحم انجام شده باشد. مصرف مواد مخدر: این خطایی است که انسان مرتکب آن می شود، متاسفانه اعتیاد تأثیر نامطلوبی بر مادر و جنین او وارد می کند.

5 مشکل جفت در بارداری

تست عملکرد مناسب جفت به منظور بررسی جریان خون از طریق بند ناف، توسط آزمایشات سونوگرافی و داپلر انجام می شود. برای داشتن ایده ای پرامون مشکلات جفتی مادر باردار، ادامه مطلب را دنبال کنید:

فشار خون:

سطح بالای فشار خون مشکلی رایج در مادران باردار است.

اگر مادر باردار در طول مراحل حاملگی خود، فشار خون بالایی داشته باشد، باید داروهای مناسبی برای پایین آوردن آن مصرف کند. این مهم، ضروری است زیرا این فشار خون بالا یا پره اکلامپسی در صورت رشد نکردن جفت، تشدید می شود.

جفت در بارداری؛ 10 نقش مهم جفت در بارداری

ارگان های متعدد:

مادر باردار برای تعیین عملکرد مناسب سیستم عصبی، کبد و کلیه اش باید چندین آزمایش انجام دهد، زیرا بروز مشکل در هر کدام از ارگان های مذکور می تواند به شدت بر سلامت جفت تأثیر بگذارد. شرایطی چون جدا شدن زودرس جفت، نشان دهنده رشد غیر طبیعی جفت و نهایتا جدا شدن آن از رحم مادر باردار است.

چسبندگی جفت یا جفت اکرتا:

عارضه ای است که طی آن جفت، بیش از حد به سطح دیواره رحم مادر نفوذ می کند. اگرچه علل حقیقی این عارضه تاکنون مشخص نشده است، اما علل احتمالی این مشکل، می تواند زایمان سزارین قبلی یا جفت سر راهی باشد.

نارسایی جفت:

این مشکل در مادرانی پیش می آید که جفت آن ها به درستی کار نکند.

بیشتر زنان مبتلا به فشار خون بالا با این شرایط مواجه می شوند. نارسایی جفت، باعث وزن کم هنگام تولد می شود.

جفت سر راهی:

مشکل دیگر، تحت عنوان جفت سر راهی شناخته می شود که باعث رشد جفت در قسمت پایین رحم می شود و این مهم، مانع باز شدن کامل گردن رحم می شود. این مشکل، با خونریزی ناگهانی بخش بیرونی مهبل (واژن) در اواخر سه ماهه دوم و یا در اوایل سه ماهه سوم بارداری، قابل شناسایی است.

ما امیدواریم که مطالعه مقاله حاضر، اطلاعات گسترده ای پیرامون اهمیت جفت در دوران بارداری در اختیارتان قرار داده باشد. انتظار می رود که مادران باردار با مراجعه به پزشک و مصرف به موقع داروهای مناسب، احتمال عوامل مختلف خطرناک برای سلامت جفت را به صفر برساند. آیا اطلاعات بیشتری پیرامون عملکرد جفت در دوران بارداری دارید؟