اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!


اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

فصل مشترک تحلیل این روزنامه‌های اصلاح طلب این است که اقدام قاطع سپاه پاسداران در انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در آسمان کشورمان تنش زا بوده است و اکنون سایه جنگ بالای سر کشور است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بامداد پنج شنبه، پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی «گلوبال هاوک» را که با زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، با سامانه بومی «سوم خرداد» منهدم کرد.

این خبر بسیار مهم بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت. روزنامه‌های داخلی نیز امروز تیتر اصلی خود را به این اتفاق مهم اختصاص دادند.

اما در این میان واکنش برخی روزنامه‌های اصلاح طلب به خبر «انهدام پهپاد تجاوزگر آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» قابل تأمل است.

در همین رابطه روزنامه شرق در تیتری خنثی با عنوان «ماجرای سرنگونی گلوبال هاوک؛ خبر آخر: ترامپ: بدون هیچ پیش شرطی آماده مذاکره‌ایم» نوشت: «نگرانی در مورد افزایش تنش‌ها بیشتر شده؛ حالا همه از وضعیت رخ داده ابراز نگرانی می‌کنند؛ از دبیر کل سازمان ملل تا مقامات عالی اروپایی و همسایگان تا تک تک همسایگان خانه‌هایمان».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ماجرای جدید؛ سناریوی سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران است…اما هنوز مشخص نیست بازتاب‌های این اقدام چه خواهد بود. در حالی که شب پنج شنبه را بسیاری در این هراس به صبح رساندند که از جلسه مقامات آمریکایی چه بیرون خواهد آمد، اما مقامات نظامی کشور تاکید داشتند که هیچ هراسی از جنگ و دفاع از حریم کشور ندارند. اما در جلسه آمریکایی‌ها در گام اول تصمیم به حمله گرفته می‌شود و بعد ترامپ تصمیم خود را عوض می‌کند. او عصر دیروز گفته ۱۰ دقیقه قبل از دستور حمله، آن را متوقف کرده است…خبر آخر اینکه ترامپ گفته است بدون هیچ پیش شرطی آماده مذاکره‌ایم».

اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی با عنوان «سقوط به مثابه نقطه عطف» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «آنچه مایه نگرانی است، این است که خطر اشتباه محاسبه از هر دو سو و برخورد تصادفی بسیار بالاست. با صف آرایی نیروهای نظامی در جوار هم و اقدامات نظامی مشکوک، خطر جنگ همیشه وجود دارد…باید توجه داشته باشیم که سقوط پهپاد آمریکایی دست تندروها در دولت ترامپ را تقویت کرده است. در چنین شرایط پرمخاطره‌ای، ضرورت تام دارد که مقامات ما لحن خود را تعدیل کنند. و با تکیه بر این برگ برنده مهم، مثلاً از امکان بازکردن درب مذاکره در آینده تحت شرایط سخن بگویند».

اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «دیپلماسی در برابر سایه جنگ» نوشت: «بامداد پنجشنبه، ۳۰ خرداد اولین بار خبر انهدام یک پهپاد آمریکایی توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و گمانه‌زنی‌های زیادی در این خصوص به وجود آمد.. دو رسانه آمریکایی abc و نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاهشان گزارش دادند که رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران دستور حمله محدود نظامی را صادر کرده اما در ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت واشنگتن (سه و نیم صبح به وقت تهران) از تصمیم خود منصرف شده است…در شرایطی که تنش میان ایران و آمریکا هر لحظه بیشتر می‌شود، خبرگزاری رویترز مدعی شد که پیامی از سوی ترامپ از طریق عمان برای ایران ارسال شده است. رویترز ادعا می‌کند شامگاه پنجشنبه ترامپ در نامه‌ای به ایران با تعیین ضرب‌الاجلی کوتاه خواستار آغاز مذاکره شده و در غیر این صورت دست به حمله‌ای محدود علیه مواضع ایران خواهد زد».

اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

فصل مشترک تحلیل این روزنامه‌های اصلاح طلب این است که اقدام قاطع سپاه پاسداران در انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در آسمان کشورمان تنش زا بوده است و اکنون سایه جنگ بالای سر کشور است و باید از فرصت کنونی برای مذاکره با ترامپ استفاده کنیم.

نکته قابل توجه اینجاست که همزمان با فضاسازی برخی روزنامه‌های اصلاح طلب درباره دوگانه دروغین «جنگ- مذاکره»، سایت ضدانقلاب «بی بی سی فارسی» نیز در خبر اصلی خود با عنوان «ترامپ: برای گفت و گو با ایران هیچ شرطی ندارم» نوشت: «دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته است خواهان جنگ با ایران نیست، اما اگر درگیری با ایران پیش آید، این کشور ویران خواهد شد. آقای ترامپ در مصاحبه با شبکه خبریان بی سی گفت هیچ شرطی برای گفت و گو با ایران ندارد»!

طیف اصلاح طلب یدطولایی در تبدیل نقطه قوت به نقطه ضعف دارد. این طیف همزمان با اقدام اقتدارآفرین سپاه پاسداران در انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی، همصدا با رسانه‌های معاند، مردم را از سایه جنگ ترسانده و مدعی است که باید با ترامپ مذاکره کنیم!

آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

«عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «اسرائیل مشتاق آشوب در منطقه است و رفتار ما در گفت و گو با کشورهای همسایه، مانع این خواسته است. یقیناً ایران قدرتمند و ثروتمند در خاورمیانه بیشتر می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند. در منطقه ما کشورهایی که از نظر ژئوپلیتیک، عمق نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، ایران، ترکیه و عربستان هستند. آنچه می‌تواند امنیت این کشورها را برقرار کند، تعادل قدرت اقتصادی و سیاسی نسبی بین این کشورهاست. یقیناً اگر این تعادل به هم بخورد، طمع برای پیشروی یکی از طرفین بیشتر می‌شود و با پی جویی نخستین طمع، تعادل به هم می‌خورد».

آخوندی- وزیر ناکارآمد سابق راه و شهرسازی- که تورم ۱۳۰ درصدی مسکن را در کارنامه خود دارد و پیش از این گفته بود که «افتخار می‌کنم که حتی یک واحد مسکونی هم نساخته‌ام»!، حالا ژست کارشناس مسائل منطقه‌ای به خود گرفته است.

اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- اردیبهشت ۹۷- در شورای روابط خارجی آمریکا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «من درباره منطقه خودمان صحبت می‌کنم. ما باید اول به کمبود مذاکره رسیدگی کنیم. ما بارها در خفا و پنهان (به مقامات عربستان) درخواست مذاکره منطقه‌ای داده‌ایم. نه ایران و نه عربستان سعودی نمی‌توانند هژمون منطقه ما باشند. این یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم. هرقدر هم که ناراحت‌کننده باشد، اما هیچ‌یک از ما نمی‌توانیم هژمون جدید منطقه باشیم… باید به دنبال منطقه‌ای قدرتمند باشیم، نه دنبال قدرتمندترین بودن در این منطقه».

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب بارها از رویکرد غلط و خسارت آفرین «منطقه قدرتمند بجای قدرت منطقه‌ای» سخن گفته‌اند. رویکردی که بر کاهش حمایت از متحدان استراتژیک منطقه‌ای و گفت‌وگوی بی‌پشتوانه با کشورهای مرتجع منطقه تاکید دارد. این در حالی است که آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه آشکارا از تروریست‌ها حمایت کرده و از لزوم کشاندن ناامنی به داخل ایران می‌گویند.

** FATF حق شرط ایران در موضوع تروریسم را نمی‌پذیرد

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «مهلت پنجم FATF به ایران» نوشت: «کارگروه ویژه اقدام مالی برای بار پنجم بازگرداندن ایران به فهرست اقدامات تقابلی را که به لیست سیاه شهرت پیدا کرده تعلیق کرد…FATF با بیان اینکه برنامه اقدام ایران در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رسیده، تصریح کرده این کارگروه در ژوئن ۲۰۱۹ خاطرنشان کرده هنوز مواردی هستند که ایران آنها را کامل نکرده و باید در آینده به‌طور کامل آنها را رفع کند. این موارد عبارتند از: اقدام مناسب برای اعلام تأمین مالی تروریسم به‌عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای «پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش خود صراحتاً ذکر کرده است که خواسته FATF از ایران این است که «از گروه‌هایی که برای "پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند" رفع معافیت کند». این یعنی ایران باید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی- و گروه‌های مقاومت در منطقه که کمر تروریست‌های تکفیری را شکسته‌اند، را تحریم کند!

اقدام سپاه تنش آفرین بود، باید با آمریکا مذاکره کنیم!/ آخوندی: باید بین قدرت ایران و قدرت آل سعود تعادل ایجاد کنیم!

FATF مسئول اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا است. در این لیست مقامات نظامی ایران، دانشمندان ایرانی در علوم مختلف، جوانان نخبه ایرانی، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز دفاعی و نظامی و هر آنچه که مؤلفه قدرتی برای ایران است، حضور دارد.

کدام عقل و منطقی می‌گوید که ما در داخل کشور، مؤلفه‌های قدرت خود را تحریم کنیم؟!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا