ضوابط ویژه برای رفتار بازیگران مشهور در سفر به خارج


با توجه به حضور ایرانیان در اقصی نقاط دنیا، این روزها سلبریتی ها  در هیچ کجا در امان نیستند.

عصرایران؛ احسان محمدی- در حالیکه بخش بزرگی از جامعه هنوز با حاشیه‌های سفر رامبد جوان گلاویز است، انتشار فیلم تازه‌ای از ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون قصه دیگری خلق کرد. مثل همیشه پرهیاهو، مثل همیشه سازنده یک دو قطبی تفرقه‌افکن و مثل همیشه بی‌حاصل و هزینه زا!

او نخستین نفر نیست و آخرین هم نخواهد بود. «تیغ تیز در دست زنگی مست» افتاده است. تلفن‌های همراه، مثل اسلحه عمل می‌کنند، کافیست در دست کسی که سواد استفاده از آنها را ندارد یا پر از خشم و کینه است قرار بگیرد، آن وقت می‌تواند سلاخی کند، هم روان آدم‌ها و هم آبروی آنها را. حتی در جامعه‌ای که مدام به پنهان کردن عیب دیگران توصیه می‌شویم.

ستاره اسکندری در ترکیه، بدون حجابی که در ایران از او انتظار می‌رود مشغول خرید در فروشگاهی است، زنی از او فیلم می‌گیرد و بعد از پشت سر فریاد می‌زند: سلبریتی‌های خائن! سلبریتی خائن! خانم اسکندری! سلبریتی خائن! چطور حجاب نداری؟ از حکومتی که ....

وقتی ستاره اسکندری به سمت او برمی‌گردد و تلاش می کند مانع از فیلمبرداری شود، زن می‌گوید: لایو بود! لایو بود...

یعنی تیر شلیک شده، حتی اگر اجازه فیلمبرداری ندهی یا گوشی را بگیری و فیلم را پاک کنی فایده ندارد، همه در لحظه دیده‌اند! هیچکس نمی‌تواند جلویش را بگیرد. افشا شدی.

هزاران نفر به این ویدئو واکنش نشان داده‌اند، کسانی گفته‌اند او مجبور نیست در خارج از کشور به قوانین ایران پابیند بماند و این سبک کارها مداخله در زندگی شخصی دیگران است. بازیگران، دیپلمات و کارگزار حاکمیت نیستند و صرفاً بازی در سینما و تلویزیون یک کشور نشان‌دهنده آن نیست که مدافع تمام‌عیار همه تصمیمات آن کشور هستند.

عده‌ای هم این را فریبکاری می‌دانند و می گویند هر که بالاتر نشست، لاجرم استخوانش سخت‌تر خواهد شکست. همانطور که از نعمت‌های چهره‌بودن استفاده می کنند باید تاوان چنین کارهایی را هم بدهند.

در ماجرای رامبد جوان و آزاده نامداری هم این ماجرا رخ داد. بیشتر اعتراض‌ها نه به سفر و خوش گذرانی سلبریتی‌ها در خارج از کشور که به «زیست ریاکارانه» بود. اینکه نمی‌شود اینجا برای مردم نسخه پیچید و بعد خود آنکه «منع رطب» می‌کرد، وقتی پایش بیفتد دولپی رطب بخورد! با همین نگاه برخی اتفاقاٌ از انتشار این عکس و فیلم‌ها خوشحالند و می‌گویند باید این افراد تاوان رفتار دوگانه‌شان را بدهند. یا با اونا یا با ما!

این سبک عکس و فیلم‌گرفتن در فضای عمومی در همه جای دنیا متداول است. حتی واژه «پاپاراتزی» هم خاص آن دسته از افرادی است که به صورت حرفه‌ای این کار را می کنند. پاپاراتزی‌ها به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تعقیب و گریز ستاره‌ها و عکاسی از آنها و فروش‌شان به مجلات است. آنها عکس‌های موردنظر خود را در مکان‌های عمومی تهیه می‌کنند. برای این منظور، با به‌دست‌آوردن سرنخ‌هایی از برنامه‌های عمومی یا خصوصیِ یک چهرهٔ سرشناس، این عکاسان در مکان و زمان موردنظر حاضر می‌شوند و عکس‌های عامه‌پسندی از این شخصیت‌های محبوب تهیه می‌کنند و پول خوبی به جیب می‌زنند.

ضوابط ویژه برای رفتار بازیگران مشهور در سفر به خارج

زنی که اقدام به فیلبرداری و پرخاش به ستاره اسکندری کرد، منتقد نظام و مخالف حجاب بود اما روزنامه کیهان هم به ستاره اسکندری حمله کرده و ضمن اشاره به نگار جواهریان، آزاده نامداری و ... نوشته است:«واقعاً شرم‌آورست بازیگری که همکار صداوسیما محسوب می‌شود و با بودجه بیت‌المال به شهرت رسیده، این چنین به فرهنگ و ارزش‌های وطنی خودش توهین می‌کند».

این روزنامه در انتها هم ضمن توصیه به «ممنوع الکار» کردن این افراد پیشنهاد کرده است که «یاید ضوابط ویژه‌ای برای رفتار بازیگران مشهور در سفر به خارج از کشور طراحی و اجرا شود».

با توجه به حضور ایرانیان در اقصی نقاط دنیا، این روزها سلبریتی ها در هیچ کجا در امان نیستند. آنها اگر سفر به خارج را برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن و راحتی بیشتر انتخاب می‌کردند، حالا از هر سایه‌ای می‌ترسند. از هر گوشی تلفنی که به سمت‌شان بالا می‌رود ... درست مثل اسلحه‌ای که آماده شلیک است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج