کولرهای گازی چهار برابر بیشتر از کولرهای آبی برق مصرف می کنند


خرداد؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مصرف کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی چهار برابر بیشتر است که با توجه به شرایط آب و هوایی استفاده از این کولرها در استان ضروری...

خرداد؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مصرف کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی چهار برابر بیشتر است که با توجه به شرایط آب و هوایی استفاده از این کولرها در استان ضروری نیست.

هیوا لهونیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصرف کولر گازی مدل ایستاده هم نسبت به کولرهای گازی اینورتر (کم مصرف) چهار برابر و در مقایسه با کولر آبی ۱۶ برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه ۳۲ درصد مصرف برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است، افزود: در کردستان حتی در مناطق گرمسیر مانند سروآباد نیازی به استفاده از کولر گازی نیست و با کولر آبی هم می‌توان فصل گرم را سپری کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف برق در ساعات پیک بار بیش از ۱۰ درصد افزایش داشت، گفت: ۲۰ هزار مگاوات برق مصرفی کشور در ساعات اوج مصرف مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

لهونیان یادآور شد: اگر مشترکان در ساعات اوج مصرف روزانه (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴) کولر آبی را روی دور کُند قرار دهند، مصرف برق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به ازای افزایش یک درجه‌ای دما در کشور مصرف برق حدود یک هزار و ۳۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود، اضافه کرد: در صورت کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات پیک بار توسط مشترکان در کشور، حدود ۶ هزار مگاوات صرفه جویی می‌شود که می‌توان آن را خرج زیرساخت‌های صنعت برق و صادرات کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان به نکاتی راجع به استفاده صحیح از سیستم‌های سرمایشی اشاره کرد و اظهار داشت: وجود سایبان برای کولر آبی، تعویض به موقع پوشال و سرویس آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف برق داشته باشد.

لهونیان بر استفاده از کولرهای آبی روی دور کُند در ساعات اوج مصرف تاکید کرد و گفت: درجه مناسب برای کولرهای گازی نیز بین ۲۵ تا ۲۶ درجه است، ضمن اینکه مشترکان خانگی استفاده از وسایل پرمصرف مانند جاروبرقی و لباسشویی را به ساعات غیر اوج مصرف موکول کنند.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان به ۶۳۷ هزار و ۵۳۰ مشترک خدمات می‌دهد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...