از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»/ کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!


از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»/ کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!

اذعان تلخ سخنگوی حزب اعتماد ملی؛ ما ناکارآمدیم و مردم کناره‌گیری ما را می‌خواهند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»

از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»/ کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!

پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاوک، که یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای جاسوسی آمریکاست، در دقایق آغازین روز پنجشنبه گذشته و در حالی که به حریم هوایی کشورمان تجاوز کرده بود؛ با سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» هدف قرار گرفت و ساقط شد.

هدف قرار گرفتن این پهپاد با سامانه سوم خرداد، که یک سامانه ایرانی است، موجی از تحسین و تعجب را در میان محافل داخلی و خارجی برانگیخته و معادلات جدیدی را در نگرش‌های فناورانه، امنیتی، تسلیحاتی و پدافندی موجب شده است.

*از رهگذر این تجربه خوب، می‌توان به تجربه «دوم خرداد» نیز اشاره کرد.

دو تجربه‌ای که در یکی شاهد خودباوری، «نه»! به دشمن، امنیت‌بخشی به مردم و ایجاد حس خوب وطن دوستی و امنیت هستیم...

اما در دیگری به نظاره پرونده‌ای می‌نشینیم مشحون از نامه‌های تسلیم به آمریکا، عدم نظارت بر اقتصاد و معیشت مردم، اصرار بر کدخدا بودن آمریکا، ترساندن مردم از داستان‌های ناواقعی جنگ و قحطی، گره زدن وضعیت کشور به توافق با غرب و هر آنچه که در طول این سال‌ها به تلخی در اقتصاد و سیاست و دیپلماسی شاهد بوده‌ایم.

دوم خردادی که با عملگری جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان در حافظه ایران و ایرانی ثبت شد، با «تَکرار می‌کنم» ادامه یافت و هم‌اکنون نیز با تکیه زدن بر اریکه اجرائیات کشور، اوضاع اقتصادی امروز را رقم زد.

بخش جالب‌تر این تراژدی نیز این است که کسانی از اردوگاه دوم خرداد، همچون قوت روزانه و قاتق نان، مشغول حمله به گفتمان سوم خرداد هستند، اوضاعی که خود پدید آورده‌اند را به گردن آنها می‌اندازند و از آنها با عناوینی مثل «دولت پنهان»، دلواپسان، کاسبان تحریم، پرستوسازان، دولت باتفنگ و… یاد می‌کنند. تا مبادا این گفتمان در ذهن و روح فرایندهای اجرایی کشور جاری و ساری شود.

و این در حالی است که مردم ایران، امروز کارنامه سوم خرداد و دوم خرداد را به رأی‌العین مشاهده می‌کنند و مشغول مقایسه آنها هستند.

که «سوم خرداد» چگونه امنیت و عزت و آبرو به ارمغان می‌آورد اما دوم خرداد...

(«تیتر» این اپیزود، برگرفته از جمله منتشر شده در حساب توییتری یک کاربر فضای مجازی است)

***

کشف اسناد تقلب انتخابات ۸۸ در «اینترنت»!

از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»/ کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!

«علی شکوری‌راد»، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و دبیر کل حزب اتحاد ملت به تازگی طی اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد (ارگان این حزب) آنها را منتشر کرد، گفته است:

«محاکمه و دفاعیات محمدرضا خاتمی در دادگاه موجب شد باور به وقوع تقلب در انتخابات ۸۸ زنده و فراگیر شود. به‌نظر می‌رسد دادگاه نمی‌خواهد به ادعای تقلب رسیدگی کند و به همین دلیل نه به عدد و رقم ورود و نه شهود را دعوت کرد.»

او می‌افزاید: زود، تند، سریع دلیل می‌خواهند و تا دلیل اقامه می‌شود می‌گویند: ساکت!

*خاتمی پس از آن به دادگاه فرا خوانده شد که طی اظهاراتی در یک مصاحبه ویدئویی در سال گذشته، اظهار کرد که در انتخابات سال ۸۸، بیش از ۸ میلیون تقلّب رأی وقوع یافته است! [۱]

او به دادگاه فرا خوانده شد تا ادعای خود را اثبات کند. که البته هم‌اینک دفاعیات او تمام شده و منتظر صدور حکم است.

شنیده‌هایی که از متن دادگاه وی وجود دارد، اینست که استنادات خاتمی به برخی گفته‌های حاوی اشتباه یا تناقض برخی مسئولان امر در سال ۸۸ است که این گفته‌ها عموماً با سرچ در اینترنت به دست آمده‌اند.

اشتباهاتی در اینترنت که خاتمی را به بروز ۸ میلیون تقلب در سال ۸۸ دلالت کرده است!

مع‌الوصف شخص خاتمی و اصلاح‌طلبان بهتر از هرکسی می‌دانند که این حرف‌ها هرگز حرف‌هایی محکمه‌پسند محسوب نمی‌شود و هیچ دادگاهی به صرف چند شنیده و چند مصاحبه، نمی‌تواند آرای خوانده شده و اثبات شده مردم را مخدوش اعلام کند.

به سخن دیگر اینکه خاتمی اساساً سند متقنی مبنی بر بروز تقلّب در اختیار ندارد و شانتاژ صورت گرفته از طرف شکوری‌راد نیز صرفاً از همین رو صورت می‌گیرد تا بلکه از این نمد کلاهی برای اصلاح‌طلبان بافته شود.

در اشاره به ادعاهای خاتمی و دوستان او در مخدوش اعلام کردن انتخابات سال ۸۸ و معارضه با نظام اسلامی بیان چند نکته ضروریست:

۱_ واضح و مبرهن است که اگر اصلاح‌طلبان دلیل متقن و سند معینی مبنی بر بروز تقلب در انتخابات سال ۸۸ داشتند، در همان سال ۸۸ این سند را ارائه می‌کردند نه اینکه آنرا به ۱۰ سال بعد وا بگذارند.

۲_ بهتر بود محمدرضا خاتمی پیش از طرح این ادعا، هماهنگی بیشتری با برادر خود (محمد خاتمی) و ایضا با افرادی مثل سعید حجاریان، محمد عطریانفر، محمدعلی ابطحی، مصطفی تاجزاده و سایر اصلاح‌طلبان ستادی که تأکید مؤکد داشته‌اند در سال ۸۸ تقلبی صورت نگرفته است [۲]، می‌داشت تا ادعاهای او در دادگاه اخیر، باعث بروز تناقض میان جوانان اصلاح‌طلب نشود.

۳_ یکی از واضح‌ترین سؤالاتی که خاتمی و دوستان او بایستی درباره ادعای اخیر تقلب ۸ میلیونی در انتخابات سال ۸۸ به آن پاسخ بدهند این است که اولاً آنها با علم به وقوع تقلب تأثیرگذار در یک انتخابات چگونه به خود اجازه دادند در انتخابات بعدی، همان نظام متقلب! را به رسمیت بشناسند، نه یک دوره بلکه چند دوره در انتخابات‌های بعدی شرکت کنند و حتی در شب انتخابات نیز اعلام کنند که ما تضمین روحانی هستیم. [۳]

و ثانیاً خاتمی این تناقض را چطور پاسخ می‌دهد که آن نظام متقلّبی که سبب‌ساز بروز ۸ میلیون تقلّب در یک انتخابات شده است چرا در انتخابات‌های قبلی و بعدی افلیج بود و کاری نکرد تا اصلاح‌طلبان به قدرت نرسند؟ (اما گویا افلیج بودن او در حدی بوده است که بیشترین زمان حضور در قدرت اجرایی کشور طی ۴۰ سال گذشته مربوط به اصلاح‌طلبان و جریان چپ بوده است!)

از طرفی این نظام متقلّب چرا قدرت دفاع از خود را ندارد و به معارضین خود اجازه می‌دهد که اینگونه پرچم مخالفت بردارند و به راحتی آب خوردن، بزرگترین حقایق را نیز منکر شوند؟

این سؤالات به روشنی نشان می‌دهد که ادعای خاتمی و چند اصلاح‌طلب معمّری که پیرامون او جمع شده‌اند، به لحاظ فلسفی، یک نمایش سریع‌الانقضا بیشتر نیست و از آتش آن آبی برای اصلاح‌طلبان گرم نخواهد شد.

چون هیچ عقل سلیمی از چپ‌ها نمی‌پذیرد که همزمان در انتخابات شرکت کنند، جزو اصلی‌ترین اعضای هیئت حاکمه دولت باشند و اعلام کرده باشند که ما تضمین رئیس‌جمهور هم هستیم اما مدعی متقلّب بودن نظام اسلامی در انتخابات هم باشند!

ماجرای خاتمی و اتهامات او به نظام اسلامی همچنین در حالی است که او به جای این کارهای سبک، می‌بایست ممنون نظام اسلامی در برخورد با شخص او، با برادر او و با دوستان او باشد که چگونه با سماحت و بزرگواری رهبری فرزانه انقلاب، از خیانت و تقلای آنها برای براندازی نظام اسلامی و سر دادن شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» در کف خیابان‌ها گذشت شد.

می‌توانید متن صحبت‌های نماینده دادستان در دادگاه محمدرضا خاتمی را نیز در اینجا بخوانید.

***

اعترافات مهم سخنگوی حزب اعتماد ملی:

ما ناکارآمدیم و مردم کناره‌گیری ما را می‌خواهند

از آن دوم خرداد تا این «سوم خرداد»/ کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان اظهار کرده است:

«گرچه اقلیت هستیم، اما مردم برای این به میدان نیامده‌اند که ما را عضو شورای شهر و مجلس کنند که فقط جریان مقابل به این پست‌ها و دستگاه‌های اجرایی وارد نشود. گرچه این هدف در درون آن مستتر بوده، اما آنچه مردم از ما می‌خواهند این است که اگر نمی‌توانیم در اجرا موفق باشیم یا باید همواره بر مطالبات مردم تاکید کنیم یا از مقام خودمان کناره‌گیری کنیم.»

او می‌افزاید: اگر آقای روحانی با مردم صادق بود به شعارهایی در جهت مطالبات مردم داد و هیچ‌یک را انجام نداد، عمل می‌کرد. آقای روحانی حتی از طرح برخی مطالبات سیاسی اجتناب کرد. گرچه چندی است که خود نیز اظهار می‌دارد که اختیار کافی ندارد. اگر دولت و رئیس دولت اختیار ندارد چه بهتر که صادقانه به مردم اعلام کند و از مسئولیت خود کناره‌گیری کند. حداقل مردم بدانند که مسئولان آنها صادق هستند و در انتخابات بعدی اشتباه نکنند. [۴]

*گرامی‌مقدم حقایق مهمی از جمله در اقلیت بودن و ناکارآمدی اصلاح‌طلبان و خواست مردم مبنی بر نبودن این جریان خاص سیاسی را بر زبان جاری کرده است که جای تأملات بسیاری دارد.

ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

***

1_ https://fararu.com/fa/print/379276

2_ https://tn.ai/114430

3_ https://www.isna.ir/news/96021206977/

4_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/260992

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...