ماه دوم بارداری، چطور میگذرد؟


ماه دوم بارداری، چطور میگذرد؟

امروز ماه اول همراهی تو و جنین تمام شده و قرار است وارد ماه دوم بارداری بشویم.

امروز ماه اول همراهی تو و جنین تمام شده و قرار است وارد ماه دوم بارداری بشویم.

هفته پنجم
جنین: این دلبر ما که تا هفته گذشته از یک دانه برنج هم کوچک‌تر بود، همچنان کوچک است اما قلب، مغز، نخاع، عضلات و استخوان‌هایش شروع به رشد کرده‌اند. جفت که وظیفه تغذیه جنین نازنین را به عهده دارد هم در حال رشد است. همین طور کیسه آمینوتیک که محیط گرم و ایمن برای جنین فراهم می‌کند. در همین کیسه است که کودک به راحتی حرکت کرده، رشد می‌کند و به کیف کردنش ادامه می‌دهد. بند ناف شبیه یک طناب است که بدن کودک را به مواد موجود در خون تو متصل می‌کند قشنگ است نه؟ یک نفر از جان تو از خون تو و از وجودت تغذیه کند و تو در تمام این مدت از او تشکر کنی به خاطر به وجود آوردن این حس در تو. عاشقانه برایش شعر بخوانی و با او حرف بزنی.
مادر جنین: در این مرحله احتمالاً مشکوک به بارداری می‌شوی. همچنین ممکن است متوجه علائم اولیه بارداری بشوی. علائمی نظیر:
حالت تهوع که به آن بیماری یا تهوع صبحگاهی می گویند؛ اگرچه ممکن است در هر ساعتی از روز این حالت در تو ایجاد شود.
احساس سوزش و درد در سینه و تیره شدن سر سینه.
احساس خستگی بیشتر از حالت معمول.
میل به بیشتر غذا خوردن یا اصطلاحاً ویار به خوردن یک سری خوراکی‌ها.
به محض آن که متوجه بارداری شدی باید با پزشک متخصص خود مطرح کنی و به نحوه‌ای صحیح با مراقبت‌های اولیه بارداری آشنا شوی. انجام چک آپ های پزشکی و مراجعه منظم به پزشک یک قدم مهم و ضروری برای داشتن دوره بارداری سالم و درنتیجه یک جنین سالم، به حساب می‌آید.
خوردن غذاهایی که طبخ آن به خوبی انجام شده باشد. اگر سبزیجات به صورت خام مصرف شوند حتماً باید ضدعفونی شوند.
حالت تهوع و ورم اندام‌ها نیز طبیعی است.
یادت باشد که استفاده از مواد شوینده قوی و سفید کننده‌ها مخصوص این دوران نیست.
آزمایشاتی که در این هفته مهم هستند:
آزمایش خون، کمبود آهن، بررسی عفونت‌های دستگاه ادراری و آزمایش ادرار به منظور بررسی قند خون و تعیین سطح گلبول‌ها.

هفته ششم
جنین: کودک پاکمان مانند یک گیاه در گلدان دارد رشد می‌کند. چشم‌ها و اندام‌هایش در حال شکل گرفتن و کامل شدن هستند. حتی در طی یک سونوگرافی ممکن است پزشک ضربان قلب او را نیز بشنود.
دست و پای او به شکل برآمدگی کوچک است. با تولید و رشد سلول‌های ماهیچه‌ای، کودکمان شروع به تکان دادن ریز اندام‌ها می‌کند اما این حرکات فعلاً قابل حس کردن توسط مادر نیست.
بین روزهای ۱۷ تا ۵۶ کودک در آسیب پذیر ترین حالت ممکن قرار دارد و هرچیزی می‌تواند رشد طبیعی او را تحت تأثیر قرار دهد. پس مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک متخصص بسیار حائز اهمیت است. دلبر نازنینمان حساس و آسیب پذیر است.
مادر جنین: ممکن است کمی وزنت بالا رود یا حتی اگر حالت تهوع شدید داشته باشی شاید وزن از دست بدهی، این حالت طبیعی است. احتمالاً ممکن است متوجه تغییراتی در بدنت بشوی. مثلاً لباس‌های چسبان از ناحیه کمر، پا و سینه کمی به تو تنگ شود. به راحتی با یک معاینه لگن توسط پزشک، او متوجه تغییر سایز رحم تو می‌شود.
عادت‌های صحیح زندگی کردن را هر روز ادامه بده. عادت‌هایی نظیر: غذای سالم با حجم کم اما مقوی، ورزش‌های دوران بارداری، مصرف ویتامین‌های لازم و … .
اگر سیگار می‌کشی یا الکل مصرف می‌کنی حتماً در طی این مدت باید متوقف شود. یادت باشد که بدن جنین مان به خون تو متصل است.
تقریباً در همین هفته‌هاست که تغییرات هورمونی، خود را نشان می‌دهند مثلاً در قالب تغییرات خلق خو. به نوعی می‌توان گفت این سفر زیبای زندگی از الان به طور علنی آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری