چین می‌تواند با جهانی کردن یوآن،‌ دلار را به چالش بکشد


چین می‌تواند با جهانی کردن یوآن،‌ دلار را به چالش بکشد

رئیس سابق بانک گلدمن ساکس آمریکا اعلام کرد، تنها راهی که می‌تواند به سلطه همیشگی دلار به عنوان ارز غالب جهانی پایان دهد، ایجاد یک جایگزین بلندمدت برای آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جیم اونیل، رئیس سابق بانک گلدمن ساکس آمریکا طی مصاحبه‌ای گفت: تنها راهی که می‌توان شرایط کنونی سلطه دلار بر بازار جهانی به عنوان ارز قالب را تغییر داد، ایجاد یک جایگزین بلندمدت برای آن است.

وی گفت: یکی از این گزینه‌ها این است که چین می‌تواند نقش یوآن را بر بازار جهانی گسترش دهد.

اونیل افزود: ممکن است برخی افراد بگویند که بهترین سلاح برای چین فروش اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت مالکیت این کشور است، اما من می‌گویم این مسئله به سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها آسیب خواهد زد.

به گفته این کارشناس بین‌المللی، کاهش ارزش یوآن می‌تواند اطمینان سرمایه‌گذاران را کاهش داده و من فکر نمی‌کنم کاهش ارزش این ارز در شرایط کنونی منطقی باشد.

اونیل معتقد است، چین می‌تواند هم اکنون بر افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان تمرکز کرده تا بتواند جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کند.

این کارشناس ادامه داد: مصرف داخلی چین هم اکنون 40 درصد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود و این در حالی است که این رقم در آمریکا 70 درصد است.

اونیل ادامه داد: طی 10 تا 20 سال آینده مصرف کنندگان آمریکایی نخواهند توانست سهم خود را از تولید ناخالص داخلی این کشور حفظ کرده، اما از آن طرف سهم مصرف کنندگان چینی از تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد یافت.

وی پیش‌بینی کرد: چین به همراه سه کشور برزیل، روسیه و هند آینده اقتصاد جهان را شکل خواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403