واکنش کنگره آمریکا به تنش‌زایی اخیر با ایران


سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا بعد از جلسه شب گذشته با رئیس‌جمهور این کشور درباره ساقط شدن پهپاد آمریکایی در جنوب ایران، گفتند که ترامپ خواستار جنگ نیست.

واکنش کنگره آمریکا به تنش‌زایی اخیر با ایران
با شدت گرفتن اظهارات ضد ایرانی در جمع مقامات کاخ سفید درپی ساقط شدن یک فروند پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعضای کنگره آمریکا درباره تنش‌زایی‌های واشنگتن و اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کردند.

مقامات کاخ سفید بامداد امروز (جمعه) جلسه محرمانه‌ای را در محل کنگره ایالات متحده با سناتور‌ها و قانونگذاران آمریکایی برای بررسی تحولات جنوب ایران و هدف قرار گرفتن پهپاد خود برگزار کردند. برخی منابع می‌گویند که در آن جلسه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از آمادگی برای حمله تلافی‌جویانه صحبت کرده، اما بعد از مشورت با اعضای کنگره منصرف شده است.

صحبت‌های ترامپ درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران، با واکنش تند و نگرانی تعدادی از سناتور‌ها و نمایندگان آمریکایی روبه‌رو شده و تاکید کردند که این افدام به نفع هیچکس نیست.

روز گذشته (پنجشنبه) روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا در نشست خبری بعد از این جلسه توضیح داد: «به رئیس‌جمهور گفتم که این درگیری‌ها باعث افزایش تنش‌ها می‌شود. رئیس‌جمهور شاید نخواهد بخاطر این مورد وارد جنگ شود، اما نگران هستیم که پای او و دولتش با یک اشتباه به جنگ شوند».

سناتور «کریس مورفی» ترامپ مقصر تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران دانسته و در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «نقطه‌ای که امشب با ایران به آن رسیدیم، انتخاب دونالد ترامپ بود. او تنش‌زایی را بر دیپلماسی ترجیح داد، بدون اینکه بداند چگونه از گردابی که به‌راه انداخته بیرون برود».

واکنش کنگره آمریکا به تنش‌زایی اخیر با ایران
نمایی از پهپاد RQ_۴ در پایگاه آمریکایی‌ها

«تولسی گابارد» نماینده ایالت هاوایی در کنگره آمریکا با انتشار پیام ویدئویی خطاب به ترامپ گفت: «راهبرد شما در برابر ایران حاصل مشورت‌های بیمارگونه و کوته‌بینانه بوده است. همین الان مسیر را تغییر دهید. قبل از آنکه خیلی دیر شود به توافق هسته‌ای ایران باز گردید. غرور و محاسبات سیاسی خود را به خاطر کشور کنار بگذارید. کار درست را انجام دهید».

سناتور «جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که اتفاقا هم‌حزب ترامپ نیز هست، به شبکه «الجزیره» گفت: «رئیس‌جمهور خواستار جنگ با ایران نیست. کنگره هم چنین چیزی را نمی‌خواهد. مردم آمریکا هم نمی‌خواهند. البته ما رئیس‌جمهوری داریم که به دفاع از منافع آمریکا بسیار متعهد است».

سناتور «ریچارد بلومنتال» ضمن ابراز نگرانی از اینکه هر اشتباه محاسباتی از سوی آمریکا می‌تواند منجر به درگیری نظامی تمام‌عیار شود، هشدار داد: «نگرانی من از خطر اشتباه محاسباتی و تنش‌زایی فاجعه باری است که می‌تواند درپی داشته باشد».

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز بعد از جلسه‌ای که با ترامپ و مقامات کاخ سفید داشت تاکید کرد: «ضروری است که ما کاملاً با متحدانمان در تعامل باشیم و این را بدانیم که با یک دشمن مسئول طرف نیستیم و هر آنچه در توان داریم را برای تنش‌زدایی به کار بگیریم.»

سناتور «باب منندز» با اذعان به اینکه کارزار فشار حداکثری تیم ترامپ بی‌نتیجه بوده، به خبرنگاران تصریح کرد: «فشار حداکثری باید برای یک نتیجه باشد. نتیجه آن نیز یک دستاورد دیپلماتیک و بازگرداندن ایران به میز مذاکره است. لکن این چیزی نیست که من می‌بینم. از چیزی که از دولت می‌دانم، فشار حداکثری مانند یک بخارپز است که بدون هیچ مجرای خروجی به‌زودی منفجر می‌شود».

«الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تاکید بر اینکه هرگونه تصمیم برای اقدام نظامی علیه ایران به تصویب کنگره نیاز دارد، توضیح داد: «امیدوارم که دولت مسیر حرکت تنها (بدون تصویب کنگره) را انتخاب نکند و با متحدان و کنگره همکاری کند».

سناتور «لیندزی گراهام» که یکی از اعضای ضد ایرانی مجلس سنای آمریکا است، در اظهاراتی تندتر از بقیه همکاران خود مدعی شد: «آن‌ها (ایران) در حال آزمودن آمریکا هستند... آن‌ها باور ندارند که ما اراده‌ای برای مبارزه داریم. اما اگر روزی چنین چیزی را باور کنند، همه چیز آرام می‌شود».

برای مشاهده اینفوگرافیک و خصوصیات پهپاد ساقط‌شده آمریکایی به این صفحه مراجعه کنید.

واکنش کنگره آمریکا به تنش‌زایی اخیر با ایران
گراف حرکت پهپاد آمریکایی که نشان می‌دهد در منطقه کوه مبارک به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است

سناتور «برنی سندرز» نیز در صفحه شخصی توئیتر خود با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ نوشت: «برای سیاستمداران کاری ندارد که روی میز بکوبند و از قدرتشان بگویند. اما فرزندان میلیارد‌ها نیستند که در جنگ با ایران کشته خواهند شد، بلکه فرزندان طبقه کارگر (کشته می‌شوند). ما باید به‌صورت دیپلماتیک این بحران با ایران را حل کنیم، نه جنگ».

«ایلهان عمر» نماینده کنگره آمریکا نیز از مردم این کشور خواست تا درخواست‌هایی مبنی بر عدم ورود به جنگ با ایران به کنگره و کاخ سفید ارسال کنند و تاکید کرد: «به سران (آمریکا) بفهمانید که جنگ با ایران فاجعه‌بار خواهد بود».

سناتور «الیزابت وارن» که نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ نیز هست، با مقصر دانستن ترامپ در بروز بحران کنونی با ایران، توضیح داد: «سیاست خارجی بی‌پروای او از طریق توئیتر فقط اوضاع را بدتر می‌کند... نیاز داریم که تنش‌ها را کاهش دهیم. اجازه ندهید سوداگران جنگ در این دولت، ما را به درگیری (با ایران) بکشانند».

وارن همچنین با انتقاد از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گفت: «دونالد ترامپ وعده داد نیرو‌های ما را به خانه برگرداند. او از توافقی خارج شد که فعال و مفید بوده و در عوض بحران بی‌سابقه دیگری را آغاز کرد. هیچ توجیهی برای تشدید این بحران وجود ندارد، ما باید از آستانه جنگ عقب بنشینیم».

«برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران نیز ضمن درخواست از تهران برای استفاده از روش دیپلماسی به‌جای اقدام نظامی، گفت: «دیپلماسی ما قبول نمی‌کند که ایران از نیروی نظامی (علیه ما) استفاده کند بلکه ایران باید با رویکرد دیپلماتیک ما به روش دیپلماتیک برخورد کند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت