اشتباه مرسی تغییر ماهیت انقلاب ضداسرائیلی مصر بود/عشایر چرام مورد بی مهری قرار گرفته اند


اشتباه مرسی تغییر ماهیت انقلاب ضداسرائیلی مصر بود/عشایر چرام مورد بی مهری قرار گرفته اند

افشار گفت: مرسی به جای اتحاد با کشورهای اسلامی و تکیه بر مردم، به سمت دوستی با آمریکا و رژیم صهیونیستی رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «حجت الاسلام قاسم افشار» ظهر امروز (۳۱ خرداد) در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ارتحال امام (رحمت الله علیه) فرمودند:«هر جا آمریکایی‌ ها پا گذاشتند، یا جنگ شد، یا برادرکشی شد، یا فتنه شد، یا استثمار شد، یا استعمار شد، یا تحقیر شد؛ قدم آمریکایی‌ ها قدم نامبارکی است.

امام جمعه چرام اعتماد به آمریکا را عجیب دانست و اظهار داشت: این اعتماد سرنوشت های مشابهی را برای انسان ها به بار می آورد.

وی با اشاره به اینکه در این دهها سال گذشته شخصیت هایی مثل عرفات، قذافی، مرسی و ... به آمریکا اعتما کرده و سرنگون شدند، گفت: در دوران مشروطه مصدق به پشت گرمی ملت ایران و علمایی مثل مرحوم کاشانی علیه استبداد و استعمار برخاست و نهضت ملی را ایجاد کرد.

افشار ضمن تاکید بر اینکه اعتماد به آمریکا و خوشبینی موجب شد با کودتای آمریکایی ها دولت مصدق سرنگون و رضاخان میرپنج را به حکومت نشاندند، اضافه کرد: مرسی نخستین منتخب مردم مصر پس از انقلابشان و امید تازه اسلام‌گراها در مصر بود.

خطیب جمعه چرام خاطرنشان کرد: مرسی به جای اتحاد با کشورهای اسلامی و تکیه بر مردم، به سمت دوستی با آمریکا و رژیم صهیونیستی رفت.

وی یادآور شد: آمریکا هم از پشت به او خنجر زد و زمینه سقوط مرسی را فراهم کرد تا اینکه در زندان از بین رفت.


افشار ادامه داد: از بیداری اسلامی و پیروزی انقلاب مردمی مصر، مرسی و همراهانش در اخوان المسلمین بر این باور بودند که برای عبور از بحران‌ های اقتصادی و سیاسی و… پسا انقلاب در مصر، تنها گزینه، اعتماد به آمریکا و سعودی است، تا ضمن عبور از بحران، امکان خنثی‌ سازی کودتاها را نیز داشته باشند.

امام جمعه چرام ابراز داشت: اما در حدود یک سال و اندی با کودتای آمریکایی _ سعودی، او و رهبران انقلاب دستگیر و انقلاب مصر بی نتیجه ماند.

وی با اشاره به اینکه محمد مرسی از همان ابتدای کار پایبندی کامل خود را به پیمان کمپ دیوید اعلام کرد، گفت: انور سادات نخستین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این کشور اقدام کرد.

افشار تاکید کرد: توافقنامه کمپ دیوید در زمان انور سادات رئیس جمهور مصر با موضوع صلح مصر با اسرائیل در سال ۱۹۷۸ میلادی حدود ۴۲ پیش به امضا رسید.

خطیب جمعه چرام تصریح کرد: اشتباه نخست مرسی این بود که ماهیت انقلاب ضد اسرائیلی مصر را تغییر داد، چرا که مردم مصر در جریان انقلاب و بهار اسلامی در سال ۲۰۱۱ میلادی به سفارت اسرائیل حمله و این سفارتخانه را تسخیر کردند و با این اقدام، ماهیت انقلاب خود را به جهانیان نشان دادند.

وی با بیان اینکه مرسی در دوران ریاست جمهوری خود مشی متفاوتی در پیش گرفت، گفت: محمد مرسی در نامه‌ ای معروف به رئیس‌ رژیم صهیونیستی شیمون پرز، خود را «دوست وفادار پرز» خواند! مرسی در این نامه، برای صهیونیست‌ ها آرزوی رفاه، شکوفایی و آسایش کرده و در پایان نامه خود آورده بود: «محمد مرسی دوست وفادار شما».

افشار با اشاره به مهم ترین اشتباه مرسی، عنوان کرد: مهم ترین‌ اشتباه مرسی را می‌ توان اعتماد به مثلث شوم عبری، عربی و آمریکایی دانست.

امام جمعه چرام خاطرنشان کرد: «محمد مرسی» به جای اتکا به ملت و ادامه همان روش و منش انقلابی، خود به بیگانه اعتماد کرد.

وی با ذکر این سوال که ممکن است پرسیده شود، اگر مرسی این اندازه در خدمت آمریکا، اسرائیل و سعودی بوده، چرا قربانی‌ شد؟، اظهار داشت: در درجه نخست باید گفت «مرسی» برآمده از جریان «اخوان المسلمین» بود که بر اسلام سیاسی تاکید دارد و در صورت تبدیل شدن مدل اخوان به یک الگوی موفق در منطقه، یک «پتانسیل تهدید علیه آمریکا» شکل می‌ گرفت.

افشار ادامه داد: در کنار اسلام سیاسی شیعی ایران اسلامی منافع آمریکا را در منطقه تهدید کند، نمونه دیگری که به آمریکا اعتماد نکرد، رئیس جمهور سوریه بود .

خطیب جمعه چرام با اشاره به اینکه بشار اسد، مثل پدرش حافظ اسد به انقلاب اسلامی اعتماد داشت، اضافه کرد: در همان آغاز غائله سوریه، با ارتباط بیشتر و بهتر با جمهوری اسلامی در حالی که بسیاری از شهرهای سوریه سقوط کرده بود، دستور ایستادگی گرفت.

وی با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی با تحهیز داعش، النصره و سایر گروه های تروریستی شکست خورد، گفت: بشار اسد با نسخه مقاومت ماند، اما مرسی با نسخه تسلیم سقوط کر؛ اینکه قرآن می گوید: «وَلا تَرکَنوا اِلَی الذین ظَلَموا فَتَمَسَّکُمُ النّار» اعتماد نکنید به ظالمین، یک نسخه شفابخش برای همه عصرها و مکان هاست. و هر کس اعتماد به شیاطین انسی نکند قطعا پیروز خواهد شد.

افشار در ادامه با بیان اینکه سیاست دولت ها در جمهوری اسلامی توجه ویژه به عشایر بوده، ابراز داشت: چون عشایر مرزداران و تامین کننده بخشی از نیازهای مردم شهر هستند، امام (رحمت الله علیه) با شناخت درست، در اهمیت این قشر با صفا و زحمت کش فرمودند «عشایر ذخایر انقلاب هستند».

امام جمعه چرام گفت: علیرغم این همه اهمیت، اما در شهرستان چرام عشایر در بعضی از مناطق مورد بی توجهی اداره امور عشایر استان و شهرستان قرار گرفته و توجه کافی صورت نمی گیرد .

وی خاطرنشان کرد: چرا جاده های عشایری شهرستان ما برای عشایر تسطیح و آماده نمی شوند؟، چرا قبل از فصل کوچ، اداره امور عشایر به فکر جاده های عشایر نیستند؟ و اکنون باید شاهد گلایه های این عزیزان باشیم .

افشار اذعان کرد: بعد از ۴۰ سال از انقلاب عزتمند جمهوری اسلامی، وقت آزمون و خطای مسئولان برای مردم نیست.

امام جمعه چرام گفت: آقایان مسئول با برنامه ریزی صحیح برای عشایر شهرستان چرام، خدمت گذاری به عزیزان را در دستور کار قرار دهید تا مشمول دعای خیر مردم قرار گیرید.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید