به گزارش افکارنیوز،

در دوران باشگاه‌های دولتی و شبه دولتی، نقش مربی در باشگاه‌ها فراتر از همیشه شده است. در استقلال ، تمام قهرمانی‌های لیگ برتری این تیم به نام امیر قلعه‌نویی خورده و پرسپولیس هم تقریبا تمام افتخارات یک دهه اخیرش را با برانکو بدست آورده است. با رفتن برانکو، پرسپولیسی‌ها نگرانند دوران طلایی باشگاه‌شان هم به پایان برسد. سرنوشتی که مرور چند تیم مشابه در دهه‌های اخیر، نشان می‌دهد با انتخاب‌های درست قابل تغییر است.

اخبار ورزشی- یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال ایران قبل از لیگ برتر ، پرسپولیس استانکو بود. پرسپولیسی‌ها با استانکو، دو بار قهرمان لیگ برتر شدند و بعد از سال‌ها، چهره قدیمی‌شان را پس گرفتند. پرسپولیس در دوران برگزاری لیگ تهران، کمتر از استقلال قهرمان شده بود و از آخرین قهرمانی‌شان در لیگ سراسری کشور هم 20 سال می‌گذشت. استانکو دو بار پیاپی، پرسپولیس را قهرمان کرد و جدایی او، اتفاق تلخی برای سرخپوشان محسوب می‌شد. با این حال، آن‌ها بدون استانکو هم توانستند مسیرشان را ادامه دهند. پرسپولیس فصل بعد از جدایی استانکو بخاطر اردوهای ملی از لیگ کنار کشید و سپس، دوباره دو فصل پیاپی با علی پروین قهرمان شد. یکی از این قهرمانی‌ها، دوگانه لیگ و حذفی را برای اولین بار به کلکسیون پرسپولیس اضافه کرد.

در لیگ برتر هم قبل از پرسپولیس برانکو، سپاهان موفق‌ترین دوران چند ساله را در لیگ برتر داشت. سپاهان قلعه‌نویی، لیگ نهم و دهم بی‌رقیب قهرمان لیگ برتر شد. لیگ یازدهم، قلعه‌نویی بخاطر اختلاف با مدیران باشگاه اصفهان را ترک کرد و تعداد زیادی از ستاره‌های تیم مثل مهدی رحمتی ، احسان حاج‌صفی، هادی عقیلی و خسرو حیدری به دلایل و بهانه‌های مختلف تیم را ترک کردند. با این حال سپاهان فصل بعد هم با وجود شروع نه چندان خوب با بوناچیچ، به کمک کرانچار به قهرمانی لیگ برتر رسید. لیگ دوازدهم که ستاره‌های بیشتری از سپاهان جدا شدند، آن‌ها به قهرمانی جام حذفی رسیدند و لیگ چهاردهم، این بار با فرکی قهرمان شدند. سپاهان طی یک دوره 6 ساله، با سه مربی مختلف 4 قهرمانی لیگ و یک قهرمانی حذفی بدست آورد.

رفتن برانکو هم، می‌تواند ضربه بزرگی به پرسپولیس و عمارت قهرمانی آن‌ها بزند. با این حال در حال حاضر که جدایی او قطعی شده موضوع مهمتر از رفتن این مربی، مسیر آینده پرسپولیس است. مسیری که می‌تواند مثل دوران طلایی پرسپولیس و سپاهان در سال‌های گذشته، با یک مربی جدید هم ادامه پیدا کند یا با انتخاب‌های اشتباه، در همین نقطه متوقف شود.