تخت روانچی: براساس ماده 51 منشور ملل متحد پهپاد آمریکا را سرنگون کردیم


تخت روانچی: براساس ماده 51 منشور ملل متحد پهپاد آمریکا را سرنگون کردیم

تخت روانچی گفت ما به دنبال جنگ نیستیم اما نمی توانیم نسبت به تجاوز به سرزمین مان در دریا‏، زمین و هوا بی تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از نیویورک؛ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل از کشورمان دفاع کردیم.
مجید تخت روانچی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما در سازمان ملل افزود بعد از تجاوز پهپاد آمریکایی به فضای جمهوری اسلامی ایران، ما نامه ای را به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت فرستادیم.
وی افزود در این نامه ادله حقوقی جمهوری اسلامی برای اثبات این اقدام تجاوزکارانه و تحریک کننده آورده شده است.
تخت روانچی‌ گفت طبق مفاد ذیربط منشور ملل متحد تاکید کردیم پس از اخطارهای رادیویی به پهپاد آمریکایی که با بی توجهی همراه شد، ما متوجه شدیم این پهپاد وارد فضای جمهوری اسلامی شده است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد پس از اخطار و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد که حق دفاع مشروع کشورها از خود را بیان کرده است ما به ساقط کردن این پهپاد اقدام کردیم.
تخت روانچی افزود به دبیرکل نوشتیم ما به دنبال جنگ نیستیم اما نمی توانیم نسبت به تجاوز به سرزمین مان در دریا ‏، زمین و هوا بی تفاوت باشیم.
وی گفت از جامعه بین المللی می خواهیم که اقدامات لازم را صورت دهد تا جلوی این گونه تخلفات آمریکا و اقدامات غیر قانونی آمریکا گرفته شود‌.
تخت روانچی اضافه کرد ما نامه را به دبیرکل فرستادیم و این نامه در دبیرخانه سازمان ملل بررسی می شود و در گفت و گو های آینده با مقامات سازمان ملل آن را دنبال خواهیم کرد. چون یک موضوع جدی برای ماست و نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم و براساس منشور ملل متحد از حق خود دفاع خواهیم کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت ما به طور مشخص مختصات نقطه ای که این پهپاد هدف حمله قرار گرفته آورده ایم که کاملا مشخص است در فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل درباره پهپاد ساقط شده آمریکا
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه ای به گوترش دبیرکل این سازمان، اعلام کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده اند.
مجید تخت روانچی طی این نامه که نسخه ای از آن برای رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیز ارسال شده، اعلام کرده است: این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد آمریکایی و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده 51 منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.
در این نامه با اشاره به این که اقدام آمریکا نقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد بویژه بند 4 ماده 2 منشور ملل به شمار می آید و مسئولیت بین المللی آمریکا را در پی دارد، به شدیدترین لحن ممکن محکوم شده است.
روانچی با بیان اینکه کشورمان در پی جنگ نیست، اعلام کرده است در عین حال ایران حق مسلم خود را برای اتخاذ هرگونه اقدام لازم در مقابل نقض سرزمین خود محفوظ می دارد و مصمم است قاطعانه از مرزهای هوایی، آبی و خاکی خویش دفاع کند.
وی همچنین اعلام کرد این نخستین اقدام آمریکا علیه کشورمان نیست و در موارد قبلی اعتراض ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، به این کشور اعلام شده است.
در این نامه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده است که آمریکا را وادار کنند به اینگونه اقدامات تحریک آمیز و غیرقانونی خود در منطقه حساس خلیج فارس پایان دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403