اثبات نظریات دکتر چمران پس از اتفاقات منطقه‌ای


اثبات نظریات دکتر چمران پس از اتفاقات منطقه‌ای

گروه سیاست و اقتصاد - یکی از همرزمان شهید چمران و کارشناس عالی مسائل منطقه‌ گفت: حوادثی که رخ داد ثابت کرد که این نظریه دکتر کاملا درست بود. زمانی که انقلاب اسلامی به حزب‌الله و حرکتی که سپاه پاسداران و نیروی قدس در آنجا انجام داد متصل شد و وقتی این ارتباط برقرار شد، این محور بزرگ به نام مقاومت که در حال حاضر حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند،...

اثبات نظریات دکتر چمران پس از اتفاقات منطقه‌ایبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد علی مهتدی، کارشناس عالی مسائل منطقه‌ای و همرزم شهید چمران در لبنان، شامگاه گذشته، 29 خرداد ماه، در مراسم گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور برخی از مسئولان کشوری و اساتید برگزار شد، با اشاره به موضوع گام دوم انقلاب و نقش بین‌المللی اساتید در تمدن سازی اسلامی اظهار کرد: این در حالی است که نباید در چنین جامعه‌ای اختلاف، ربا، دزدی، سرقت، دروغ و اینگونه مسائل وجود داشته باشد چرا که از منابع معنوی دور شده‌ایم و نیاز به اسوه داریم که این آسوگی را باید از چمران آموخت. او یک استاد دانشگاه، مخترع و دانشمند بود اما پیش از همه این‌ها او یک انسان مومن عارف بود که دنیا را سه طلاقه کرد.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران گفت: چه خوب است که ما خود را شبیه اسوه‌هایی مانند شهید چمران کرده و خویشتن را در راه خدمت به خدا وقف کنیم. البته که خداوند اینگونه افراد را خود انتخاب می‌کند اما وظیفه ما این است که کاری کنیم تا خدا ما را برای خدمت به خود، دوری از دنیا و خلق خود انتخاب کند.
این کارشناس عالی مسائل منطقه بیان کرد: من تاکید می‌کنم که دکتر چمران را به عنوان یک عارف، عاشق و فردی که همه چیز خود را در راه عقیده و جهاد گذاشته و عاشق ائمه(ع) است و چه خوب است که ما هم در چنین شرایطی اینگونه افراد را داشته باشیم. از این رو ما مسئولان نیز باید از این اسوه پیروی کنیم و یاد این اسوه را بزرگ بداریم.
وی گفت: من این توفیق بزرگ را داشته‌ام که چند سالی در لبنان در خدمت شهید چمران و امام موسی صدر باشم و این مساله باعث شد تا نمونه انسان کامل را ببینم. انسان‌هایی که دنیا را سه طلاقه کردند و به نوعی خود را وقف خدمت به خدا، دین و خلق خدا کردند. اینگونه انسان‌ها را در دنیا کمتر می‌توانیم بیابیم که برای همه دوره‌ها و به همه لحاظ برای مردم یک کشور اسوه باشند. به ویژه در شرایطی که در حال حاضر قرار داریم به چنین اسوه‌ها و در حقیقت به چمران‌هایی نیاز داریم و همانطور که امام فرمودند هنر مردان خدا این است.
مهتدی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب در ستاد جنگ‌های نامنظم صدها نفر از شاگردان دکتر چمران در لبنان که جوانان مومن و جنگ دیده بودند را به این ستاد در اهواز آوردیم و این جوانان علاوه بر اینکه هم به بسیجیان ما آموزش نظامی می‌دادند، خود نیز در جبهه شرکت داشتند و چند نفری هم در این راه به شهادت رسیدند و در نزدیکی مزار دکتر چمران در قطعه شهیدان به خاک سپرده شدند.
مقاومت، اجازه تصمیم گیری برای منطقه را به استکبار نخواهد داد
این کارشناس مسائل عالی منطقه با بیان اینکه من 40 سال مسائل منطقه، مسائل عرب و مسائل این منطقه را که قلب جهان اسلام است را از نزدیک دنبال کردم، عنوان کرد: ما در نقطه عطف بزرگی قرار داریم چرا که دنیا، منطقه و تمام معادلات نیز در حال تغییر و عوض شدن است و بالعکس سال‌های گذشته که قدرتمندان و استکبار برای منطقه، کشورهای عربی و اسلامی تصمیم گرفتند، این بار مقاومت است که تصمیم خواهد گرفت.
وی گفت: جبهه مقاومت و یا محور مقاومت از سواحل شرقی دریای مدیترانه گرفته تا جنوب لبنان و سواحل خلیج فارس، قوسی استراتژیک است که در حال حاضر در منطقه از قدرتی برخوردار شده که تهدیدکننده معادله منطقه بشمار می‌رود و ما می‌بینیم که همه قدرت‌های استکباری واتباع آن‌ها در حال عقب نشینی و دگرگونی هستند که این امر را می‌توان به عنوان تحولی مهم یاد کرد.
مهتدی عنوان کرد: حال این سوال پیش می‌آید که این اتفاقات از کجا شروع شد؟ در این خصوص باید گفت در سال 1982 ارتش صهیونیستی که لبنان را اشغال کرد، قرار بود پس از این کار، کل منطقه را به اشغال خود درآورد و اسرائیل بزرگ را تشکیل دهد. از همان ساعات اولیه ورود ارتش صهیونیستی به لبنان، شهید موسی صدر که نابغه برنامه ریزی برای مقاومت بود، به همراه شاگردان دکتر چمران مقاومت و عملیات را به صورت روزمره شروع کردند.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران با اشاره به اینکه این آموزش‌های عملیاتی را در سال‌های پیش از این اتفاقات دکتر چمران در زمان فقر و در زمانی که هیچگونه امکاناتی نبود به شاگردان خود ارایه داده بود، اظهار کرد: بنابراین در چنین وضعیتی مقاومت شروع شد و پس از 18 سال، یعنی در سال 2000، با فعالیت‌های بسیار ارزشمند و موثری که دکتر چمران انجام داد، منجر به فرار ارتش شکست ناپذیر اسرائیل از لبنان شد.
وی عنوان کرد: در واقع ما در لبنان مقاومتی به نام مقاومت لبنان نداشتیم و تنها مقاومت فلسطین داشتیم که متاسفانه منحرف شده بود و امام موسی صدر در مقابل یاسر عرفات مجبور شد که بگوید، شماها کسانی نیستید که قدس را آزاد کنید چرا که شرافت قدس به گونه‌ای نیست که آزاد شود مگر به دست مومنین. اکنون ما به زودی شاهد آزادی قدس به دست جوانان مومن خواهیم بود.
هم‌رزم شهید چمران خاطرنشان کرد: در سال 2000 رژیم صهیونیستی برنامه ریزی مهمی انجام داد که طبق این برنامه‌ریزی قرار بود حزب‌الله لبنان را نابود و از طرفی نیز رژیم سوریه را سرنگون کنند و سپس ایران مورد هدف قرار دهند و همه تجهیزات هسته‌ای ایران را نابود و ایران را وادار به تسلیم کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که امنیت استراتژیک و آینده اسرائیل در خطر است و برای تامین این امنیت بایستی انقلاب اسلامی ایران که به نوعی مانعی بزرگ بر سر راه آن‌ها بشمار می‎آمد، برداشته می‌شد و ما به یاد داریم که معجزه‌ای رخ داد و مقاومت در آن پیروز شد.
رژیم صهیونیستی همچنان آرزوی نابودی مقاومت را در دل دارد
مهتدی اظهار کرد: در واقع اشتباه آن‌ها این بود که گمان می‌کردند می‌توانند مقاومت را از بین ‌برند اما 33 روز طول نکشید و پس از این مدت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و هنگامی که با شکست مواجه شدند، چاره دیگری اندیشیدند و آن این بود که به سراغ سوریه رفتند. معتقد بودند که ارتش سوریه را ظرف یکی دو ماه نابود خواهند کرد اما اکنون پس از 8 سال از این اتفاق، ما شاهد این هستیم که سوریه همچنان مقاومت می‌کند و نتوانسته دشمنان را به آروزی خود برساند.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاور میانه در تهران عنوان کرد: پس از آن مجددا به سراغ یمن رفتند و تصور می‌کردند که ظرف چند روز این کشور را هم نابود خواهند کرد اما باز هم نتوانستند، موفق شوند. اکنون از این اتفاق 5 سال می‌گذرد و یمنی‌ها در نقطه‌ای قرار گرفتند و رژیم تجاوزگر عربستان سعودی را در شرایطی قرار دادند که نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.
کارشناس عالی مسائل منطقه‌ تصریح کرد: این مقاومت از جایی شروع شد که شهید چمران به صدها جوان آموزش‌ داد و اکنون ما به این مرحله از مقاومت رسیده‌ایم. در زمانی که شهید چمران پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت، تمام هدفش این بود تا انقلاب اسلامی را به شیعیان جنوب لبنان متصل کند و رژیم صهیونیستی آمریکا و شوروی همه عواملی که در این دسته قرار داشتند، به نوعی با این کار مخالف بودند و در این راستا از همه امکانات خود استفاده کردند تا مانع این کار شوند.
وی ادامه داد: در شورای انقلاب تمام فکر دکتر این بود که باید این انقلاب به جنوب لبنان وصل شود چرا که می‌گفتند در آنجا می‌توانیم با رژیم صهیونیستی هم مرز شویم و چون تمام مشکلات منطقه از سوی رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، در آنجا می‌توان انقلاب اسلامی را حفظ کرد.
هم‌رزم شهید چمران تاکید کرد: از طرف دیگر نیز برخی هم قبول نمی‌کردند به این کار و او همچنان بر تفکر خود پایبند بود و معتقد بود که باید این کار انجام شود چراکه اسرائیل، آمریکا و دشمنان انقلاب نمی‌گذاشتند که ما به راحتی یک جمهوری اسلامی بر اساس اصول اسلامی داشته باشیم و به همین دلیل برای ما مشکلاتی را ایجاد می‌کردند. یکی از مشکلاتی که برای ما ایجاد کردند جنگ تحمیلی بود.
مهتدی اظهار کرد: پس از آن اتفاقات امام موسی صدر ربوده شد و از طرف دیگر هم شبانه روز به دکتر چمران حمله می‌کردند و اعلامیه‌هایی را همراه شایعه‌هایی تحت این عنوان که چمرانی که در دانشگاه برکلی درس خوانده و مدرک خود را از آنجا گرفته است، جاسوسی بیش نیست، پخش می‌کردند. سرانجام او را به شهادت رساندند و من به یاد دارم روزی که دکتر چمران شهید شد، هزاران برگ اعلامیه‌ای توسط گروه‌های چپگرا چاپ کرده بودند تا علیه دکتر پخش کنند ناکام ماند و دیگر به این هدف خود دست نیافتند.
اثبات نظریات دکتر چمران پس از اتفاقات منطقه‌ای
وی خاطرنشان کرد: حوادثی که رخ داد ثابت کرد که این نظریه دکتر کاملا درست بود. زمانی که انقلاب اسلامی به حزب‌الله و حرکتی که سپاه پاسداران و نیروی قدس در آنجا انجام داد متصل شد و وقتی این ارتباط برقرار شد، این محور بزرگ به نام مقاومت که در حال حاضر حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند، تشکیل شد. آن زمان هیچ کس به این مسائل مهم توجهی نداشت.
مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاور میانه در تهران تصریح کرد: دکتر چمران در عین حال که استاد دانشگاه بود از طرفی در فکر آزادی قدس بود و مطمئن بود که برای احیای تمدن اسلامی تا زمانی که چیزی به نام غده صهیونیستی در منطقه وجود داشته باشد امکان اینکه ما بتوانیم تمدن عظیم اسلامی را احیا کنیم که راه این احیا بازگشت به اسلام و رفتن به دنبال علم، اخلاق و تعهد به اسلام است را نخواهیم داشت.
هم‌رزم شهید چمران عنوان کرد: در واقع این عوامل همگی عناصر مهمی هستند که می‌تواند تمدن ساز باشد و تا زمانی که رژیم صهیونیستی وجود دارد، اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
این کارشناس مسائل عالی منطقه‌ اظهار کرد: حال که انقلاب اسلامی به جنوب لبنان متصل شد و از آنجا راه خود را باز کرد، ما می‌بینیم که محور از نوار غزه تا جنوب لبنان و سوریه و همچنین جمهوری اسلامی ایران تا یمن قدرتمند است و تمام توطئه‌های دشمنان اسلام را تاکنون به شکست کشانده است.
وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که آمریکا چقدر ایران را تهدید کرده و مقام معظم رهبری در مقابل آن‌ها ایستاد. آن‌ها فکر می‌کردند با این کار ایشان را وادار خواهند کرد تا تسلیم شوند اما مقام معظم رهبری با درک دقیقی که از معادلات منطقه‌ای داشتند، دقیقا این بلوف آمریکا را شکست دادند و آن‌ها وادار شدند که از منطقه عقب نشینی کنند.
مهتدی با بیان اینکه ارتش اسرائیل پوسیده است چرا که بهترین افسرانشان عقیده نظامی ندارند، ادامه داد: البته ممکن است آمریکا به دلیل دارا بودن از بمب هسته‌ای از ما قوی‌تر باشد اما نقاط ضعفی دارد که ما می‌توانیم آن‌ها را مورد هدف قرار دهیم چرا که آن‌ها همانند ما تحمل تلفات و سختی‌ها را ندارند و با وجود اینکه آن‌ها از تکنولوژی برخوردار هستند اما باید گفت که این تکنولوژی بدون انسان مومن بی فایده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»