کالامار:مقامات سعودی در تحقیقات قتل خاشقجی به هیچ وجه همکاری نکردند


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) ؛ انیس کالامار گزارشگر سازمان ملل تصریح کرد: هر بار که برای کامل شدن تحقیقات قتل...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ انیس کالامار گزارشگر سازمان ملل تصریح کرد: هر بار که برای کامل شدن تحقیقات قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی از مقامات عربستان سعودی درخواست سفر به عربستان یا ورود به کنسولگری سعودی در استانبول را داشتم متاسفانه آنها نپذیرفتند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین انیس کالامار گزارشگر سازمان ملل در گفتگوی اختصاصی با این شبکه و در پاسخ به سئوال مجری که پرسید: «با توجه به اینکه حتی شما از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول و سفر به عربستان سعودی منع شدید چه نتایجی از تحقیقات خود به دست آوردید؟» گفت: من در تحقیقات خود دو بار به ترکیه سفر کردم و توانستم اطلاعاتی را که مقامات ترکیه جمع آوری کرده بودند به دست آورم ، از جمله این اطلاعات فایل هایی صوتی بود که در تماس های تلفنی چند ساعت قبل از عملیات ترور خاشقجی ضبط شده بود. من همچنین توانستم دلایل و اطلاعاتی را که پزشکان قانونی ارائه داده بودند نیز جمع آوری کنم. من همچنین تحقیقاتی را در واشنگتن، کانادا، فرانسه، انگلیس و آلمان انجام دادم. هدف از این تحقیقات جمع آوری دلایل و اطلاعاتی است که کامل کننده اطلاعات به دست آمده در ترکیه بود.
من همچنین با کارشناسان ویژه و کارشناسانی متخصص درباره عربستان سعودی دیدار داشتم. این کارشناسان همکاران و دوستان آقای جمال خاشقجی بودند. من با بیش از 120 نفر دیدار و گفتگو داشتم و اطلاعات بسیار زیادی به دست آوردم و دلایلی را که کشتن جمال خاشقجی را اثبات می کند در اختیار دارم.
مجری المیادین در ادامه پرسید: «چرا از ورود به کشور عربستان سعودی منع شدید؟» انیس کالامار پاسخ داد: من بارها از مقامات سعودی درخواست کردم تا تحقیقاتی را در داخل این کشور به اجرا درآورم. من همچنین درخواست ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را نیز بارها مطرح کردم و گفتم می خواهم اطلاعاتی در این زمینه به دست آورم. من همچنین سئوالات متعددی را از مسئولان سعودی در زمینه عملیات ترور خاشقجی پرسیدم؛ اما مقامات سعودی هیچ پاسخی به این درخواست ها و سئوالات مطرح شده از آنان ندادند. مقامات سعودی می گفتند با درخواست های بعدی موافقت می کنند اما تاکنون هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نکرده ام و مسئولان عربستان سعودی نه تنها مانع از ورود من به این کشور شدند بلکه با هرگونه گفتگو یا دیدار با دادستان کل سعودی یا هر مسئول سعودی دیگر مخالفت کردند. باید این سئوال را از مقامات سعودی بپرسید زیرا من فکر می کنم موضوع قتل خاشقجی مشکلات زیادی برای سعودی ها به وجود آورده است. از اینرو آنها به درخواستهای من برای ورود به خاک عربستان پاسخی ندادند؛ زیرا در صورتی که با این درخواست موافقت کنند اطلاعات من درباره اقداماتی که ضد خاشقجی انجام داده اند به دست خواهم آورد. البته من می خواستم هرگونه اطلاعاتی را که از مقامات سعودی دریافت می کردم با دیگر اطلاعاتی که در اختیار دارم مقایسه کنم.
مجری شبکه المیادین در ادامه سئوال کرد: «در گزارشی که ارائه دادید به فایل های صوتی ضبط شده اشاره کرده اید آیا می توانید بگویید چه کسانی این فایل های صوتی را در اختیار شما گذاشتند؟ آیا تنها از ترکیه درافت کرده اید؟ یا از دستگاه های امنیتی دیگری مثلا از آمریکا یا دیگر کشورها به دست آورده اید؟» گزارشگر سازمان ملل در پاسخ به این سئوال نیز تصریح کرد: تماس تلفنی ضبط شده در کنسولگری سعودی به علاوه فایل های صوتی کشته شدن خاشقجی را مقامات ترکیه به من دادند فکر می کنم مقامات ترکیه تنها منبعی هستند که نسخه ای از این فایل های صوتی را در اختیار دارند.
تجهیزات و دستگاه های فنی آمریکایی ، فرانسوی، انگلیسی و دیگر کشورها توانستند این فایل های صوتی ضبط شده را شنود کنند. شاید هم بخشی از آن فایل ها در اختیار این کشورها قرار گرفته است تا از صدای آن مطمئن شوند اما به هیچ یک از این کشورها نسخه کامل این فایل های صوتی ارائه نشده است؛ زیرا این نسخه ها می تواند منبع ضبط فایل ها را فاش کند. من این روش را اختیار کردم: پس از اینکه فایل های صوتی ضبط شده را شنیدم مشورت هایی با تعدادی اشخاص و دستگاه های مختلف انجام دادم. می خواستم این نشانه ها و اطلاعاتی را که در اختیار دارم به هم ربط دهم تا مطمئن شوم آنچه شنیده ام با واقعیت مطابقت دارد.
مجری همچنین پرسید: «چرا از سرویس های اطلاعاتی «اف بی آی» آمریکا خواستید تحقیقاتی را در زمینه پرونده ترور جمال خاشقجی انجام دهند؟» انیس کالامار پاسخ داد: من سفارش هایی به دولت آمریکا دارم همانطور که می دانید جمال خاشقجی تبعید را بر خود تحمیل کرد. زیرا او نمی توانست در عربستان سعودی باقی بماند؛ از اینرو در آمریکا اقامت گزید و تصمیم داشت در این کشور باقی بماند و خود را به عنوان یکی از شهروندان آمریکا جای دهد اما عملیات تروری که عربستان سعودی انجام داد نقض آشکار آزادی بیان و آزادی های اصلی موجود در قوانین بین الملل است. بنابراین اینکه جمال خاشقجی یکی از ساکنان در آمریکا بود هم مهم است زیرا در اینصورت واشنگتن باید درباره آنچه برای وی اتفاق افتاده است تحقیقاتی را انجام بدهد و عملیات قتل وی و جریانها و اشخاصی که در قتل وی دست دارند را باید مشخص کند.
مجری المیادین همچنین سئوال کرد: «آیا بن سلمان به طور مستقیم به اجرای عملیات ترور خاشقجی متهم است؟» انیس کالامار گفت: تحقیقاتی که انجام دادم بر پایه حقوق بشر است و بر مسئولیت های دولت، متمرکز است، اما من تنها اطلاعاتی به دست آوردم. من کارشناس نیستم و نماینده طرف مسئول در زمینه اجرای تحقیقات جنایی هم نیستم، اما دلایلی کافی وجود دارد و به تحقیقات دیگری هم نیاز است. در این گزارش به خلاصه ای نرسیدم که محمد بن سلمان و دیگر مسئولان سعودی به طور مستقیم عملیات قتل را انجام داده اند. اما این گزارش دلایلی دارد که نشان می دهد سوالاتی مطرح شده است و نیاز به تحقیقات فنی و کامل دارد.
بنابراین می توانیم بگوییم که مسئولیت شخصیتهای بزرگی در عربستان سعودی در این قضیه نقش دارند محمد بن سلمان به کشتن جمال خاشقجی تحریک و تشویق کرده است آیا وی امکان قتل خاشقجی را داشته است باید همه احتمالات در زمینه مسئولت ترور خاشقجی باید هدف اصلی برای هر تحقیق فنی باشد.
مجری در ادامه گفت: «اما شما خواستار تحریم های اقتصادی ضد ولیعهد سعودی شدید. آیا وی بازجویی خواهد شد و چه کسی این کار را خواهد کرد؟» گزارشگر سازمان ملل پاسخ داد: من در گزارش پیشنهاد دادم تحریمهای بیشتری بر وی صورت بگیرد اما دولت ها اگر تحریم هایی را بر شخصیتهای بزرگ سعودی اعمال کنند این تحریم ها فعالتر خواهد بود. اگر تحریم ها ضد مسئولان بلند پایه نباشد فایده ای نخواهد داشت. این تحریم ها در حال حاضر بر افرادی مطرح شده است اما بر تصمیم گیرندگان اصلی در عربستان سعودی نبوده است. بنابراین این تحریمها کافی نیست. کسانی یا جریان هایی که باید این مجازات ها را به اجرا درآورند اینگونه سفارش میکنم:
دبیر کل سازمان ملل باید کمیته ای تشکیل دهد که اعضای آن کارشناسانی در زمینه حقوق بین الملل باشند. این کارشناسان در زمینه مسئولیت جنایی تحقیقات لازم را به عمل می آورند فکر می کنم دبیر کل سازمان ملل متحد راه های خوبی را در اختیار دارد بدون اینکه هیچگونه درخواستی را از شورای امنیت یا هر کشور عضوی در این شورا مطرح کند. همچنین کشورهای دیگر از جمله کشور ترکیه را نیز تشویق می کنم درخواست هایی را به دبیر کل سازمان ملل مطرح کنند.
مجری در ادامه پرسید: «برخی جریانها می گویند عربستان با گزارش شما طوری رفتار می کند که این گزارشی ساده لوحانه است و هیچ تغییراتی در داخل عربستان سعودی ایجاد نخواهد کرد نظر شما در این باره چیست؟» انیس کالامار در این زمینه گفت: من احمق نیستم و می دانم که عربستان سعودی از نظر مالی و ثروت اهمیت زیادی در جهان دارد آنچه می گویم این است اگر جامعه بین الملل به شریکی فعال اعتماد کند این شریک باید ثابت کند که عملا به قوانین بین المللی پایبند است. تاکنون عربستان سعودی هرگونه مسئولیتی را در زمینه قتل خاشقجی نپذیرفته است. فکر می کنم به نفع آمریکا و دیگر کشورها در جامعه بین الملل است که بدانند شریک شدن با عربستان سعودی باید بر اساس پایبندی های بیشتری از سوی عربستان باشد؛ از جمله این پایبندی ها اعتراف به اشتباهات و اتخاذ تدابیری برای تکرار نشدن این اشتباهات است.
مجری المیادین در ادامه سئوال کرد:«همانطور که گفتید تحقیقات سعودی - ترکی در چارچوب استاندارهای بین الملی قرار نمی گیرد آیا به این نتیجه رسیدید که عربستان و ترکیه می خواهند بر حقایقی از جنایت صورت گرفته بر جمال خاشقجی سرپوش بگذارند؟» گزارشگر سازمان ملل در پاسخ به این سئوال نیز گفت: من بر تحقیقاتی که در عربستان و ترکیه اجرا شد تاکید می کنم. عربستان تیمی تشکیل یافته از 17 مسئول سعودی را برای تحقیقات مامور کرد. این اشخاص تقریبا 10 روز در ترکیه ماندند و از کنسولگری بازدید کردند و به تنهایی در این کنسولگری بودند. در این مدت هم فکر می کنم تحقیقات گسترده ای انجام داده اند اما این اشخاص در کنسولگری آثار و نشانه ها را از بین بردند و این مسئله باعث ایجاد مشکل بزرگی شد. مشکل دوم نیز این است که مقامات سعودی باید با ترکیه در زمینه تحقیقات همکاری داشته باشند. ترکیه در روز پانزدهم ماه اکتبر توانست به کنسولگری برود. یعنی پس از گذشت 13 روز از عملیات قتل. همچنین مقامات ترکیه تنها به مدت 5 ساعت توانستند در داخل کنسولگری باشند. این کافی نیست. بنابراین عربستان به طور مطلوب با مقامات ترکیه همکاری نمی کند. فکر می کنم ترکیه هم بیش از مقدار لازم در زمینه اجرای تحقیقات احتیاط می کند. ترکیه می توانست گامهای بیشتری در این زمینه بردارد البته از رد کردن آن توسط مقامات سعودی نگران بود.
مجری المیادین همچنین سئوال کرد: «ترکیه امروز چه کار باید بکند زیرا گفتید که هنوز نقش ترکیه آغاز نشده است؟» انیس کالامار پاسخ داد: در گزارش بخش کاملی در زمینه مسئولیت محافظت از جان اشخاص وجود دارد. نشانه ها و دلایلی را که ترکیه و آمریکا دارند بررسی کردم و این سئوال را مطرح کردم که آیا ترکیه و آمریکا اطلاعاتی را در زمینه وجود خطر بر جان خاشقجی در اختیار داشتند اما تدابیر آنها برای ممانعت از عملیات قتل با شکست مواجه شده است؟ البته من دلایلی در اختیار ندارم که ترکیه و آمریکا در محافظت از خاشقجی شکست خورده اند. اطلاعاتی به ویژه از آمریکا درز یافته است که سازمان سیا اطلاعاتی در اختیار داشت که جان خاشقجی در خطر بود. اما من اطلاعات لازم در این زمینه ندارم. البته این بدان معنی نیست که چنین اطلاعاتی درز نیافته است یا وجود نداشته است بلکه من در این زمینه اطلاعات کاملی ندارم و نمی دانم آیا این دو کشور در محافظت از خاشقجی موفق عمل نکرده بودند یا خیر.
مجری همچنین پرسید:«شما این گزارش را در برابر شورای حقوق بشر ارائه خواهید داد؟ آیا ارگانی عربستان را محاکمه خواهد کرد؟» انیس کالامار پاسخ داد: در این گزارش دعوت به اجرای تحقیقات جنایی شده است. هدف اصلی من از این گزارش برگزاری دادگاهی برای محاکمه نیست؛ بلکه گزارش را برای اجرای تحقیقات بیشتر ارائه دادم . من این گزارش را هفته آینده در شورای حقوق بشر ارائه خواهم داد و انتظار دارم به سفارش هایی که برای جلوگیری از تکرار چنین ترورهایی ارائه داده ام عمل شود.
مجری المیادین همچنین سئوال کرد: «آیا در معرض فشارهایی از عربستان سعودی یا آمریکا یا ترکیه یا کشور دیگر قرار گرفتید؟» گزارشگر سازمان ملل در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: من تحت هیچگونه فشاری قرار نگرفتم. همکاری مثبتی از سوی برخی از کشورها بود اما متاسفانه فقط عربستان سعودی همکاری نکرد. من تحت هیچگونه فشاری قرار نگرفتم و هیچ کس مانع اجرای این تحقیقات نشد.
مجری همچنین پرسید: «در این گزارش مسئله گروگانگیری سعد حریری نخست وزیر لبنان در عربستان را مطرح کردید این مسئله با پرونده خاشقجی چه ارتباطی دارد؟» انیس کالامار پاسخ داد: ضمن چارچوب تحقیقات کشته شدن جمال خاشقجی، سعی کردم به طور گسترده تر به مسئله نگاه کنم یعنی تدابیری را که مقامات سعودی قبل از قتل خاشقجی اتخاذ کرده اند نیز مورد بررسی قرار دادم. عملیات گروگان گیری سعد حریری رفتار بدی بود که مقامات سعودی از خود نشان دادند و این کاری غیر عادی و غیر طبیعی بود؛ به گروگان گرفتن نخست وزیر کشور دیگری اقدامی غیر عادی است از اینرو بر برخی مسائل متمرکز شدم تا مسائل دیگری را بفهمم. می خواستم بدانم این اشخاص که در گروگان گیری سعد حریری نقش دارند در قتل خاشقجی هم نقش دارند یا خیر؟ من همچنین در زمینه واکنش های بین المللی در زمینه ربودن سعد الحریری اطلاع یافتم. چون این اتفاق قبل از قتل خاشقجی بود و من احساس کردم جامعه بین الملل می توانست تدابیر شدیدی ضد عربستان اتخاذ کند اما هیچگونه تدابیری اتخاذ نشد و این مسئله خطرناکی در زمینه محافظت از حقوق بشر در عربستان سعودی و در خارج از این کشور در هر نقطه از جهان است.
مجری المیادین در پایان تاکید کرد آنچه شما در زمینه ربوده شدن سعد حریری گفتید بسیار مهم است زیرا تاکنون مقامات سعودی و لبنانی این مسائل را همواره تکذیب کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022