به گزارش افکارنیوز،

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست پرسش و پاسخ سالانه موسوم به «خط مستقیم» اعلام کرد حتی اگر مسکو امتیاز دهد و به همه خواسته‌های رقبای خود عمل کند، هیچ تغییر اساسی در مواضع غرب در قبال روسیه ایجاد نخواهد شد.

پوتین خاطرنشان کرد: ”اگر ما کاملا تسلیم شویم و منافع ملی بنیادین خود را کنار بگذاریم، آیا چیزی تغییر خواهد کرد؟ شاید برخی نشانه‌های خارجی بروز پیدا کند، اما تغییر مهمی ایجاد نخواهد شد“.

رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور حاضر نیست برای کاهش تحریم‌های غرب بر سر منافع اساسی خود مصالحه کند.

او همچنین تحریم‌ها علیه روسیه را ضربه به کشوری خواند که علیه مسکو تحریم وضع کرده است و افزود: در سال ۲۰۱۴ میلادی به واسطه تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده بود، این کشور ۵۰ میلیارد دلار از دست داد در حالی که ضرر اروپا از این تحریم‌ها، ۲۴۰ میلیارد دلار، آمریکا ۱۷ میلیارد دلار و حتی ژاپن ۲۷ میلیارد دلار بوده است. ضرر آنها بیشتر از ضرر ما بوده چرا که این کشورها بازار روسیه را از دست داده‌اند، اما اقتصاد روسیه به واسطه تحریم ها پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای داشته است.

پوتین افزود: تحریم‌ها باعث شده است روسیه خط تولید موتور کشتی و دیگر کالا‌های مهم صنعتی راه اندازی کند و بخش کشاورزی خود را توسعه دهد.

او گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی روسیه پارسال بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است و روند صعودی آن ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: حملات آمریکا علیه هوآوی با هدف تضعیف چین صورت می‌گیرد. تعرفه‌های آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت اقتصاد چین طراحی شده است.

پوتین در همین حال ضمن بی‌پایه و اساس خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و گفت: هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران یک فاجعه در خاورمیانه به بار خواهد آورد.

او در این باره گفت برخی می‌گویند گزینه نظامی روی میز قرار دارد. می‌خواهم روشن بگویم که ایران، کشوری شیعه است. جهان اسلام را در نظر بگیرید؛ ایرانی‌ها اگر لازم باشد از خودشان و کشورشان حفاظت کنند، به غایت توانایی دارند. آن‌ها می‌توانند به میزان حداکثری برخورد کنند، اما نمی‌دانیم این مرز حداکثری چه خواهد بود. ما واقعا نمی‌خواهیم که حوادث اینگونه رقم بخورد و چنین سناریویی محقق شود. ایران کاملا به الزامات تعیین شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی متعهد بوده است. هیچ‌گونه موارد نقض توافق هسته‌ای مشاهده نشده است و بنابراین، هیچ گونه تحریمی نباید علیه این کشور اعمال می‌شد و این کار موجه نیست.