جمعیت پرندگان بومی در تالاب های نقده حدود 25 درصد افزایش یافت


جمعیت پرندگان بومی در تالاب های نقده حدود 25 درصد افزایش یافت

ارومیه- ایرنا- رییس اداره محیط زیست نقده گفت: جمعیت پرندگان بومی در تالاب های فصلی و دائمی نقده تا 25 درصد افزایش یافته است.

اکبر محمدیان روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: جمعیت پرندگان بومی «آبزی و کنار آبزی» طی آخرین آمارگیری‌ها از سوی اداره محیط زیست نقده، هرساله در حال افزایش است و امسال هم با پیش بینی‌های انجام شده، آمار جمعیت این پرندگان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد و به ۱۰ هزار قطعه می‌رسد.

وی در خصوص دلایل اصلی افزایش تعداد پرندگان بومی بیان کرد و گفت: از مهم‌ترین عواملی که باعث رشد تخم گذاری این گونه‌ها در تالاب‌های نقده شده است می‌توان به، امنیت زیست محیطی در تالاب‌ها و فعالیت گروه‌های مردم نهاد در راستای فرهنگ سازی اشاره کرد؛ همچنین میزان بارندگی‌های اخیر نیز شرایط را برای جوجه آوری هر چه بیشتر فراهم کرده است.

محمدیان در خصوص مزیت‌های افزایش تعداد پرندگان بومی اظهار کرد: هر چه تعداد آمار پرندگان آبزی و کنار آبزی افزایش یابد، شاهد رونق علمی، اقتصادی و توریستی در منطقه خواهیم بود زیرا با افزایش آمار پرندگان در تالاب‌ها، گردشگران زیادی برای گذراند اوقات فراغت خود به تالاب‌ها قدم می‌گذارند و در کنار این گردشگران، پرنده نگران و محققان هم برای پژوهش به منطقه کشیده می‌شوند.

شهرستان نقده با داشتن تالاب‌های فصلی و دائمی از جمله تالاب‌های «سلدوز»، «حسنلو» و «درگه سنگی» در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های نقده است.

در مجموع ۱۷ تالاب فصلی و دائمی در این شهرستان وجود دارد که سه تالاب حسنلو، درگه سنگی و یادگارلو جز تالاب‌های بین المللی است.
شهرستان ۱۲۷ هزار نفری نقده با ۹۲ روستای تابعه در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد.

۹۹۱۸/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند