معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه


معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه

آیا می‌دانستید روغن های ضروری می‌توانند برای درمان سرفه موثر باشند؟ ما شما را با تعدادی از روغن های ضروری مفید جهت درمان سرفه آشنا خواهیم کرد. برخی از روغن های ضروری ممکن است علائم سرفه یا سرماخوردگی را از طریق تسکین گلو، مبارزه با باکتری و کاهش التهاب، برطرف کنند. نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان... نوشته معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه...

آیا می‌دانستید روغن های ضروری می‌توانند برای درمان سرفه موثر باشند؟ ما شما را با تعدادی از روغن های ضروری مفید جهت درمان سرفه آشنا خواهیم کرد.

برخی از روغن های ضروری ممکن است علائم سرفه یا سرماخوردگی را از طریق تسکین گلو، مبارزه با باکتری و کاهش التهاب، برطرف کنند. نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که استفاده از یک اسپری بینی حاوی ترکیباتی از اکالیپتوس، نعناع، پونه کوهی و عصاره رزماری می‌تواند گلو درد، گرفتگی صدا یا سینه و سایر علائم مربوط به سرفه را بهبود ببخشد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی روغن های ضروری و بهترین راه استفاده از آن‌ها به منظور درمان سرفه بپردازیم.

معرفی بهترین روغن های ضروری برای درمان سرفه

دلایل زیادی برای سرفه کردن وجود دارد و سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت قفسه سینه نمونه‌هایی از آن به شمار می‌روند. برخی از روغن های ضروری ممکن است به تسکین گلو کمک کرده و التهاب و خلط گلو را کاهش دهند. جامعه پزشکی تمایل دارد که روغن های ضروری را به عنوان یک درمان جایگزین برای درمان پزشکی در نظر بگیرد. در نظر داشته باشید که این روغن‌ها باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا هیچ دستورالعمل مورد تاییدی در مورد دوز مصرفی و قدرت آن وجود ندارد. همه روغن های ضروری که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توانند به کاهش سرفه کمک کنند.

روغن ضروری اکالیپتوس

معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه

بسیاری از مردم، بدون آن که خواص روغن اکالیپتوس را بدانند، از آن استفاده می‌کنند. بخور دادن و ماساژ روغن اکالیپتوس بر روی قفسه سینه به منظور سرکوب سرفه مفید خواهد بود. روغن اکالیپتوس حاوی ترکیباتی به نام اوکالیپتول یا سینه اُل است. مطالعات منتشر شده نشان داده‌اند که اوکالیپتول دارای اثر ضد‌میکروبی بوده و می‌تواند با باکتری‌های بیماری‌زا مبارزه کند، همچنین می‌تواند در کاهش التهاب، درد و تنش عضلانی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا هم موثر باشد. 2 روش مختلف برای کاهش سرفه توسط روغن اکالیپتوس وجود دارد که در ادامه به این روش‌ها اشاره خواهیم کرد:

اضافه کردن چند قطره روغن اکالیپتوس به 1 اونس روغن حامل و ماساژ دادن آن بر روی قفسه سینه و گلو. افزودن روغن اکالیپتوس به آب جوش و استنشاق بخار آن.

روغن ضروری رزماری

رزماری یک گیاه معمولی بوده و همانند اکالیپتوس حاوی ترکیب سینه اُل است. نتایج مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که این ترکیب ممکن است در کاهش التهاب و مخاط موثر باشد.

روغن ضروری نعناع

معمولا تمامی محصولات طبیعی مراقبتی مربوط به شرایط تنفسی، حاوی روغن نعناع هستند. افراد به هنگام استنشاق این روغن احساس خنکی و آرامش در گلو را تجربه خواهند کرد. تحقیقات انجام‌شده در سال 2013 میلادی نشان می‌دهد هنگامی که یک فرد سالم از روغن نعناع استفاده می‌کند، می‌تواند به کاهش استحکام ماهیچه‌هایی که به عنوان عضلات برونش شناخته می‌شوند، کمک کند. بهتر است بدانید که منتول، جزء عصاره نعناع به حساب می‌آید. روغن نعناع به روش‌های زیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت:

رقیق کردن روغن در آب جوش و استنشاق بخار آن. افزودن روغن به یک دیفیوزر هوادهی که عمل منتشر کردن روغن را بر عهده دارد. استفاده از روغن نعناع در ترکیب روغن‌های موضعی.

استفاده از روغن ضروری نعناع در کودکان زیر 8 سال یا افرادی که باردار هستند، توصیه نمی‌شود.

روغن ضروری کندر

معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه

کندر از درختان جنس Boswellia گرفته شده و غالبا در عمل بخور و عطر از آن استفاده می‌شود. این روغن به طور سنتی موجب بهبود سیستم تنفسی شده و برای درمان سرفه، عقونت، برونشیت و آسم، مفید خواهد بود.

روغن ضروری پونه کوهی

روغن ضروری پونه کوهی حاوی میزان بالایی از ترکیبات قوی به نام کارواکرول است. نویسندگان مطالعات انجام‌شده در سال 2014 میلادی متوجه شدند که کارواکرول یک عامل ضدمیکروبی مفید بوده و می‌تواند از بروز میکروب‌ها، جلوگیری کند، بنابراین این روغن می‌تواند در درمان علائم سرطانی و ویروسی موثر باشد.

روغن ضروری آویشن

روغن آویشن هم حاوی میزان بالایی از کارواکرول بوده و ممکن است در از بین بردن یا محافظت در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مفید باشد.

روغن های ضروری برگاموت، جوز و سرو

روغن های ضروری برگاموت، جوز و سرو به همراه کامفین، ترکیبی مشابه کافور هستند؛ این ترکیب در هنگام استنشاق می‌تواند اثر خنک‌کنندگی داشته باشد. اینطور که پیداست، این روغن‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و به منظور محافظت سلول‌ها از آسیب و جلوگیری از میکروب‌های مضر، موثر خواهند بود.

روغن ضروری ژرانیوم یا شمعدانی

یکی از درمان های گیاهی برای سرفه را می‌توان استفاده از روغن ژرانیوم معرفی کرد؛ این روغن دارای عطر خوبی بوده و استفاده از آن به صورت بخور یا دیفیوزر هوایی توصیه می‌شود.

روغن ضروری دارچین

بر خلاف عقیده برخی افراد، دارچین خاصیت دارویی هم دارد. مطالعات انجام‌شده در سال 2017 میلادی نشان می‌دهند دارچین می‌تواند میکروب‌هایی که موجب مشکلات تنفسی می‌شوند را نابود کند. افزودن چند قطره از این روغن به یک دیفیوزر هوایی ممکن است به بهبود سرفه کمک کند.

روغن ضروری درخت چای

معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه

روغن درخت چای می‌تواند رشد باکتری‌های بد که سبب عفونت های سینوسی و مشکلات تنفسی می‌شود را مهار کند. در استرالیا از برگ‌های خرد شده درخت چای به منظور درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. استنشاق کردن روغن درخت چای می‌تواند موجب کاهش اثرات سرفه شود.

سایر روغن‌ های ضروری موثر کدامند؟

افراد ممکن است با مصرف برخی روغن های ضروری احساس آرامش کرده و متوجه کاهش علائم خود شوند، حتی اگر هیچ تحقیق علمی درباره خواص آن به ثبت نرسیده باشد. روغن های ضروری زیر هم ممکن است برای درمان سرفه مفید باشند:

روغن لیمو یا سایر مرکبات روغن اسطوخودوس روغن علف لیمو روغن بابونه روغن ریحان

نحوه استفاده از روغن های ضروری

آروماتراپی یا رایحه درمانی به استنشاق روغن از طریق بینی و دهان اشاره دارد. روغن های ضروری قوی هستند، بنابراین برای جلوگیری از هرگونه واکنش و عوارض باید در دیقیوزر هوایی یا یک روغن حامل، رقیق شوند. افراد می‌توانند با توجه به اولویت و شدت علائم از روغن های ضروری با روش‌های مختلف استفاده کنند، اما به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید آن‌ها را به صورت خوراکی مصرف کرد.

دیفیوزر هوایی

دیفیوزر، روغن ضروری و آب را به بخار تبدیل کرده و می‌تواند در معرض استنشاق قرار بگیرد.

بخور دادن

چند قطره روغن را به یک کاسه آب جوش اضافه کرده و در بخار آن نفس بکشید.

روغن حامل

روغن ضروری را در یک روغن حامل رقیق کرده و بر روی پوست بمالید. روغن های ضروری می‌توانند به خوبی با هر تعداد از روغن های حامل طبیعی ترکیب شوند، از جمله:

روغن نارگیل روغن زیتون روغن آرگان روغن هسته زردآلو روغن دانه انگور روغن کنجد روغن آفتابگردان

کمپرس گرم

چند قطره روغن ضروری را با کمی صابون مایع مخلوط کرده و به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. یک حوله را در این محلول خیس کرده و آن را بر روی سر و سینه خود بمالید.

استفاده از دستمال یا پارچه

یک یا دو قطره از روغن ضروری را بر روی دستمال یا پارچه ریخته و در معرض هوا قرار دهید، سپس آن را به دهان و بینی نزدیک کنید؛ انجام این کار می‌تواند علائم سرفه را کاهش دهد.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

معرفی روغن های ضروری مفید برای درمان سرفه

در صورتی که سرفه بسیار شدید باشد، باید به پزشک مراجعه کرد، همچنین سایر علائم هشداردهنده شامل موارد زیر می‌شود:

تنگی نفس سرفه خونی کاهش وزن تب خفیف بیشتر از یک هفته تب بالا عوامل خطرساز مرتبط با HIV و سل

جمع‌بندی

روغن های ضروری در صورتی که به درستی استفاده شوند، می‌توانند درمان مکملی برای سرفه به حساب آیند. روغن های ضروری را در دسترس کودکان قرار ندهید، زیرا بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 2001 میلادی، مشخص شده است که بلعیدن برخی روغن های ضروری همانند روغن اکالیپتوس و کافور می‌توانند خطرناک باشند، همچنین تحقیقات دیگری هم نشان داده‌اند که مصرف زیاد این روغن‌ها می‌تواند سمی و کشنده باشد، بنابراین آن‌ها را با احتیاط استفاده کنید. بسیاری از روغن های ضروری می‌توانند منجر به ایجاد آلرژی شوند، به همین دلیل باید مقدار کمی از آن‌ها را قبل از استفاده تست کنید. بهتر است پیش از مصرف روغن های ضروری درباره مزایا و خطرات آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش