سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است


سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است

زنجان - ایرنا - رئیس انجمن استروک (سکته مغزی) ایران گفت: در زمان حاضر سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران محسوب می شود و این در حالی است که این بیماری در دنیا تا رده های پنجم سقوط کرده و به عبارتی دیگر با بکارگیری امکانات موردنیاز توانستند بیماران را درمان کنند و جز علت های اولیه نیست.

دکتر بابک زمانی روز پنجشنبه در حاشیه کنگره فصلی سکته مغزی اعضای هیات علمی سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر خلاف تصور سکته مغزی در همه رده های سنی حتی دوران شیرخوارگی و کودکی نیز مشاهده می شود، اما به طور خاص این بیماری در دهه پنجم زندگی به بعد شیوع بیشتری دارد که بر خلاف سکته های قلبی در سنین پایین‌تری مشاهده می شود، هر چند تظاهرات در این سنین همانند سنین بالا نیست، شکل های متنوعی دارد.
وی اضافه کرد: درمان سکته های مغزی از چند سال پیش در کشورمان آغاز شده و شیوع مبتلایان در مقایسه با کشورهای دیگر تفاوت چندانی ندارد، اما به این مهم توجه داشت این بیماری در جهان بیش از گذشته در سنین جوانی تشخیص داده می شود، زیرا متوجه شده اند شیوع این بیماری تنها به سنین بالا اختصاص ندارد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران ادامه داد: شیوع سکته مغزی در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دو برابر بیماری ام اس است و این بیماری اکنون به قابل درمان ترین بیماری های پزشکی نه تنها مغز و اعصاب بلکه در جهان تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: زمان در درمان سکته مغزی نقش حیاتی داشته و همه برنامه های ان انجمن به صورت سالانه، کنگره های فصلی برای اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور برگزار می شود که این کارها با این هدف است که به عموم گفته شود بیماری قابل درمان بوده و مولفه های یاد شده اهمیت زیادی دارد.

زمانی افزود: سکته مغزی همان ریز فاکتورهای سکته های قلبی از قبیل فشار خون بالا، دیابت، آلودگی محیط، دخانیات، استعمال سیگار به ویژه قلیان را دارد، اما موضوع مهم اینکه این بیماری در جوانان و کودکان نیز شیوع دارد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون تجهیزات مورد نیاز از قبیل سی تی اسکن و ام آر ای برای درمان بیماری وجود دارد اما امکانات مورد نیاز هنوز به حد کفایت نرسیده که این موضوع علت های متعدی دارد.

وی اضافه کرد: امکانات درمان سکته های مغزی صرفاً دستگاهی نیست بلکه امکاناتی برای مراکز توانبخشی می‌خواهد که بیماران پس از مرحله حاد برای ادامه درمان منتقل شوند و از طرفی بستری کردن در مرحله حاد در مراکز بیمارستانی نیز به حد کافی نرسیده و نقص وجود دارد.

ای متخصص تاکید کرد: واحد سکته مغزی جایی است که بیمار مبتلا بستری می شود و پزشکی که باید در هر ساعت شبانه روز و بیمار تحت نظر او باشد که تحقق این مهم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی هنوز مهیا نشده است.

وی یادآور شد: درمان وریدی تا حدودی زیادی سکته مغزی و در آوردن لخته از داخل مغز در ۲ ساعت اول اهمیت زیادی دارد و شیوع بیماری سکته مغزی در ایران با کاهش ریز فاکتورهایی به لحاظ بعد اجتماعی آن نظیر جلوگیری از فعالیت مراکز قلیان، کاهش نمک در محصولات غذایی پیش ساخته، فعالیت های فیزیکی و توصیه هایی است که باید جدی گرفته شود.

زمانی خاطر نشان کرد: تا کنون مراکز حادثه سکته های مغزی در کشور مان آنگونه که باید و شاید در همه بیمارستان ها و شهرهای کشور راه اندازی نشده اس، که علت آن، به این موضوع بها داده نشده که باید مراکز مراقبت های اس سی یو و مرکز مراقبت های سکته مغزی حاد سی سی سی یو در بیمارستانها باید باشد.

به گفته این مسئول، شیوع بیماری سکته مغزی در ایران ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام شده است.

۹۶۴۶/‌‬۸۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا