زمین گیری دوربرد ترین پهپاد جهان


زمین گیری دوربرد ترین پهپاد جهان

تهران - ایرنا - پهپادی که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کرد بلند دور بردتربن هواپیمای بدون سرنشین جهان است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده و سرنگون کرد.

گلوبان هاوک یا ار کیو ۴۰ پهپاد ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان یک هواپیمای شناسایی کار برده می‌شود.

این پهپاد ۲۲۲ میلیون دلاری با مداومت پروازی ۲۸ ساعت سرعتی معادل ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴ هزار کیلومتر دارد و می‌تواند در ارتفاع ۱۸ هزار و ۲۲۸ پرواز کند.

قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

زمین گیری دوربرد ترین پهپاد جهان پهپاد گلوبال هاوک در حال آماده سازی پرواز

ار کیو ۴ که توسط چهار خدمه هدایت می‌شود با ۲ بال بلند بدون پس گرایی شبیه به بال یک گلایدر برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد دارد.

این هواپبمای بدون سرنشین دارای ۲ دم وی شکل است که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار می‌گیرد.

گلوبال هاوک که دارای سه ارابه فرود جمع شونده و دو چرخ است، در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه می‌شود.

این پهپاد قول پیکر دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن بهره می‌برد که بر روی هواپیماهای تجاری‌ای ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده‌است.

زمین گیری دوربرد ترین پهپاد جهان

ار کیو ۴ که با بدنه المینیومی به پرواز در می‌آید، توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسورهای مختلفی دوربین در دماغه مجهز به دید پانورماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویر بردار از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویر بردار در شب است.

همچنین این هواپیما دارای یک رادار ارائه فازی SAR-MTI با ۲ دیش در ۲ طرف هواپیما برای تصویر برداری ۲ بعدی رادار را دارد.

این رادار توان تصویر برداری از فاصله ۱۰۰ کیلومتری را با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری با دقت ۱٫۶ متر در اختیار اپروتور قرار می‌دهد. رادار و اپتیک با هم هماهنگ بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری می‌شود.

هواپیما دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی ار ۳، هشدار دهنده راداری ای پی ار ۴۹ و پرتاب‌کننده شراره و پوشاله‌ای ال ایی ۴۹ است.

ار کیو ۴ تا میانه سال ۲۰۱۳ موفق به انجام بیش از ۱۰ هزار ساعت پرواز بر فراز افغانستان، لیبی، سوریه و عراق شده است و اکنون نیز ایتالیا ژاپن و کانادا برای انجام گشت‌های دریایی طولانی مدت به دنبال خرید ان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...