پرواز 5400 کبوتر از بام کردستان


پرواز 5400 کبوتر از بام کردستان

سنندج - ایرنا - پنج سال از تدارک برای تجلیل از 5400 فداکار بزرگ سرزمین فداکاری‌های بزرگ و مجاهدت های خاموش سپری شد تا حُسن ختام آن به نمایشی برسد که مادر یک شهید پیکر پاک فرزند شهیدش شهریار رادمنش را به آغوش گرفته و گلباران کند.

کنگره ملی ۵۴۰۰ شهید استان کردستان روز پنجشنبه در محل سالن ۶ هزار نفری مجموعه ورزشی ۲۲ گولان سنندج با حضور سردار حسن سلامی فرمانده کل سپاه، جمعی از مردم و بسیجیان، مسئولان استانی، کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در منطقه و مهمانانی از ۲۲ استان کشور برگزار شد.

پخش فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت کنگره و جمعی از مردم استان کردستان با ایشان از دیگر برنامه‌های کنگره بود، ایشان در بیانات خود به رشادت‌های سرزمین مجاهدت‌های خاموش اشاره داشتند و در فرازی دیگری از سخنان خود به نقش مردم کردستان در وحدت مردم ایران اسلامی در کنار هم میهنان دیگر به صورت یکپارچه اشاره کردند.

سردار حسن سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این کنگره خبر از ساقط شدن یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در داخل مرزهای سرزمینی ایران اسلامی در بامداد امروز توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد که تکبیر و ندای الله اکبر حاضرین زینت بخش این خبر در این محفل شد.

نمایش تئاتر در مورد همگامی مردم کردستان با تظاهرات‌های مردمی ایران علیه رژیم ستم شاهی و شهادت یک تن از مبارزان انقلابی توسط مزدوران رژیم پهلوی، با اجرای هنرمندان تئاتر کردستان از دیگر برنامه‌های آغازین کنگره ملی بزرگداشت ۵۴۰۰ شهید کردستان بود.

در این تئاتر تظاهر کنندگان به نمایندگی از اقوام مختلف ایران لباس‌های محلی آنان از جمله لباس کُردی، لری، گیلکی و مازندرانی و بلوچی را بر تن کرده بودند.

داستان تئاتر روایتی را از آغاز نهضت جمهوری اسلامی، تظاهرات مردم ایران، پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و تشییع پیکر شهیدان در برخی استان‌های کشور را روایت می‌کرد.

کردستان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش نامگذاری شده که وجود ماکتی از منطقه مرزی مریوان که نمادی از عملیات والفجر ۱۰ یکی از جلوه‌های این مفهوم بود که مجری برنامه نیز روایتی از یک خانواده شهید در روستای دزلی که ۹ تن از اعضای خانواده خود را از دست داده بود، نقل کرد.

در دست داشتن تمثالی از شهدای استان کردستان توسط برخی از جوانان و نوجوانان در محل ورودی کنگره از دیگر حاشیه‌های این مراسم بود تا همه شرکت کنندگان پیش از ورود به این مراسم از مقابل آنان گذشته و با قرائت فاتحه به آنان ادای احترام می‌کردند.

کردستان که به سرزمین دف نوازان و پایتخت دف شهره است در این کنگره ملی گروهی متشکل از ۵۴۰ نفر از هنرمندان دف نواز در مدح حضرت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، مقام شامخ شهدا و امام شهیدان دقایقی به اجرای برنامه و دف نوازی پرد اختند.

حضور نونهالان و نوجوانان دف نواز در کنار هنرمندان بزرگ از استان کردستان در این مولودی خوانی جلوه نفوذ هنر در بین اقشار مخلف مردم کردستان را به نمایش گذاشت که زیبایی این مراسم را دو چندان کرده بود.

این کنگره ملی که به عنوان بزرگترین برنامه فرهنگی استان کردستان در سال ۹۸ نیز شناخته می‌شود میزبان چند هزار نفر بود و برخی از آنان به منظور انتقال فرهنگ ایثار و شهادت کودکان و نونهالان خود را به همراه آورده بودند تا با این فرهنگ آشنا شوند.

ملبس بودن بسیاری از حاضرین به لباس‌های محلی کُردی که تداعی گر فرهنگ اصیل مردمان دیار کردستان به ویژه پیشمرگه های کُرد مسلمان بود و قیام شرکت کنندگان و تکبیر گویی آنان و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب در بین سخنرانی‌ها از دیگر جلوه‌های زیبای این مراسم بود.

در این کنگره تمبر یادبود ۵۴۰۰ شهید استان کردستان رونمایی شد و به امضا حسن سلامی فرمانده کلسپاه پاسداران، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان رسید.

در این کنگره از خانواده پنج شهید سعید زاده از سقز، خانواده ۶ شهید قادر خانزاده از بانه، خانواده ۲ شهید کاکسوندی از دیواندره، خانواده سه شهید احمدی از بیجار، خانواده ۲ شهید غلام ویسی از سروآباد، خانواده شهیدان شریفی از دهگلان، شهیدان پابرجا از مریوان، خانواده پنج شهید الماسی از قروه، خانواده شهیدان باقری از کامیاران و خانواده شهیدان ورمزیار از سنندج تجلیل شد.
همچنین در این کنگره از خانواده شهیدان سپهبد صیاد شیرازی، شهید قهاری و شهید امیرالله افتخاریان مشهور به ابو عمار به عنوان حماسه آفرینان انقلاب اسلامی در کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش، تجلیل به عمل آمد.
حُسن ختام این برنامه نیز اجرای یک خاطره به صورت تئاتر توسط خانواده هنرمند شهید شهریار رادمنش بود که در آن مادر شهید سرگذشت فرزند شهیدش را بازگویی کرد.

مقدمات این کنگره از حدود پنج سال پیش آغاز شد و با برگزاری پیش کنگره‌های مختلف از جمله ۲۵ اجلاسیه شهدا شهرستان‌ها، یادواره شهدای فرهنگی، روحانیان و دانشجویان قدم در مسیر نهایی گذاشت.

رونمایی از سردیس و تندیس شهدای اقشار و شاخص از جمله شهدای دانشجو، کارگر و فرهنگی از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای این کنگره بود البته امروز و همزمان با برگزاری کنگره ملی سردیس برادران شهید شبلی در سنندج نیز رونمایی شد.

تألیف ۲۵ کتاب در حوزه جهاد و شهادت و چاپ بیش از ۶۰ جلد کتاب خاطرات و زندگینامه شهیدان پیشمرگه کُرد مسلمان، دانشجو، دانش آموز، فرهنگی و سایر اقشار و واگذاری جهیزیه به نورعروسان نیازمند و اجرای طرح‌های محرومیت زدایی از دیگر برنامه‌های مقدماتی این کنگره ملی بود.

استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر با عراق مرز دارد و در دوران دفاع مقدس به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و جدای از آن توطئه‌های قومی بود که توسط گروه‌های ضد انقلاب، این استان درگیر یک جنگ داخلی هم شده بود.
۳۰۳۴/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک