منابع آب زیرزمینی 21 شهر هند تا سال آینده به اتمام می رسد


منابع آب زیرزمینی 21 شهر هند تا سال آینده به اتمام می رسد

دهلی نو-ایرنا- بر اساس گزارش سازمان هندی نیتی ایوگ ، تا سال 2020، منابع آب زیرزمینی در بیست و یک شهر هند از جمله دهلی نو، بنگلور، چنای و حیدر آباد به اتمام خواهد رسید که این امر زندگی بیش از 100 میلیون نفر از ساکنین این شهر ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش شبکه خبری " ان دی تی وی"، در این گزارش همچنین آمده است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت هند به آب آشامیدنی دسترسی نخواهند داشت.

در شهر چنای با وجود داشتن منابع بیشتر آبی و بارندگی‌های گسترده‌تر، تاکنون ۳ رودخانه، ۴ منبع آبی، ۵ تالاب و ۶ جنگل کاملاً خشک شده‌اند.

مانوهر خوشاهانی رئیس آکادمی ملی آب هند گفت: تصفیه آب اقیانوس‌ها بسیار هزینه بر است. تنها راه حفظ منابع آبی در چنای مدیریت و بهره برداری مناسب از آنها است. این مسؤلیت مشترک دولت و مردم در حفظ و مدیریت منابع آبی کشور هند است.

وی افزود: استفاده و ذخیره آب باران امری مشکل و هزینه بر نیست و خانه‌ها می‌توانند آب باران را ذخیره کنند. این اقدام می‌تواند به احیای منابع آبی کمک کند.

یک گزارش دولتی هند در سال گذشته نشان داد که نفوذ مواد سمی ناشی از صنایع و کارخانه‌ها، کودهای شیمیایی و افت کش‌ها در سال‌های طولانی به زمین، سبب آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و شیرین هند به مواد آلوده کننده سمی شده است به گونه‌ای که سطح ماده نیترات در بسیاری از منابع زیرزمینی هند بالاتر از استانداردهای مشخص شده در بیش از ۵۰ درصد از مناطق هند است.

با توجه به سازمان بهداشت جهانی نیترات در آب آشامیدنی می‌تواند به کاهش توانایی خون برای انتقال اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن منجر شود.

گزارش دولت هند نشان می‌دهد که در آب‌های زیرزمینی ۷ منطقه از ۱۱ منطقه شهر دهلی نو سطح بالایی از فلوراید، در هشت منطقه آلودگی نیترات و در دو منطقه آلودگی آرسنیک وجود دارد.

عدم عرضه کافی آب شهری سبب شده است که ساکنان شهرهای دهلی نو، حیدرآباد و بنگلور به آب‌های زیرزمینی که به صورت خصوصی در این شهرها به فروش می‌رسد وابستگی بیشتری پیدا کنند.

پیش از این بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا نشان داد هند در میان کشورهایی قرار دارد که استفاده بی رویه از آب، منابع آب شیرین این کشور را در خطر نابودی قرار داده است.

مناطقی از شمال و شرق هند، آسیای غربی، کالیفرنیا و استرالیا از جمله نقاطی هستند که استفاده بیش از حد از منابع آب باعث کاهش شدید دسترسی به آب شیرین در آنها شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در تلاش است تا این کشور را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کند؛ اما بحران کم آبی در این کشور تهدیدی دراز مدت برای اجرای برنامه‌های نخست وزیر است.

هند یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است؛ اما سهم این کشور از منابع آب شیرین جهان تنها ۴ درصد است. در حال حاضر، سومین اقتصاد قدرتمند آسیا با بحران شدید کمبود آب مواجه است.

در زمان کمبود آب، اغلب اولین ضربه متوجه کارخانه‌ها خواهد شد. مراکز صنعتی تنها ۸ درصد از کل مصرف کنندگان آب در هند را تشکیل می‌دهند. قسمت اعظم مصارف منابع آبی در هند (بیش از ۸۰ درصد) متعلق به حوزه آبیاری و مصارف خانگی است؛ اما مسئولان برای کاهش این میزان مصرف تلاشی نمی‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها