پرندگان آبزی در جزایر دریاچه سد زاینده رود تخم گذاری کردند


پرندگان آبزی  در جزایر دریاچه سد زاینده رود تخم گذاری کردند

اصفهان-ایرنا- پرندگان آبزی و کنار آبزی کاکایی ارمنی و پرستوی دریایی در جزایر دریاچه سد زاینده رود شروع به تخم گذاری و جوجه آوری کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان روز پنجشنبه به ایرنا گفت: فراهم بودن شرایط زیستگاه برای برخی گونه‌ها مانند پرستوی دریایی، کاکایی ارمنی و کاکایی پازرد در حدی است که در فصل تابستان شروع به تخم گذاری و جوجه آوری در جزایر دریاچه سد زاینده رود می‌کنند.

مجتبی حجتی گفت: با توجه به موقعیت دریاچه سد زاینده رود به عنوان یکی از استراحت گاه‌های در مسیر مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، هر سال دسته‌های بزرگی از انواع پرندگان به این زیستگاه وارد می‌شوند و تخم گذاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر، برخی از جزایری که این پرندگان در سال‌های گذشته اقدام به تخم گذاری کردند از آب خارج شده و پرندگان به اجبار در جزایر خیلی کوچک بوجود آمده اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری کرده‌اند.

حجتی گفت: کاکایی ارمنی با طول حدود ۵۳ سانتیمتر، اندکی بزرگ‌تر از کاکایی پا زرد، با پیشانی بلندتر، دارای منقار کوتاه‌تر و انتهای نوک مستطیل شکل است؛ زیستگاه این پرنده بیشتر در شمال غرب کشور است و پرستوهای دریایی با طول حدود ۳۵ سانتیمتر، دارای منقار نوک تیز و بال‌های دراز و کشیده و دم دوشاخه هستند.

دریاچه زاینده رود یکی از بزرگترین زیستگاه‌ها برای جوجه آوری کاکایی ارمنی در کشور محسوب می‌شود.

دریاچه سد زاینده رود با مساحت ۵۴ کیلومترمربع در کنار شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

حجم نهایی این دریاچه ۱.۴ میلیارد متر مکعب است که در سال‌های اخیر بدلیل خشکسالی کاهش یافته است.

سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ به بهره برداری رسید.

۶۰۲۲/‏‬ ۸۱۱۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی