نقش پایان نامه های دانشجویی در رفع مشکلات


نقش پایان نامه های دانشجویی در رفع مشکلات

بیرجند - ایرنا - ارتباط دانشگاه با جامعه همواره مورد بحث بوده و پایان نامه های دانشجویی یکی از مصادیق این ارتباط است که به عقیده کارشناسان نباید فقط برای تکمیل تحصیلات بوده بلکه باید در رفع مشکلات جامعه اثرگذار باشند اما اکنون بسیاری از پایان نامه ها شکل غیرکاربردی دارند.

اگرچه رسالت اصلی دانشگاه توسعه و تولید علم است اما همواره از این نهاد عظیم تعلیم و تربیت مورد انتظار است که متناسب با نیازهای روز جامعه نقش آفرین باشد و اینکه چقدر پژوهش‌های دانشگاهی و پایان نامه‌های دانشجویی کاربردی و برای رفع نیازهای کشور است را باید در خیلی از علل و عوامل جستجو و بررسی کرد.

فقدان موضوع پژوهشی با کاربست‌های تعریف شده، تکراری بودن موضوعات، سرقت ادبی در مقیاس بسیار گسترده، پروژه محور نبودن و تعریف نشدن پروژه و به‌روز نبودن پژوهش‌های دانشگاهی موجب شده که بیشتر پایان نامه‌ها بعد از پایان تحصیل دانش آموختگان در بخش آرشیو پژوهشی دانشگاه خاک بخورد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش بی رویه دانشجویان در تمام مقاطع به ویژه دکتری باعث کاهش کیفیت کارهای تحقیقاتی و اقداماتی مثل پایان‌نامه فروشی و سرقت علمی کم و … شده هرچند به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازوکار جدیدی برای مقابله با بحث سرقت ادبی و پایان نامه فروشی تهیه کرده است.

محمد یوسفی افزود: در گذشته رویکرد کاربردی شدن پایان نامه‌ها در دستور کار وزارت علوم نبود و تمرکز وزارت بر بحث آموزش بود که چند سالی است به دلیل احساس نیاز و ایجاد دانشگاه‌های فناور، سیاست‌های وزارت علوم بر کاربردی شدن پایان نامه‌ها است.

وی اظهار داشت: امروز از پایان نامه‌های دانشجویی انتظار داریم که در رفع مشکل جامعه کمک کند و با فضایی که در چند سال اخیر در دانشگاه‌ها ایجاد شد این است که ارتباط خود با جامعه و بخش صنعت را توسعه دهند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند بیان کرد: امروز که کشور ما با تحریم مواجه است خود به خود این نیاز در دانشگاه ایجاد شده که باید برای مشکل جامعه برنامه‌های عملی داشته باشد که کاربردی کردن پایان نامه‌ها یکی از راه‌های رفع مشکلات کشور است.

یوسفی گفت: اگر پایان نامه‌های دانشجویی نیاز محور شود به طور قطع خروجی آنها کاربردی و مؤثر در رفع مشکل جامعه است اما دیگر دستگاه‌های مربوط هم باید با دانشگاه همکاری داشته باشند و در طرح مشکلات و رفع آنها به دانشگاه مأموریت دهند.

وی افزود: دانشگاه پس از آگاهی از مشکلی که توسط یک دستگاه طرح شده پس از مدت یک یا دو سال می‌تواند برای رفع آن راهکار ارائه کند.

عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند هم گفت: اگر نقش مقاله محوری در دانشگاه کم شده و رویکرد بر اساس رفع مشکلات جامعه باشد مقاله‌های دانشگاهی شکل کاربردی پیدا می‌کند.

حسین نویدی نیا افزود: اگر پایان نامه‌ای در مقطع دکتری توسط دانشجو نوشته شود و آن مقاله بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کند باید به آن بها داده شده و دانشجو بدون چاپ مقاله به دفاع از عنوان خود بپردازد.

وی اظهار داشت: نقش دانشگاه و پایان نامه‌های دانشگاهی در رفع مشکل کشور باید به باور عمومی برسد و این وظیفه ملی همه آحاد جامعه و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است.
عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند بیان کرد: هرچه کار دانشگاه در بحث علمی دقیق‌تر باشد جایگاه آن در جامعه تقویت می‌شود که در زمینه جذب باید اعضای هیأت علمی جذب شوند که شخصیت‌های علمی و آکادمیک باشند که حاضر به انجام کار خطا نباشند.
نویدی نیا افزود: دانشجویان باید باور کنند که راه ساختن جامعه از راه توسعه علمی است و غیر از این ممکن نیست، در همه تئوری‌های توسعه فاکتور نخست نیروی انسانی است و مکان پرورش نیروی انسانی دانشگاه است.

۷۵۵۹* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس